محمدرضا زالی عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاهها در ترویج کارآفرینی اجتماعی اظهار کرد: دانشگاهها حداقل از دو مسیر میتوانند به ترویج کارآفرینی اجتماعی کمک کنند. مسیر اول، مسیر شناخته شده آموزش است. کارآفرین شدن مانند هر رشته دیگری نیاز به ذهنیت کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه دارد.
وی افزود: بنابراین باید برای آموزش برنامهریزی کرده و رشته تخصصی تعریف کنیم. یکی از برنامههایی که در در دستور کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به عنوان اولین و تنها دانشکده کارآفرین در ایران و خاورمیانه قرار دارد، تعریف رشته کارآفرینی اجتماعی است. هماکنون واحد درسی کارآفرینی اجتماعی وجود دارد؛ اما رشتهای با این عنوان نداریم. هدف از تاسیس رشته کارآفرینی اجتماعی، تربیت کارآفرین اجتماعی است.
زالی خاطرنشان کرد: مسیر دومی که دانشگاهها میتوانند در زمینه ترویج کارآفرینی اجتماعی ایفای نقش کنند، در قالب تاسیس صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه اجتماعی است. به این معنا که این صندوقهای اجتماعی (CVC) میتوانند به دانشجویان یا کارآفرینانی که ایدههای نوآورانه اجتماعی دارند و به دنبال استارتاپ اجتماعی هستند، در زمینه تامین مالی کمک کنند. امیدواریم اقدامات موثری در زمینه تسهیل ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه اجتماعی انجام شود.
عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با بیان این که ایران از جمله کشورهای پیشرو در زمینه آموزش کارآفرینی است، گفت: هماکنون بیش از ۲۵ دانشگاه کشور در رشته کارآفرینی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرند؛ اما تنها دانشکده کارآفرینی در دانشگاه تهران فعال است.
انتهای پیام/

نظر شما