به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ۲ سال گذشته، همه فراموش کردهاند اما زهر این خاطره در جان او جریان دارد. کابوس شبی که خبر دادند مسافرانی که انتظار دیدنشان را میکشیدی، راهی سفر آخرت شدهاند، گاهی شبها سراغش میآید. تا میگویند کسی از نزدیکانش قرار است با اتوبوس سفر کند، تمام وجودش را دلهره میگیرد که نکند کابوسی دیگر برایش رقم بخورد. مائده، مادر، مادرهمسر و پدر همسر خود را یک جا و در تصادف اتوبوس از دست داد. تصادفی که راننده خسته و خوابآلوده مقصر آن بود.
آمار تصادف اتوبوسها نشان میدهد که در طی این سالها مائدههای بسیاری چشمشان به جاده خشک شده و عزیزی از راه نرسیده است. همین چند روز پیش یک دستگاه اتوبوس حامل ۳۴ سرنشین از مسیر منحرف و در درهای در مجاورت جاده اصلی فیروزکوه، دچار واژگونی شد. این حادثه منجر به فوت سه خانم و یک آقا شد. بررسیهای اولیه نشان داد که خستگی و خوابآلودگی راننده از عوامل احتمالی واژگونی اتوبوس بوده است.
یک ماه قبل از آن هم سخنگوی دانشگاه علومپزشکی سمنان از تصادف اتوبوس مشهد ـ تهران و تریلی در محدوده حاجیآباد گرمسار در استان سمنان و کشته شدن یک نفر و مصدوم شدن ۲۰ نفر خبر داد.
چندی قبل هم مدیرعامل جمعیت هلالاحمر استان فارس از مصدومیت ۲۸نفر بر اثر تصادف اتوبوس مسافربری و تریلی در جاده نیریز ـ سیرجان، خبر داد.
تعداد کل تصادفات اتوبوس از فروردینماه ۱۴۰۳ تا ۲ اسفندماه ۱۴۰۳، ۶۵ مورد بوده است. این تصادفات ۱۳۰ کشته و ۱۰۷۱ مصدوم به دنبال داشته است و هنوز آمار رسمی از تعداد تصادفات اتوبوس در سال اخیر منتشر نشده است.
۸۶ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است
اگرچه آمار تصادف اتوبوسها از آمار تصادف خودروهای سواری کمتر است اما تصادف یک اتوبوس خسارتی بزرگتر دارد. از طرفی با اینکه طبق آمار پلیس، ۸۶ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است اما تفاوت اتوبوس و خودرو سواری این است که ناظران بر عملکرد راننده اتوبوس بیش از رانندگان خودرو شخصی هستند و میتوان تعداد این خطاها را کاهش داد.
جانشین پلیس راه کشور سال گذشته اعلام کرد که از این پس، تمامی رانندگان حمل و نقل عمومی موظفاند در طول شبانهروز تنها ۹ ساعت رانندگی کنند اما در گزارشی میدانی که از ترمینال جنوب تهران داشتیم و با رانندگان صحبت کردیم، از خستگی برای شیفتهای طولانی گلایه داشتند.
شیفتهای طولانی
یکی از رانندگان در این باره به ایسکانیوز گفت: عمده مشکل خستگی و خوابآلودگی است. راننده خسته از یک مسیر باز میگردد اما مجبور میشود که مجدد با نهایت ۲ ساعت استراحت، در مسیر دیگری رانندگی کند. کمبود کارگر و راننده و متناسب نبودن تعداد رانندهها با تقاضا برای سفر، باعث میشود که ترمینال شیفتهای متعددی به یک راننده بدهد. پلیس راه و نهادهای نظارتی باید نظارت دقیقتری به ساعتهایی که رانندهها ثبت میکنند، داشته باشند.
برخی رانندگان کمبود اتوبوس در زمانهایی که تقاضا برای سفر زیاد است را عامل این شیفتهای طولانی و خسته کننده عنوان کردند. فرزانه صادق وزیر راه هم فروردین امسال از کمبود اتوبوس و فرسودگی آنها خبر داده بود و وعده که با همکاری بخش خصوصی و سرمایهگذاران تعداد اتوبوسها افزایش پیدا کند.
اعتیاد برخی رانندگان
البته مشکل تنها مربوط به شیفت طولانی نیست و برخی کمک رانندهها هم از اعتیاد رانندگان صحبت کردند و سوال اینجاست که چطور رانندهای استخدام میشود که اعتیاد دارد و چطور پلیس و مسئولان مربوطه پیش از آنکه جان مسافران به خطر بیاندازند، سلامت راننده را پایش نمیکنند؟
جادههای نامناسب و مشکل فنی
انحراف راننده به دلیل مشکل جاده و آسفالت هم مواردی بود که توسط رانندهها مطرح شد. یکی از رانندهها با اشاره به این موضوع میگفت: آسفالت جادهها مشکلات بسیاری دارد و بارها شده که لاستیک ترکیده یا رینگ شکسته است. دلیل بیشتر تصادفات هم همین موضوع است. وقتی هر بار در چاله افتادن، هزینه بالایی روی دست راننده میگذارد، راننده هم تغییر مسیر میدهد که در دست انداز نیفتد و همین باعث حادثه میشود.
راننده دیگری هم از کیفیت پایین قطعات و هزینه بسیار آنها گلایه داشت و گفت: لاستیکها چینی درجه ۲ هستند و بارها ترکیده و دچار مشکل شدهایم. لاستیک اروپایی و به طور کلی تجهیزات با کیفیت هزینه بالایی دارند. مشکل دیگر هم این است که جادهها باریک هستند و در زمان پیک مسافر و شلوغی جاده، همین موضوع عامل تصادف میشود. دستگاههای کنترل سرعت هم در مواقع بسیاری خراب هستند.
جریمهها بازدارنده نیستند
در این میان برخی کارشناسان هم معتقدند که اگر جریمهها سنگین باشد و تکرار تخلف هزینه بالایی برای راننده داشته باشد، میزان تخلفات رانندگی هم کاهش پیدا میکند. مهدی حسنزاده متخصص ترافیک و حمل و نقل در این خصوص به ایسکانیوز گفت: در کشورهای پیشرفته، جریمه تخلفات رانندگی به اندازهای بالاست که معمولاً چند برابر حقوق ماهیانه یک فرد است. افزون بر این، در صورت تکرار تخلفات پرخطر، راننده ممکن است برای مدت طولانی از رانندگی محروم شود.
وی افزود: به همین دلیل، این جریمهها تأثیر بسیاری در کاهش تخلفات دارد. در یکی از شهرهای خارجی، راننده تاکسی حتی با اصرار من به سرعت بیش از حد، خودداری کرد و تأکید داشت که تخلف ممکن است آینده شغلی او را به مخاطره اندازد. این رفتار نشان میدهد که چگونه قوانین بازدارنده میتوانند بر رفتار رانندگان اثرگذار باشند.
کمبود امکانات پلیس برای نظارت
البته مانع مهمی سر راه پلیس برای نظارت وجود دارد و کمبود امکانات ثبت تخلف در بسیاری از جادهها خود چالشی مهم است. سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا سال گذشته از کمبود سامانه ثبت تخلف خبر داده و گفته: حدود ۶ هزار سامانه ثبت تخلف در سطح کشور فعال وجود دارد؛ در حالی که برای پوشش کامل و دقیق راهها و معابر اصلی کشور به حداقل ۵۰ هزار سامانه نیاز است.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در جادههای کشور، کمتر از ۵۰ درصد سامانهها در وضعیت مطلوب قرار دارند و بسیاری از آنها فرسوده شدهاند و نیاز به بهروزرسانی دارند.
به گزارش ایسکانیوز، کمبود امکانات پلیس برای نظارت بر روند فعالیت رانندهها اگرچه یکی از چالشهاست اما با این وجود پلیس در مورد رانندگان اتوبوس بین شهری این امکان را دارد که آنها را فرد به فرد کنترل کند. از طرفی به نظر میرسد که مشکل کمبود اتوبوس و شیفتهای طولانی و رعایت نکردن قانون ۹ ساعت باعث شده تا رانندگان ساعتهای طولانی رانندگی کنند و خستگی منجر به تصادف شود.
از طرفی بارها شاهد تخلفات گسترده رانندگان اتوبوس در جادهها بودهایم و بارها مسافران شاهد بودند که راننده سرعت مجاز را رعایت نمیکند اما هیچ سامانهای وجود نداشته که بتوانند تخلف را گزارش کنند و پلیس هم برخط با راننده ارتباط برقرار کند تا حادثهای رخ ندهد.
آموزش رانندگان و انتخاب افراد خبره هم که هزینهای ندارد و نیازی به تامین تجهیزات نیست، پس حداقل پلیس میتواند آموزشی ورای آموزش رانندگی برای این افراد برگزار کند تا توجیح باشند که جان انسانها در دستان آنان است.
انتهای پیام /

نظر شما