همکاری کره جنوبی و آمریکا برای احیای صنایع کشتی‌سازی

ایالات متحده که در بخش کشتی‌سازی خود را نسبت به رقبا عقب می‌بیند به دنبال راهی برای احیای صنایع خود بوده و همکاری با کارخانه‌های کره‌ای را در دستور کار قرار داده‌است، اما به نظر می‌رسد برخی از قوانین داخلی ایالات متحده به دلایل امنیتی نسبت به این موضوع حساس بوده و این بزرگترین مانع در این همکاری‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، به نظر می‌رسد صنایع کشتی‌سازی ایالات متحده توان پاسخگویی به نیازهای این کشور را ندارد و به همین دلیل، دونالد ترامپ در تلاش است تا این صنعت را دوباره احیا سازد. به گفته دفکرانس نیوز ترامپ با شعار «کشتی‌سازی آمریکایی را دوباره احیا سازیم»، به دنبال احیای ظرفیت‌های کشتی‌سازی آمریکا در مواجهه با چالش‌های رو به افزایش دریایی ناشی از رقبای منطقه‌ای است.

بیشتر بخوانید:

یوان چین چطور دلار آمریکا را پشت سر گذاشت؟ / زیان‌های جنگ تعرفه‌ای ترامپ برای واشنگتن

شبکه سی‌ان‌ان نیز در گزارشی نوشت که دو مدیر ارشد از شرکت‌های بزرگ کشتی‌سازی کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند در صورت فراهم شدن شرایط، می‌توانند به تحقق این هدف کمک کنند. این دو شرکت، یعنی «هیوندای» در شهر اولسان و «هانوا اوشن» در شهر گئوجه، هم‌اکنون پیشرفته‌ترین ناوهای جنگی جهان را برای نیروی دریایی کره‌جنوبی می‌سازند و پروژه‌هایشان را به‌موقع و با رعایت بودجه به پایان می‌رسانند.

به گفته مدیران این دو مجموعه، آن‌ها آماده‌اند دانش فنی و فناوری موردنیاز برای ساخت ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها و زیردریایی‌های مجهز به موشک هدایت‌شونده را با نیروی دریایی آمریکا به اشتراک بگذارند؛ نیرویی که در شرایط بحرانی صنعت کشتی‌سازی، برای هم‌پایی با ناوگان در حال گسترش چین با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

سی‌ان‌ان معتقد است برنامه‌های کشتی‌سازی ایالات متحده سال‌هاست که به‌طور مزمن با تأخیر و افزایش هزینه مواجه است. جان فلان -وزیر نیروی دریایی ایالات متحده- در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا در ماه ژوئن گفت: «تمام برنامه‌های ما آشفته و بی‌نظم هستند».

در همین حال، یکی از نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن در منطقه آسیا و اقیانوس آرام -کره جنوبی- با سرعت در حال پیشرفت است.

در جریان بازدید شبکه سی‌ان‌ان از کارخانه‌های کشتی‌سازی هیوندای و هانوا در ماه گذشته، مدیران این شرکت‌ها توضیح دادند که چگونه کره‌جنوبی به قدرتی بزرگ در صنعت کشتی‌سازی تبدیل شده است؛ کشوری که می‌تواند در مدت زمانی کوتاه و با کارایی بالا کشتی‌های خود را تولید کند.

در توضیح چگونگی پیشبرد کارها در این کارخانه‌ها آنها به نیروی کار و لجستیک اشاره کردند. لی جین -معاون رئیس در تأسیسات صنایع سنگین هیوندای در اولسان- بزرگ‌ترین کارخانه کشتی‌سازی جهان، می‌گوید نیروی کار و سال‌ها تجربه آن‌ها در اولویت قرار دارند. او گفت که میانگین سابقه کاری کارکنان این شرکت که شمارشان سی و دو هزار نفر است، 16 سال است.

سال مرکولجیانو -کارشناس حمل‌ونقل دریایی و استاد دانشگاه کمپبل در کارولینای شمالی- گفت که این واقعیت که کارخانه‌های کشتی‌سازی کره‌ای بین پروژه‌های نظامی و تجاری جابه‌جا می‌شوند یک نقطه قوت است. او افزود این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد «یک گروه اصلی از کارکنان کشتی‌سازی را در کارخانه حفظ کنند» و بسته به سفارش‌های جدید بین پروژه‌های نظامی و تجاری جابه‌جا شوند.

مرکوگلیانو گفت که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم زمانی که یک غول کشتی‌سازی بود با برون‌سپاری کشتی‌سازی تجاری به مکان‌های ارزان‌تری مانند کره جنوبی و ژاپن و تمرکز بر کشتی‌های نظامی، اشتباه بزرگی مرتکب شد. همچنین دونالد ترامپ نیز در دیدار با رئیس جمهور کره در ماه اوت اذعان کرد «ما واقعا سال‌ها پیش، احمقانه صنعت کشتی سازی را رها کردیم».

کارل شوستر-کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات متحده- گفت که وجود کارخانه‌های کشتی‌سازی تجاری در کنار کارخانه‌های نظامی به شرکت‌های کره جنوبی به آنها موقعیت و امکان بیشتری برای پیشرفت داده است. او می‌گوید کارخانه‌های کشتی‌سازی نظامی ایالات متحده دستورات متناقضی از پنتاگون دریافت می‌کنند، بنابراین آنها در فرآیندهای جدیدی که ممکن است هنگام کاهش بودجه توسط کنگره مورد استفاده قرار نگیرند، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

مشکلات همکاری دو جانبه در حوزه کشتی‌سازی

در گزارش سی‌ان‌ان همچنین به مشکلات ممکن بر سر راه همکاری این شرکت‌ها با ایالات متحده نیز اشاره شده است. از جمله اینکه قانون ایالات‌متحده، نیروی دریایی این کشور را از خرید کشتی‌های ساخت خارج حتی از متحدانی مانند کره‌جنوبی یا از ساخت کشتی‌های خود در کشورهای خارجی منع می‌کند؛ این ممنوعیت هم به دلایل امنیتی و هم برای حمایت از صنعت کشتی‌سازی داخلی آمریکا اعمال می‌شود.

علاوه بر این، پیامدهای ناشی از یورش نیروهای مهاجرتی به یک کارخانه تولید باتری کره‌ای در ایالت جورجیا نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده که ممکن است همکاری میان آمریکا و کره‌جنوبی را با مانع روبه‌رو کند.

همچنین ساخت کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در کره‌جنوبی مستلزم آن است که کنگره و دولت ترامپ قوانین و مقررات فعلی را تغییر دهند و روابط مربوط به صدور ویزا را بدون تنش و روان نگه دارند.

گزارش سی‌ان‌ان اشاره می‌کند آمریکا و فنلاند توافق کرده‌اند چهار یخ‌شکن گارد ساحلی آمریکا ابتدا در فنلاند ساخته شود و سپس هفت فروند دیگر از همان نوع در خاک آمریکا تولید گردد که می‌تواند الگویی برای همکاری‌ها با دیگر کشورها باشد. هرچند قوانین مربوط به نیروی دریایی و گارد ساحلی با یکدیگر تفاوت دارد.

دفکراس نیوز نیز که یک سایت معتبر در خصوص صنایع دفاعی و کشتی‌سازی است در ماه‌های قبل در گزارش خود در خصوص اهمیت و مزایای همکاری در بخش کشتی‌سازی با کره آورده با توجه به اینکه ایالات متحده به طور فعال برای تقویت قدرت دریایی خود در پاسخ به چین تلاش می‌کند، همکاری با کشتی‌سازان کره جنوبی نشان‌دهنده یک محور حیاتی در استراتژی دفاعی است. پیشرفت‌ها در کشتی‌سازی نه تنها اثربخشی عملیاتی را افزایش می‌دهد، بلکه با هدف تقویت روابط دفاعی دوجانبه بین ایالات متحده و کره جنوبی نیز صورت می‌گیرد.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1284474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =