امیدی به موفقیت طرح حذف یارانه خودروهای لوکس نیست/ نشانه‌های آغاز روند افزایش قیمت بنزین 

حسین راغفر با بیان این‌که طرح حذف یارانه بنزین خودروهای لوکس می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سایر اقشار جامعه باشد گفت: در حالی که دستمزدها تحت فشار و سرکوب قرار دارند، بهانه‌های واهی نمی‌توانند گرانی‌های گسترده از جمله قیمت بنزین را منطقی جلوه دهند، به خصوص اگر همزمان افزایش دستمزدها اعمال نشود. متأسفانه دولت‌ها همواره در مرحله اجرا با چالش جدی روبه‌رو بوده‌اند. معمولاً طرح‌هایی مطرح می‌کنند که در عمل با موانع متعدد مواجه می‌شود.

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی دولت برای حذف یارانه بنزین افراد پردرآمد چیست و این اقدام چه تأثیری بر مصرف سوخت و درآمد دولت خواهد داشت، به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: حذف یارانه بنزین برای افراد پردرآمد و مالکان چند خودرو، از منظر عدالت اقتصادی اقدامی منطقی است. طبیعی است که افرادی با توان مالی بالاتر، سهم بیشتری از هزینه بنزین را بپردازند. با این حال، تجربه نشان می‌دهد که چنین اقدامی تأثیری بر مصرف کلی سوخت کشور نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید؛

هدف دولت از طرح افزایش قیمت بنزین، نه مبارزه با قاچاق، بلکه جبران کسری بودجه است

وی با اشاره به سابقه این طرح افزود: این استدلال، پیش‌تر نیز از سوی دولت‌های گذشته مطرح شده بود و همواره تأکید می‌شد که باید قیمت بنزین برای گروه‌های پردرآمد بالاتر باشد. اما آمار نشان می‌دهد که افزایش قیمت برای این گروه‌ها عملاً مصرف سوخت را کاهش نداده و در برخی موارد حتی افزایش یافته است. بنابراین، این منطق قابل اتکا نیست.

راغفر در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ممکن است مقدمه‌ای برای افزایش قیمت سایر کالاها و افزایش قیمت بنزین برای دیگر گروه‌ها باشد. نکته مهم دیگر، نحوه تعریف خودروهای لوکس توسط دولت است، چرا که این تعریف مستقیماً بر کارآمدی و اثربخشی طرح تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش قیمت بنزین، نمی‌تواند ناترازی مصرف سوخت در کشور را حل کند

این کارشناس اقتصادی در این زمینه که چرا دولت به جای اصلاح ساختاری مصرف و مدیریت مستقیم سوخت، تصمیم به افزایش قیمت‌ها گرفته است، گفت: یکی از مسائل اساسی، کیفیت و نوع خودروهای تولید داخل است که مصرف سوخت بالایی دارند و همین امر سهم زیادی در افزایش مصرف سوخت کشور دارد. نکته دیگر، ضرورت سرمایه‌گذاری دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی و تقویت زیرساخت‌های مربوط به تولید بنزین است که متأسفانه در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

وی در ادامه با تاکید به تقویت حمل‌ونقل عمومی گفت: ایجاد محدودیت برای استفاده از خودروهای شخصی و وضع مالیات برای افرادی که امکان دسترسی به حمل‌ونقل عمومی دارند، می‌تواند جایگزین مناسبی باشد، اما اجرای این طرح مستلزم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم است. صرفاً افزایش قیمت بنزین، نمی‌تواند ناترازی مصرف سوخت در کشور را حل کند و نیاز است همزمان بسته‌ای از خدمات به مردم ارائه شود تا این ناترازی به صورت واقعی مدیریت شود.

راغفر با انتقاد از رویکرد دولت در طرح فعلی، خاطرنشان کرد: طرحی که ارائه شده، می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سایر اقشار جامعه باشد، در حالی که دستمزدها تحت فشار و سرکوب قرار دارند. بهانه‌های واهی نمی‌توانند گرانی‌های گسترده را منطقی جلوه دهند، به خصوص اگر همزمان افزایش دستمزدها اعمال نشود.

امیدی به موفقیت طرح حذف یارانه بنزین خودروهای لوکس نیست

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به تجربه‌های گذشته دولت‌ها، به‌ویژه در موضوع سه‌نرخی کردن گازوئیل که منجر به اعتصابات گسترده شد، دولت چگونه باید این طرح را اجرا کند تا مشکلات مشابه تکرار نشود، اظهار داشت: متأسفانه دولت‌ها همواره در مرحله اجرا با چالش جدی روبه‌رو بوده‌اند. معمولاً طرح‌هایی مطرح می‌کنند که در عمل با موانع متعدد مواجه می‌شود. در مورد کنونی نیز امیدی وجود ندارد که دولت بتواند اهداف خود را به‌طور کامل محقق سازد.

راغفر با اشاره به موضوع حذف یارانه بنزین خودروهای لوکس افزود: این طرح نیز با ابهامات زیادی همراه است. با توجه به تورم شدید و افزایش قیمت خودروهای داخلی، باید دید درآمد حاصل از این بخش قرار است در چه مسیری هزینه شود؛ آیا واقعاً صرف بهبود حمل‌ونقل عمومی خواهد شد یا در جهت جبران کسری بودجه به کار می‌رود؟ اگر هدف دوم باشد، دولت ناچار خواهد شد دوباره به سمت افزایش قیمت‌ها حرکت کند؛ همان اتفاقی که هم‌اکنون در حوزه گاز، برق و آب نیز رخ داده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال، باید توجه داشت که مسئله بنزین متفاوت از سایر حامل‌های انرژی است؛ چراکه افزایش قیمت آن، تأثیر مستقیم و گسترده‌ای بر سایر کالاها و خدمات دارد و موج گرانی را به کل جامعه تسری می‌دهد. در واقع، ناترازی انرژی با چنین اقدامات مقطعی و غیرساختاری برطرف نخواهد شد.

افزایش قیمت بنزین برای مقابله با قاچاق سوخت، فریبنده است

راغفر در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا افزایش قیمت بنزین می‌تواند موجب کاهش یا قطع قاچاق سوخت شود، اظهار کرد: خود دولت به‌خوبی می‌داند که قاچاق سوخت توسط چه افرادی و چه نهادهایی صورت می‌گیرد. این ادعا که افزایش قیمت بنزین برای مقابله با قاچاق سوخت است، سخنی بی‌اساس و فریبنده است. واقعیت این است که بخش بزرگی از قاچاق سوخت توسط برخی دستگاه‌ها انجام می‌شود و طرح چنین توجیهاتی چیزی جز گذاشتن کلاه بر سر مردم نیست. هدف اصلی دولت از طرح افزایش قیمت بنزین، نه مبارزه با قاچاق، بلکه جبران کسری بودجه است.

انتهای پیام/

خبرنگار: علیرضا همتی بهار

کد خبر: 1277705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =