انتخاب واحد بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو در سامانه آموزشیار/ دروس آزمایشگاهی باید به‌صورت عملی اجرا شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گزارشات سامانه جدید به‌صورت لحظه‌ای درحال رصد است و اکنون باتوجه به گزارشات آنلاین، بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو در سامانه انتخاب واحد موفق داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امشب در مصاحبه زنده اینستاگرامی در صفحه رسمی دانشجویان این دانشگاه درباره انتقال سامانه آموزشی از سیدا به آموزشیار گفت: مجموعه نرم‌افزارهای بیشماری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت بود به یک سامانه یکپارچه و منظم رسیدیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از ۵۰۰ واحد دانشگاه، ۳۲۰ واحد با سیدا بود و بقیه واحدها سامانه‌های دیگری داشتند، اظهار کرد: بین ۳۲۰ واحدی هم که با سیدا کار می‌کردند، هیچ اتصالی وجود نداشت؛ یعنی سیداها با شکل و شمایل مختلف و بانک داده مختلف و شرایط مختلف در واحدها به صورت متفرق کار می‌کردند، بنابراین ما از سامانه محلی به سامانه ملی رفتیم.

وی افزود: حتی در سامانه سیدا هم یکپارچگی وجود نداشت و تلاش کردیم از چندین سامانه محلی به یک سامانه ملی حرکت کنیم. انتقال اطلاعات دانشجویان از واحدی به واحد دانشگاهی دیگر با مشکلات بسیاری روبرو بود و فارغ‌التحصیلی دانشجویان نیز با ایراداتی روبرو بود. 

دکتر طهرانچی ادامه داد: بخشنامه‌ها خیلی جاها در سیستم اعمال نمی‌شد و برای دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی مشکلات زیادی به وجود می‌آمد به عنوان نمونه برنامه درسی رشته‌های مهندسی در سال ۹۸ تغییراتی کرد که این تغییرات به واحدها بخشنامه شد اما مثلا ۱۰۰ واحد اعمال می‌کردند، ۱۰۰ واحد دیگر با تاخیر اعمال می‌کردند و ۱۰۰ واحد هم اعمال نمی‌کردند و کسی هم متوجه نمی‌شد تا زمان فارغ‌التحصیلی که دانشجو که به مشکل می‌خورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مسائلی در نظام محلی وجود داشت که ما نمی‌توانستیم به دانشجو پاسخگو باشیم، اظهار کرد: اعمال مدیریت و حکمرانی دانشگاه در آن سیستم امکان‌پذیر نبود علاوه بر آن هیچ مرکز رسمی پاسخگوی این سامانه‌ها نبود و هیچ مرکز رسمی در دانشگاه ادمین این سامانه‌ها را در اختیار نداشت.

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان در یکپارچه سازی گفت: تا پایان این ترم همه سیستم‌ها یکپارچه خواهند شد و بانک داده یکی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: سیستم سیدا نظام پاسخگویی دانشگاه را در قبال دانشجو کُند و بعضاً غیرممکن کرده بود. رویه یکسان برای نظام حکمرانی دانشگاه ایجاد شد. هیچ مرکز رسمی برای پشتیبانی و پاسخگویی سامانه‌های گسسته وجود نداشت و مشکلات بسیاری را برای سازمان مرکزی به‌وجود آورده بود.

طهرانچی با اشاره به امکان سودجویی از سامانه‌های گسسته عنوان کرد: سامانه قبلی مشکلاتی داشت که جعل مدرک را برای افراد سودجو فراهم کرده بود و در این مدت مسائلی از این دست را با جدیت پیگیری کردیم و به نسخه نرم افزاری سامانه سیدا در بیرون از دانشگاه رسیدیم و برای صیانت از مدرک دانشگاه باید گام موثری برمی‌داشتم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکلات سامانه قبلی گفت: تنوع بسیار زیاد رفتاری سازمان باعث شده ‌بود کار در برخی موارد اجرا نشود مثلا در یک واحد ۶۰۰ دانشجو شماره دانشجویی داشتند ولی پیدا نمی‌شدند، پس از تحقیقات متوجه شدیم این واحد خوابگاه را به دانشجویان دولتی اجاره می‌داده و برای اینکه از این دانشجویان پول بگیرد در سامانه به اینها شماره دانشجویی داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکلات فراوان سامانه قبلی به گزارش یک رسانه در خصوص جعل مدکر دانشگاه آزاد اشاره کرد و ادامه داد: در این گزارش خبرنگار شهروند از یک موسسه جعل مدرک درخواست مدرک دانشگاه آزاد کرده بود و موسسه در ازای ۶۵ میلیون تومان، ۱۲۰ واحد کارنامه تولید کرده و متقاضی پس از گذراندن ۲۰ واحد درسی در یکی از واحدها مدرک دریافت می‌کرده است.

وی افزود: پس از بررسی انجام شده، بخش حقوقی و حراست دانشگاه با همکاری نهادهای امنیتی پیگیر جعل مدرک دانشگاه آزاد شدند، اخیرا هم متاسفانه نسخه نرم‌افزاری بیرون از دانشگاه پیدا شده و چون مجموعه متعهدی هم پشت نرم افزار نبود مجبور شدیم برای صیانت از دانشگاه سریع وارد کار شویم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: دستورالعمل‌های وزارتین در بعضی از واحدهای دانشگاهی به علت کمبودهای سامانه سیدا به‌روزرسانی نشده بود و اکنون بعضی از تغییرات، حاصل به‌روزرسانی های دستورالعمل‌ها است. کلیه مغایرت ها به‌زودی استخراج می‌شود و مشکلات رفع خواهد شد تا دانشجویان در دوره فارغ‌التحصیلی با مشکل روبرو نشوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حتی در صورت عدم یکپارچه‌سازی، دانشجویان به دلیل رویه‌های متفاوت برخی واحدها در نهایت در فارغ‌التحصیلی به این مشکل برخورد می‌کردند، اظهار کرد: همکاران ما موارد پیش آمده را پیگیری کرده و علت مشکلات را رفع می‌کنند، تا ۲ ماه دیگر کارشناسان و اداره برنامه ریزی ما مباحث را به جد پیگیری می‌کنند.

وی افزود: همکاران طی ماه جاری کلیه مغایرت‌ها را استخراج کرده و با دانشجویان همراهی می‌کنند و دانشجویان نگران نباشند چرا که در استانداردسازی این مشکلات پیش می‌آید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: گزارشات سامانه جدید به‌صورت لحظه‌ای درحال رصد است و اکنون باتوجه به گزارشات آنلاین، بیش ۵۰۰ هزار دانشجو در سامانه موفق به انتخاب واحد موفق داشته‌اند. نظام آموزشیار برای این مستقر شد تا ابلاغیه های صادر شده از سازمان مرکزی به‌صورت یکپارچه اعمال شود.

طهرانچی در پاسخ به نگرانی‌های دانشجویان درباره امکان ترمیم معدل تشریح کرد: موضوع ترمیم معدل تا ۱۵ آبان ماه اصلاح و اعمال می‌شود. قریب به ۳۰۰ هزار دانشجو اواخر مهرماه به دانشگاه می‌پیوندد و این تاخیرها برنامه‌های دانشگاه را با مشکلاتی روبرو کرد ولی دانشگاه موظف است به‌صورت کامل ۱۶ جلسه آموزشی ارائه کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سئوالی در خصوص تشکیل نشدن کلاس‌ها اظهار کرد: اگر آموزش حضوری بود این فشار روی بچه‌ها کمتر بود چون بچه‌ها حضوری مشکلاتشان را پیگیری می‌کردند و سریعتر کلاس می‌رفتند.

وی افزود:نکته‌ی بعدی که متاسفانه عقب افتاد این است که عملا حدود سیصد هزار دانشجو اواخر مهر به ما می‌پیوندند در حالی که ما هنوز نمی‌دانیم چه زمانی به ما می‌پیوندند؟

دکتر طهرانچی با اشاره به تغییرات در زمان شروع ترم تحصیلی، ادامه داد: از طرفی چون فکر می‌کردند ویروس در تابستان از بین خواهد رفت، بنابرین از ۱۵ شهریور ترم را شروع می‌کنیم و کنکور هم که تا ان زمان برگزار شده و بچه‎ها زودتر سر کلاس می‌روند اما وقتی کنکور که جا به جا شد و گرما هم کاری نکرد(ویروس را از بین نرفت)، ۱۵ شهریور دیگر از حیز انتفاع خارج شد.

وی گفت: دروس آزمایشگاهی باید به‌صورت عملی اجرا شود و نمی‌توان به دانشجویان کم فروشی کرد. دروس تربیت بدنی نیز به‌زودی با رونمایی از سامانه‌ای ساماندهی می‌شود. موظفیم علیرغم محدودیت‌ها بهترین کیفیت آموزش را برای دانشجویان ارائه کنیم. علیرغم تحولات افسارگسیخته ای که در کشور صورت گرفته، کم تورم ترین هزینه شهریه دانشگاه است. 

کلاس‌ها از شنبه با جدیت آغاز می‌شوند/ عدم قطعیت‌ها عامل تاخیر در شروع کلاس‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  با اشاره به اینکه کلاس‌های مشترک زیادی در دانشگاه داریم برای شروع ترم مقداری تامل کردیم، اظهار کرد: البته وظیفه داریم ۱۶ هفته به بچه‌ها خدمت ارائه کنیم اما این که دقیقا از چه زمانی شروع شود، به لحاظ عدم قطعیت‌‎هایی که داشتیم با مسائلی مواجه شدیم.

وی در ادامه تاکید کرد: از شنبه کلاس‌ها به جد شروع خواهد شد و هفته بعد از آن هم دانشجوهای سال اول به ما خواهند پیوست و دانشگاه به همان جدیتی که در فروردین و اردیبهشت و خرداد کلاس‌ها را پیش برد به کار خود ادامه می‌دهد و چیزی در آموزش کم نخواهیم گذاشت.

کم‌تورم ترین بخش زندگی شهریه دانشگاه آزاد است/ قیمت مصوب آموزش ابتدایی حدود ۳ میلیون تومان

دکتر طهرانچی در خصوص اخذ شهریه کامل از دانشجویان با وجود آموزش مجازی با اشاره به افزایش افسارگسیخته در هزینه‌ها اظهار کرد: در این شرایط کم‌تورم‌ترین بخش زندگی مردم شهریه دانشگاه آزاد بوده‌است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: الان قیمت پایه آموزش ابتدایی که توسط وزارت آموزش و پروش اعلام شده است رقمی در حدود ۳ میلیون تومان است که مبلغ شهریه دانشگاه در مقایسه با آن رقم پایینی است البته این بدان معنا نیست که در تلاشیم شهریه را گران کنیم.

پایه شهریه متغیر بین ۴۱ تا ۵۳ هزار تومان/ اعمال تفاوت آموزش مجازی با آموزش حضوری در شهریه متغیر

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهریه ثابت به آموزش مجازی ربطی نداشته و در هر شرایطی پرداخت می‌شود افزود: در شهریه متغیر هم با توجه به هزینه‌های پرداخت‌شده باید گفت در برخی اوقات هزینه تمام شده فضای مجازی یک ساعت درس بیشتر از شهریه متغیری است که دانشجویان پرداخت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: شهریه ثابت ربطی با آموزش مجازی ندارد و تحت هر شرایط تا پایان تحصیلات پابرجاست. پایه شهریه متغیر در دانشگاه آزاد کاهش پیدا کرده و میزان شهریه‌ها نسبت به رشته‌ها و واحدهای دانشگاهی تغییر پیدا کرده است. قیمت‌های تمام شده و اقتضای محلی را در شهریه لحاظ کرده‌ایم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد شهریه و درآمد دانشگاه به حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیئت علمی اختصاص پیدا می‌کنند. با این وجود حقوق استادان دانشگاه پایین‌تر از دانشگاه‌های دولتی است. درآمدهای دانشگاه از راه‌های غیرشهریه ای باید افزایش پیدا کند تا بتوانیم بیش از این به معیشت دانشگاهیان بپردازیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش هزینه‌ها برای شهریه متغیر پایه ۶۰ هزار تومان را پیشنهاد دادند اما تفاوت تحصیل مجازی و حضوری را اعمال کرده و مبلغ پایه را به ۴۱ تا ۵۳ هزار تومان کاهش دادیم، در ترم پیش این مبلغ از ۳۲ تا ۴۷ هزار تومان بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به افزایش هزینه‌های کشور و افزایش هزینه‌های پشتیانی دانشگاه و هزینه تمام شده هر کلاس اشاره کرده و افزود: البته تفاوتی که امسال در شهریه  دادیم این است که شهریه هر رشته رشته دیگر متافت است.

وی با اشاره به دسته‌بندی رشته‌ها بر اساس رغبت داوطلبان و تفاوت در نرخ شهریه بر این اساس، افزود: این دسته بندی باعث می‌شود که همه به سمت یک رشته نروند و بچه‌ها بتوانند رشته‌هایی که برای جامعه مفید است را با هزینه پایین‌تر بخوانند در این دسته‌بندی مکان‌های دانشگاهی را هم در قیمت‌گذاری در نظر گرفتیم متفاوت یعنی شهریه ثابت در مثلا یک آموزشکده تقریبا نصف شهریه ثابت در واحد تهران مرکز یا تهران شمال و شهریه متغیر آن هم نسبت ۴۱به ۵۳ خواهد داشت.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه شهریه دانشگاه رشته محل به رشته محل متفاوت است اظهار کرد: مثلاً شهریه رشته‌های بسیار مفیدی که مورد استقبال قرار نمی‌گیرند به شدت کاهش پیدا کرده و شهریه رشته‌های پر مخاطب بالا افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفاوت شهریه در واحدهای برخوردار در شهرهای برخوردار با شهریه در شهرهای کمتر برخوردار، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه اجتماعی است و باید بتواند از واحدها و شهرهای دور افتاده حمایت کند و ما این مطلب را در قیمت تمام شده و ملاحظات شهریه لحاظ کردیم.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای شده است که برخلاف گذشته که شهریه حقوق خواندن در دانشگاه آزاد یکی بود اکنون این مطلب که کجا می‌خواهید حقوق بخوانید یا اینکه حقوق بخوانید یا فلسفه در شهریه تفاوت ایجاد می‌کند.

۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد درآمد شهریه‌ای هزینه دستمزد کارکنان دانشگاه

دکتر طهرانچی در پاسخ به اینکه شهریه دانشجویان در چه مواردی هزینه می‌شود اظهار کرد: این مطلب شفاف است و چیزی حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد شهریه برای حقوق کارمندان و اساتید پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در آمد شهریه داشتیم، گفت از این مبلغ ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بابت حقوق کارکنان پرداخت شده است البته بدون در نظر گرفتن حق‌التدریس و حق‌التاخیر.

وی افزود: البته همه این مبلغ ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد را هم دانشجویان نقدا پرداخت نمی کنند و حال اگر نقدا پرداخت شود می‌شود از ارزش افزوده آن استفاده کرد.

دکتر طهرانچی با اشاره به دلخوری کارکنان از افزایش حقوق کم در شرایط اقتصادی کشور، افزود: شرمنده کارکنان هستیم که نمی‌توانیم مثل دانشگاه دولتی که حقوق اساتید را ۵۰ درصد بالا بردند، افزایش حقوق داشته‌باشیم ولی صریح و کاملا روشن ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از شهریه‌ به ۵۸ هزار کارکنانی که زمان استخدام آن‌ها بیش از ۵ سال گذشته است و ربطی به دوران ما هم ‌ندارد تقدیم می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیارد تومانی روی یک شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد/ استادان دوسوم درآمد خود را باید از پژوهش کسب کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره وعده تامین مالی اساتید در گذشته اظهار کرد: درآمد دانشگاه در همه جای دنیا فقط شهریه نیست و شهریه بخشی از درآمد دانشگاه است، دانشگاه اگر دانشگاه حل مسئله باشد در ازای حل مسئله‌ای می‌تواند درآمدهایی را کسب کند. حل مسائل پژوهشی، حل مسائل فناورانه، شرکت‌های دانش‌بنیان و... در دانشگاه‌های خوب دنیا بخشی از درآمد دانشگاه را تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه البته اجازه نداریم هیچ کاری که دور از شان دانشگاهی باشد را انجام دهیم، افزود: به عنوان مثال شرکت تولید بذر دانشگاه در اصفهان کاملاً دانش بنیان است و اخیرا ۶ عضو هیات علمی برای آن جذب کردیم، بیش از ۵۰ درصد این شرکت به نام اساتید ما است و امسال ۲۷۰ میلییارد تومان از سوی کارشناسان معاونت علمی در آن سرمایه گذاری شد.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه استادان دانشگاه در اصفهان ۵ سال در ۲ گلخانه کار کردند و دانش به کار بردند تا به اینجا رسیدند، اظهار کرد: حتی یکی از عزیزان ما به خاطر سموم استفاده شده سلامتی خود را در این مسیر به خطر انداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در کشورهای ایسکاندیناوی یک سوم حقوق استاد را می‌دهند و دوسوم باقی حقوق را استاد باید از پژوهش به دست آورد، افزود: اما بعضی‌ها که در دانشگاه آزاد جز تدریس کاری نمی‌کنند، به عنوان یک استاد تمام عیار شناخته نمی‌شوند، هیچ جای دنیا چنین استادی را به عنوان یک استاد تمام عیار نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: استاد دانشگاه در تعریف امروز استادی است که هم آموزش‌دهنده خوبی است هم پژوهشگر و فناور است و باید بتواند به جلوه‌های دیگری از دانش برسد، در واقع وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم یعنی استاد کارآفرین.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان درآمد دانشگاه از فعالیت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: عمده شرکت‌های دانش‌بنیانی که سال گذشته توسعه دادیم در بخش سرمایه‌گذاری هستند و با حمایت‌های دانشگاه موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌اند.

ضرر هزار میلیاردی کرونا به دانشگاه آزاد/ نباید از دانشجو در ایامی که از خوابگاه استفاده نکرده هزینه گرفت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص میزان درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه در سال گذشته گفت: سال گذشته کرونا خیلی به ما ضربه زد و چیزی حدود هزار میلیارد تومان درآمد دانشگاه در بخش درآمدهای غیرشهریه‌ای و خدماتی در ایام کرونا صفر شد.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی خوابگاه استفاده نکند نباید هزینه آن را پرداخت کند، اظهار کرد: اگر کسی از دانشجویان بابت استفاده از خوابگاه هزینه‌ای گرفته باید آن را پس دهد.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با شاره به پرداخت شهریه دانشجویان، اظهار کرد: امسال بر خلاف سال‌های گذشته و به ضرر دانشگاه قرار شد در ابتدای ترم لزومی به تسویه بدهی شهریه نباشد و فقط شهریه ثابت همین ترم پرداخت شود، این یعنی یک تخفیف برای دانشجویان.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تقسیط بدهی قبلی دانشجویان، گفت: در مورد بدهی قبلی هم قرار شد ۵۰ درصد بدهکاری‌ پرداخت شود و مابقی آن را برایش تقسیط کنند.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه اشتباهاتی در نظام مالی گذشته وجود داشته است که ما بخشنامه‌ای مبنی بر اصلاح آن به اداره مالی واحدها ارسال کردیم، اظهار کرد: هر دانشجویی که اشکالاتی در کارنامه مالی خود مشاهده کرد می‌تواند به واحد خود رجوع کرده و واحد موظف به تصحیح و حل مغایرت‌ها خواهد بود البته علت این مشکل سامانه نیست و مربوط به داده‌های قبلی است که در اختیار واحد بوده. مثلا در واحدی از دانشجو سفته گرفته‌اند و در جای بدهکار و بستانکاری ثبت کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما از دانشجو یک ریال اضافه نخواهیم گرفت و به واحدها تاکید کردیم که امور مربوط به تطبیق را انجام دهند.

دکتر طهرانچی در پسخ به اینکه با توجه به مشکلات موجود و اینکه اطلاع رسانی هم انجام نشده است امکان ایجاد فرصتی برای پرداخت شهریه دانشجوها وجود دارد؟ اظهار کرد: دستورالعمل‌های ابلاغ شده برای شرایط عادی و معمولی است اما در این شرایط اگر دانشجویی به مشکل برخورد روسای واحد اختیارات حل مشکل را دارند و توصیه می‌کنم معدود دانشجوهایی که مشکلات خاص دارند از طریق تماس با کارشناس واحد در این یک هفته امکان انتخاب واحد به صورت سیستمی را داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دوران کرونا میزان بدهی دانشجویان ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و دانشجویان از طریق وام قادر به رفع مشکلات این چنینی خود خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه ما موظف هستیم پای دانشجویان بایستیم تا مشکلات سیستم به صورت کامل رفع شود، اظهار کرد: جدول زمان بندی انتخاب واحد مشخص بود و همینطور جدول زمانبندی تاریخ حذف واضافه اما دانشجویان تا تاریخ حذف اضافه انتخاب واحد انجام می‌دادند و سامانه از دسترسشان خارج نبود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه بعد از حذف و اضافه ارزیابی خواهیم کرد که شرایط به چه صورت خواهد بود، گفت: درحال حاظر نمی‌شود تاریخ دقیقی اعلام کرد اما نکته اینجاست که ما بعد از هر مرحله ارزیابی دقیق انجام می‌دهیم اگر دانشجویی به سبب تغییر سامانه مشکلی برایش به وجود آمده باشد ما و همکاران موظف به رفع مشکل هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سئوالی در خصوص لزوم اراده دو مقاله توسط دانشجویان دکتری و مشکلات جدی که برای این دانشجویان پیش آمده‌است، اظهار کرد: دانشجویان دکتری دو دسته هستند، یک دسته دانشجویانی هستند که دفاع کردند و مقاله‌ی معتبری هم دادند، ما به این دانشجویان وعده داده‌بودیم که چون دفاع کرده و یک مقاله هم دادند خاتمه درسشان اعلام شود، بخشنامه این دانشجویان صادر شده و به واحدها هم ابلاغ شده است.

دانشجویان دکتری موظف به اخذ ۵ امتیاز پژوهشی هستند/ بعد از پیش دفاع نیازی به پرداخت شهریه نیست

وی  با اشاره به اینکه شرایط مصوبات جدید به نفع دانشجو است، افزود: در مصوبات قبلی تا کسی دفاع نمی‌کرد تا زمان دفاع باید شهریه می‌داد. نکته دوم در مصوبات جدید این است که چون برخورد عددی بی‌معناست گفتیم ۵ امتیاز پژوهشی؛ حالا این ۵ امتیاز می‌تواند ا ز یک مقاله  معتبر درجه ۱ یا یک کرسی نظریه پردازی یا یک ثبت اختراع جهانی حاصل بشود، اگر کار ضعیف‌تر از رساله‌ش استخراج کرد می‌شود ۲ یا ۳ امتیاز، ولی ما نگفتیم یک، دو یا سه.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد:  وقتی دانشجو به حد استاندارد رسید و کفایت دستاورد علمی داشت، پذیرش مقاله را انجام داد، تزش را تمام کرد و استاد هم او را کاندید کرد، در شورای معتبری پیش دفاع می‌کند و از تاریخ پیش دفاع تا زمان دفاع دیگر لازم نیست مبلغی بپردازد. در واقع ما ملاحظه دانشجویان را کرده‌ایم، دیدیم دانشجو یک کار خوب علمی انجام می‌دهد و تا چاپ بشود ۳ ماه تا ۶ ماه طول می‌کشد، و در این مدت از دانشجو شهریه نگرفتیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بعضی موارد که پروسه مقاله دوم طول می‌کشد، با پذیرش یک مقاله هم دانشجو پیش دفاع را انجام دهد، اظهار کرد: اگر چه دانشجو ۵ امتیاز را در مرحله کفایت بدست نمی‌آورد ولی فرصت دارد مقاله خوبی ارائه دهد و نیاز نیست به ژورنال ضعیفی مراجعه کند لذا می‌تواند بدون پرداخت هزینه پیگیر مقاله دوم در مجلات معتبر علمی می‌شود، این شرایط هم استاندارد سازی بوده هم کیفیت بخشی بوده هم ملاحظه کارهای دانشجویی.

ملاک در جذب هیات علمی قدرت علمی است/ در فراخوان‌های اخیر نیمی از افراد فارغ‌التحصبلان دانشگاه آزاد بوده‌اند

دکتر طهرانچی با رد ادعای عدم استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد در جذب اعضای هیات علمی این دانشگاه اظهار کرد: در فراخوان جذب، دانشگاه آزاد اسلامی از همه ظرفیت علمی دانش‌آموختگان کشور استفاده می‌کند چرا که یک هیئت علمی باید قوی باشد چه دولتی چه غیردولتی. دانشگاه اگر خودش هم تولید کند و هم مصرف کننده باشد، افت خواهد کرد لذا اگر هر دانشگاهی برای جذب هیئت علمی صرفا فارغ التحصیلان خود را جذب کند آینده خوبی نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در فراخوان‌هایی که داشتیم حدود نیمی از بچه‌ها، فارغ‌التحصیلان خوب دانشگاه آزاد بوده‌‍اند.

حل مشکل دانشجویان اتباع خارجی در چند هفته آینده

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان اتباع خارجی برای ورود به سامانه‌ها، بخشی از این مشکلات را ناشی از تحریم‌ها دانست و اظهار کرد: این اشکال، اشکال درون دانشگاه آزاد از طرفی هم حفظ اطلاعات بچه‌ها باعث می‌شود در این شرایط این ارتباطات دچار مشکل شود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه مشکل این دانشجویان بعد از چند هفته رفع خواهد شد، اظهار کرد: همکاران ما پیگیر هستند و در روابط بین‌المللی مشکلی نداریم.

تبعیض میان دانشجویان دولتی و آزاد در تخصیص اینترنت رایگان/ سنگ‌اندازی بخشی از دولت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به وعده‌ وزیر ارتباطات مبنی بر رایگان شدن ارتباطات دانشگاه، اظهار کرد: متاسفانه باوجود این که این شرایط محدودیت را ستاد کرونا به ما تحمیل کرده است، در تخصیص اینترنت رایگان میان دانشجویان دولتی و آزاد تبعیض قائل شده‌اند و این مطالبه به حق دانشجویان است.

دکتر طهرانچی در ادامه افزود: سال گذشته با مجموعه دولت نامه‌نگاری داشتیم اما ظاهرا بخشی از دولت مسائلی را مطرح کرده‌اند که مانع شده‌است و هم ما هم وزیر ارتباطات پیگیر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه در مباحث صندوق رفاه فرقی بین دانشجوی دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی نیست، گفت: حتی در قانون مجلس هم صندوق رفاه از دانشجوی دانشگاه آزاد حمایت و پشتیانی می‌کند لذا تعجب می‌کنم که دانشجوی دانشگاه آزاد را در این زمینه حمایت نکنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ما آی‌پی‌ها را در اختیار وزارت ارتباطات گذاشتیم و منتظریم موانع را حل کنند.

دکتر طهرانچی با اشاره به بخشنامه دانشگاه مبنی بر اینکه هیچ کار فراغت از تحصیلی منوط بر سامانه جدید نباشد، گفت: چون سامانه قدیم همچنان در اختیار واحدها است، برای صدور گواهی موقت فراغت از تحصیل، اختیاراتی به رئیس واحد داده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اساسا فارغ التحصیلی منوط به سامانه آموزشیار نیست و دانشجویانی که ترم زوج ۹۸-۹۸ و ترم تابستان ۹۹، درسشان تمام شده است، روسای واحدها اختیار کامل برای انجام امور فارغ‌التحصیلی دارند.

ثبت بیش از ۳ میلیون نمره برای ترم بهمن و نیمسال تابستان/ نقش اساتید در ثبت نشدن نمره دانشجویان

وی در خصوص ثبت نشدن نمره برخی دانشجویان اظهار کرد: این مشکل فقط به دانشگاه و سامانه مربوط نیست و استاد نیز در ثبت نمره‌ها نقش دارند و تا اکنون در نیم سال دوم ۹۸-۹۹، ۲ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۹۱۷ نمره نفر داده شده است. در نیم سال تابستان نیز ۳۲۲ هزار و ۱۴۶ نمره نفر داده شده است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه اساتید در کار با سامانه باید کمی به خود زحمت بدهند، گفت: ما حتی در خصوص نمراتی که اساتید اعلام کرده بودند اما در سامانه آموزش‌ها تثبیت نکرده بودند، نامه‌ای زدیم که خود اداره امتحانات می‌تواند این نمرات را در سامانه وارد کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دربخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: در یک دانشگاه بسیار متنوع مانند دانشگاه آزاد حتماً اساتید و کارمندان بسیار خوبی داریم و حتماً مواردی هم پیدا می‌شود که مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه سامانه‌سپاری باعث کاهش حضور عوامل انسانی در فرآیندها می‌شود. افزود: در نظام سازمانی ما بایستی با سامانه سپاری مشکلات بچه‌ها را به حداقل برسانیم.

دکتر طهرانچی اظهار کرد: الان در پژوهش‌یار وقتی که پایان‌نامه یا پروپوزال دست استاد می‌رسد، اگر بررسی استاد بیشتر از زمان مجاز طول بکشد برای استاد اخطار میرود، اگر در ‌شورای آموزشی بیشتر از زمان مجاز طول بکشد برای رئیس گروه اخطار میرود و ... چون سامانه‌سپاری شده نظم شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سامانه آموزشیار هم به دنبال پاسخگویی نظام دانشگاه است، گفت: حالا اگه اثبات شد که یک کارمند یا استاد تخلفی انجام میدهد راهش مراجعه به رسیدگی به شکایات است.

وی با اشاره به وجود نظام ارزیابی اساتید در آموزشیار اظهار کرد: در حقیقت یک نظام ارزیابی دانشگاه از اساتید را خواهیم داشت.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: ما در مجموعه ۲۴ هزار استاد خوب و ۴۰ هزار حق‌التدریس داریم و دانشگاهی که دانشجو برایش مهم است و نسبت به دانشجو علاقه دارد، بر نمی‌تابد که نسبت به این دانشجو بد رفتاری یا نسبت به آنچه که بایستی از لحاظ علمی به او داده شود کم گذاشته شود.

انتهای پیام /

انتهای پیام/

کد خبر: 1076913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • s.f IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      0 0
      سلام من دانشجو دانشگاه آزاد هستم یه دفعه از وسط ترم مبلغ شهریه رو به قدری بردن بالا من واقعا نمیدونم به کی و کجا برم و کجا بگم مبلغ مانده شهریه ام ۷۰۰ تومن بود که تموم بشه شهریه این ترم ولی الان باید ۲میلیون و ۲۰۰ بدم. آخه این کار درسته واقعا؟؟؟؟ اگر میخوان ببرن بالا لااقل ۱۰۰تومن یا ۲۰۰تومن چرا یه دفعه انقدر افزایش اونم تو این شرایطی که هم گرفتارن لطفا خواهشا پیگیری کنید