نباید به مراکز دانشگاهی به مثابه شرکت‌های سودآور نگریست

برای انجام تحقیقات و پژوهش‌ها، باید در گام نخست میان رویکردها نسبت به مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی با شرکت‌های خصوصی و صنعتی تفکیک ایجاد شود، ماهیت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی، تولید دانش و رفع نیاز صنعت است و نباید به مثابه شرکت‌های سودآور نگریست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  یکی از ضرورت‌های مهم برای موفقیت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی تمرکز و توجه به گسترش مرزهای دانش است. عاشقان تحقیق و تولید علم، ستون‌های اصلی مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی هستند و در این حوزه، نیروی انسانی متعهد و علاقمند حرف نخست را می‌زند. بنابراین باید روی تربیت و آموزش نیروی انسانی سرمایه‌گذاری ‌کنیم.

دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی باید آموزش و تربیت فکری نیروی انسانی را مورد توجه بیش‌تری قرار دهند، اگرچه ممکن است این فرآیند هزینه‌بر باشد، اما امر مهمی است که نتیجه‌بخشی و کارآمدی دانش و پژوهش را به دنبال خواهد داشت. باید به نقش نیروی انسانی در تحقیقات بیش‌تر توجه شود و دانشگاه‌ها بیش از پیش رویکرد انسان‌پروری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

برای انجام تحقیقات و پژوهش‌ها، باید در گام نخست میان رویکردها نسبت به مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی با شرکت‌های خصوصی و صنعتی تفکیک ایجاد شود، ماهیت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی، تولید دانش و رفع نیاز صنعت است و نباید به مثابه شرکت‌های سودآور نگریسته شوند؛ تناقض در نگریستن به ماهیت و ماموریت مراکز تحقیقاتی دغدغه‌ای حائز اهمیت است و شکاف نگرش میان شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی باید حل شود.
تعداد دانشجویان ایرانی حوزه مهندسی و علوم پایه از آمریکا نیز جلوتر است اما باید این ظرفیت در مسیر تجاری‌سازی و حل نیازهای صنعت باشد، بر اساس همین ضرورت بود که تلاش کردیم با نقش‌آفرینی تعدادی از دانشجویان و متخصصانی که بخش از آنها نخبگان بازگشته به کشور هستند و علاقه دارند در حوزه دانش و فناوری کشورشان، نقشی فناورانه و نوآورانه ایفا کنند، در مسیر کاربردی‌سازی تحقیقات و پژوهش‌ها گام برداریم.

علوم کاربردی رازی سابقه‌ای طولانی در ارائه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی به مخاطبان دارد. این بنیاد با هدفی فراتر از ارائه خدمات آزمایشگاهی تاسیس شد؛ با وجود اینکه در زمینه خدمات آزمایشگاهی بسیار موفق عمل کرد، اما نیاز بود تا اولویت کاربردی‌سازی علوم و ارتباط میان صنعت و دانشگاه برقرار شود.

سرعت عمل در ارائه خدمات آزمایشگاهی یکی از ظرفیت‌های بنیاد علوم کاربردی رازی و موضوعی حائز اهمیت برای موفقیت آزمایشگاه‌ها است. تلاش کردیم در زمانه فناوری اطلاعات و ارتباطات که تغییرات با سرعتی فزاینده رخ می‌دهند، در سریع‌ترین زمان ممکن نتایج را به پژوهشگر برسانیم و نتیجه تحقیق را به یک راهکار برای صنعت بدل کنیم.

رضایت مشتریان خدمات آزمایشگاهی در گروی رضایت‌مندی کارکنان مجموعه‌ها برای ارائه خدمات بهتر است. مراکز آزمایشگاهی نباید خودشان را محدود کنند و دورنمایی برای تجاری‌سازی تحقیقات و کاربردی ساختن پژوهش داشته باشند.
فراتر از تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی، نیروی انسانی متعهد و متخصص در کاربردی‌سازی دانش و رفع نیازها اثربخش است. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بستر بسیار خوبی برای به اشتراک‌گذاری تجهیزات فراهم آورده و از ظرفیتی برخوردار است تا فضای تعامل میان پژوهشگران و محققان را برای رفع نیاز صنایع و توسعه کشور فراهم کند.

نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در ایجاد شبکه‌ای از تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز کار پژوهش، اثربخش است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی بسیار اقدام خوبی است، اما این شبکه آزمایشگاهی و اعضایش ظرفیتی بسیار بالا دارند که باید شکوفا شود. یکی از این ظرفیت‌ها، ایجاد شبکه‌ای تعاملی میان محققان و پژوهشگرانی است که از خدمات آزمایشگاهی بهره می‌برند. تعامل تجربه‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی آنان برای صنعت بسیار ارزشمند است و این شبکه می‌تواند گسترش بیش‌تری پیدا کند.
 

*رئیس بنیاد علوم کاربردی رازی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

انتهای پیام/

کد خبر: 1076318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =