کشت بافت گیاهی، روشی ایمن و پربازده در کاشت گیاهان

کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف آموزش روش های مختلف تکثیر گیاهان به کمک فناوری های زیستی، دوره آموزشی و تخصصی کشت بافت گیاهی را برگزار می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کشت بافت گیاهی شاخه مهمی از زیست‌فناوری است و رشد، تکثیر، یا نگه‌داری سلول، بافت و اندام‌های گیاهی، یا یک گیاه کامل در محیطی غیرطبیعی، در شرایط کنترل‌شده را کشت بافت گیاهی می ‌گویند. کشت بافت روشی جدید برای تولید گیاهان است که استفاده از آن در جهان به ‌سرعت در حال گسترش است.

با توجه به اینکه این روش زیستی به گیاه کمک می کند که تکثیر سریع تری داشته و از گزند بیماری های مختلف در امان باشد به عنوان یک روش ایمن و پربازده مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل این نوع از کشت در دنیا کاربرد فراوانی دارد. بر همین اساس با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یازدهمین دوره آموزشی و تخصصی کشت بافت گیاهی با همکاری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری 7 تا 9 مردادماه سال جاری برگزار می شود.

«اصول کار در آزمایشگاه کشت بافت»، «آماده سازی محیط کشت های پایه»، «آماده سازی هورمون ها و آنتی بیوتیک ها»، «استریل سازی بذر و بافت»، «نحوه جداسازی ریزنمونه»، «انتقال ریز نمونه به آزمایشگاه» و «سازگاری گیاهان با محیط کشت» از جمله موضوعاتی است که در این دوره آموزشی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010331

وب گردی

وب گردی