ارائه طرح اولیه توسعه علمی و فناوری استان سیستان

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از ایجاد کمیسیون تخصصی هنر ، معماری و شهرسازی در این شورا خبر داد و گفت: با توجه به کار کارشناسی که انجام شده در این جلسه مصوب شد که اعضای حقیقی کمیسیون هنر الزاما از افراد دارای رتبه دانشگاهی نباشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر عبدالحسین رحیمی در حاشیه یکصد و نود و پنجمین جلسه کمیسیون دایمی شورای عتف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این جلسه دو موضوع در دستور کار جلسه قرار داشت، اظهار کرد: ایجاد کمیسیون تخصصی "هنر، معماری و شهرسازی" اولین دستور این جلسه بوده است. تاکنون در نهادهای علمی و فناور مانند شورای عتف به حوزه هنر کم توجهی شده است و با توجه به نقش و اثرگذاری گسترده‌ای که هنر در جامعه و معماری و شهرسازی در شهرها دارد، جا داشت که شورای عتف نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

وی ادامه داد: البته ما از قبل کارهای کارشناسی در این زمینه انجام داده بودیم و با اساتید ذی‌ربط برجسته مشورت کرده و نظرات آنها را دریافت کرده بودیم.

رحیمی، خاطر نشان کرد: در نهایت در این جلسه ایجاد کمیسیون تخصصی "هنر، معماری و شهرسازی" تصویب شد.

دبیر شورای عالی عتف با بیان اینکه در این کمیسیون استثنایی قایل شدیم، یادآور شد: در این جلسه مصوب شد که اعضا حقیقی کمیسیون هنر لزوما نباید دانشیار و بالاتر باشند؛ چرا که در حوزه‌های هنری مانند خطاطان، خوشنویسان، کارگردانان، هنرپیشه‌ها و نقاشان و موسیقیدان‌ها ما افراد صاحب نظر ملی و بین المللی داریم که لزوما دارای رتبه دانشگاهی نیستند و این کمیسیون نباید از وجود آنها بی‌بهره باشند.

به گفته وی از این رو اعضای حقیقی این کمیسیون از نظر شرایط تخصصی متفاوت از سایر کمیسیون‌ها است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری در استان سیستان و بلوچستان را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و گفت: پارک جامع علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان مسوول تهیه این برنامه بود که طی یک سال گذشته در این زمینه اقدام کرده است که طرح اولیه آن در این جلسه ارائه شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در این جلسه به صورت مفصل این طرح مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: خوشبختانه افرادی که در این جلسه حضور داشتند، افرادی هستند که سال‌ها در این استان خدمت کردند و هم اکنون علاوه بر آنکه با بخش‌های این استان ارتباط دارند، با فرصت‌ها، قوت‌ها، ضعف‌ها و مشکلات آن آشنا هستند در نتیجه با توجه به نظراتی که در این جلسه ارائه شد، این برنامه کامل‌تر شد.

رحیمی، با اشاره به جزئیات برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری در استان سیستان و بلوچستان، توضیح داد: در این جلسه علاوه بر آنکه به طرح بزرگ و ملی دولت در منطقه "مکران" توجه شد، آموزش عالی آن نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت.

دبیر شورای عالی عتف در این باره توضیح داد: علی‌رغم آنکه وزارت علوم به هیچ وجه گسترش کمی آموزش عالی در هیچ استانی را مد نظر ندارد ولی برای استان سیستان و بلوچستان به ویژه در جنوب این استان برای طرح آمایش و ساماندهی موسسات آموزش عالی، برنامه ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

رحیمی، تاکید کرد: در این راستا توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی این استان چون دانشگاه چابهار، ایرانشهر و موسسه آموزش عالی سراوان در آینده باید به گونه‌ای باشد که متناسب با سرمایه گذاری جدید در منطقه مکران و در نوار ساحلی این استان و نوار شمالی آن توسعه یابد.

وی ابراز امیدوای کرد: با اصلاح این برنامه و توجه به برنامه آمایش سرزمینی که سازمان برنامه و بودجه برای استان سیستان و بلوچستان تهیه کرده و بهره گیری از محورهای آن، بتوان برای استان سیستان و بلوچستان برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری نهایی طراحی کرد تا بر اساس آن نهادهای فناوری مانند پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز نوآوری و واحدهای فناور، شهرک‌های صنعتی و نهادهای تولیدی برنامه جامع برای رشد این استان در 3 حوزه "علم"، "فناوری" و "نوآوری" تهیه شود.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/

کد خبر: 1078009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =