کمیل حسینی جامعهشناس درخصوص لزوم حفظ وحدت و همدلی اجتماعی در شرایط بحرانی گفت: در مشروعیت رفتار دو نگاه وجود دارد که شامل مشروعیت پیشینی و پسینی است.
وی افزود: نگاه پیشینی ناظر به مقدمه رفتار است و این موضوع را بررسی میکند که پیشینه یک موضوع مشروعیتی برای رفتار متقابل ایجاد میکند یا خیر؛ مثلا پیشینه تاریخی منجر به رفتار میشود یا خیر؟
حسینی توضیح داد: مشروعیت پسینی عواقب رفتار را بررسی کرده و میگوید که این رفتار با توجه به عواقب آن باید انجام شود یا لزومی به انجام آن نیست.
وی ادامه داد: در واقع مشروعیت پیشینی برای یک اقدام کافی نیست و مشروعیت پسینی هم نیاز است. مثال تاریخی آن کنشگری حضرت علی درباره خلافت است. گرفته شدن حق خلافت برای حضرت علی مشروعیت پیشینی ایجاد میکرد که مبارزه کند اما مشروعیت پسینی میگفت که اقدام باعث آسیب به جامعه اسلامی میشود و به همین جهت دست به مبارزه نزد.
جامعهشناس توضیح داد: در این شرایط درست است که مردم به سیاستها و وضعیت اقتصادی اعتراض دارند و نارضایتیهایی وجود دارد اما آمارها نشان میدهد که مردم قائل به برهم خوردن وضعیت فعلی نیستند و بیشتر به دنبال اصلاحات هستند و خواستار آشوب در فضای کشور نیستند.
وی ادامه داد: همه اینها نشان میدهد که حتی مردمی که با جمهوری اسلامی فاصله دارند هم بر سر حفظ کیان سرزمین و امنیت اتحاد دارند. اکثریت جامعه میخواهند که آرامش سرزمینشان برهم نخورد.
حسینی بیان کرد: مردم میدانند که رژیم صهیونیستی نه با جمهوری اسلامی بلکه با ایران و مردم مشکل دارد. مردم هم این را میدانند که اسرائیل جنایتکار است.
وی ادامه داد: مردم در این چند روز نشان دادند که حتی اگر نقدی دارند، حمله به خاک و کشور را تحمل نمیکنند. شاهد وفاق ملی خوبی در بین مردم هستیم. این نقطه قوت ما در این جنگ است.
جامعهشناس توضیح داد: در نقطه مقابل نتانیاهو فشاری را از سوی جامعه هم تحمل میکند و جامعه آنها دچار شکاف اجتماعی شده چراکه بعد از ۲ سال جنگ فرسایشی، آغازگر جنگ دیگری شده است. نشانههای اعتراض اجتماعی در جامعه آنها از شب گذشته نمایانتر شده است. این کشور خسته است و همین هم باعث ایجاد شکاف اجتماعی در آنها شده است.
انتهای پیام/
نظر شما