چگونه استاد درس «اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره)» شویم؟

مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد به منظور ساماندهی و تکمیل مدرسان موردنیاز خود برای تدریس درس «اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره)» در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، از میان افراد واجد شرایط رشته‌های علوم انسانی، مدرسان موردنیاز خود را جذب کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تربیت استادان نخبه و انقلابی همواره یکی از رویکردهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده است؛ زیرا که نقش آن‌ها در زمینه حرکت به سمت دانشگاه تراز انقلاب و تبدیل آن به کارخانه انسان سازی غیرقابل انکار است. در همین راستا مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد به منظور ساماندهی و تکمیل مدرسان مورد نیاز خود برای تدریس درس «اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره)» در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور از میان افراد واجد شرایط رشته‌های علوم انسانی از طریق آزمون کتبی و مصاحبه مدرسان موردنیاز خود را جذب کند.

شرایط اخد مجوز تدریس چیست؟

مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره)، شرایط خاصی برای اخذ مجوز تدریس در نظر گرفته است که به دو بخش عمومی و علمی تقسیم‌بندی می‌شود.

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران، رعایت شئونات مدرسی معارف اسلامی و اشتهار به رعایت اخلاق اسلامی در شئونات شغلی و تحصیلی، برخورداری از حسن ظاهر، سلامت و توانایی جسمی متناسب، تسلط بر روخوانی و روان خوانی قرآن کریم و احکام مبتلا به و متاهل بودن از جمله شرایط عمومی اخذ مجوز تدریس است.

البته شرایط مذکور، صرفا جهت دریافت مجوز حق التدریس است و افرادی که متقاضی هیئت علمی هستند باید از طریق فراخوان جذب هیئت علمی که از سوی مرکز جذب هیئت علمی صورت می گیرد، اقدام کنند.

دانش آموختگان دانشگاهی باید مدرک علمی حداقل سطح ۴ یا در حال نگارش پایان نامه سطح ۴ از حوزه علمیه جهت تدریس در مراکز استانها را ارائه دهند و دارندگان مدارک سطح ۳ منحصراً مجاز به تدریس در واحدهای غیر از مرکز استان هستند. این موارد نیز جزو شرایط علمی آموختگان دانشگاهی محسوب می‌شود.

دانش آموختگان حوزوی نیز باید دارای مدرک دکتری یا دانشجویان دکترا (بعد از قبولی در آزمون جامع) در رشته‌های علوم انسانی جهت تدریس در واحدهای استانی و سایر واحدها باشند. همچنین دارندگان مدارک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های علوم انسانی، منحصراً مجاز به تدریس در واحدهای دانشگاهی غیر از مرکز استان هستند.

متقاضیان توجه داشته باشند که میانگین معدل دو مقطع تحصیلی ارشد و دکتری نباید کمتر از ۱۷ باشد. همچنین تصویر کلیه مدارک ارائه شده می بایست توسط مراجع ذی صلاح برابر با اصل شده باشد.

متقاضیان باید در آزمون کتبی و شفاهی شرکت کنند                  

پس از احراز شرایط عمومی و علمی، متقاضیان اخذ مجوز تدریس باید در دو آزمون کتبی و شفاهی شرکت داشته باشند.

آزمون کتبی به صورت سوالات تشریحی با هماهنگی مرکز، توسط معاونان فرهنگی واحدهای استانی و مدیران گروه های معارف اسلامی، دو بار در سال (اردیبهشت و آبان ماه) برگزار می‌شود. سوالات کتبی در مرکز تهیه شده و به طریق مقتضی و محرمانه به معاونان فرهنگی واحدهای استانی تحویل می‌شود. معاونان فرهنگی استان ها موظف هستند پس از برگزاری آزمون کتبی و تصحیح پاسخنامه‌ها توسط مدیران گروه های معارف اسلامی، صورت جلسه نتایج به همراه پاسخنامه های شرکت کنندگان را به طریق مقتضی به مرکز ارسال کنند.

آزمون شفاهی نیز در مرکز برگزار می‌شود. این آزمون علمی برای سنجش صلاحیت علمی متقاضیان تمدید مجوز تدریس و متقاضیان کسب مجوز تدریس که در مرحله کتبی پذیرفته شده‌اند، برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، متقاضیانی که در آزمون کتبی نمره ۷۰ از ۱۰۰ کسب کنند، به آزمون شفاهی دعوت می شوند. همچنین به متقاضیانی که در آزمون شفاهی نمره ۷۰ از ۱۰۰ را به دست آورند، مجوز تدریس اعطا خواهد شد.

افراد دارای کتاب شاخص درباره امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی، دارندگان کتاب برگزیده سال در این حوزه، افراد دارای نظریه علمی و افراد مشهور و صاحب نام در این حوزه، نیاز به امتحان کتبی و مصاحبه ندارند.

اعطای مجوز ۱ تا ۵ ساله

مدت اعطای مجوز براساس امتیاز اکتسابی افراد از یک سال تا پنج سال است. افرادی که نمره نهایی آنها ۷۰ الی ۸۰ باشد یک سال، ۸۱ الی ۹۰ دو سال و ۹۱ الی ۱۰۰ پنج سال مجوز تدریس اخذ می‌کنند.

شرکت حداقل یک بار در سال در کارگاه‌های آموزشی که توسط مرکز برگزار می‌شود و قبولی در مصاحبه شفاهی مرکز، جزو شروط تمدید مجوز است.

چگونگی زمان بندی و مراحل اخذ مجوز تدریس

در مرحله اول متقاضی باید به معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد یا واحد سما برای ارائه درخواست کتبی تقاضای دریافت مجوز تدریس درس اندیشه ها و وصایای امام خمینی(ره) مراجعه کند.

سپس تقاضا و مدارک لازم و احراز صحت مدارک دریافتی توسط معاونت فرهنگی دانشجویی دریافت خواهد شد و تقاضاها و ارسال مدارک متقاضیان به معاون فرهنگی استان تجمیع می‌شود.

در مرحله بعدی استعلام صلاحیت عمومی متقاضیان از مراجع ذی‌صلاح توسط معاون فرهنگی و دانشجویی استان دریافت و در پرونده پذیرش متقاضیان درج می‌شود.

پس از آن معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد استانی با همکاری مدیر گروه معارف، پس از هماهنگی با مرکز نسبت به برگزاری آزمون کتبی از متقاضیان اقدام می‌کند.

متقاضیان توجه داشته باشند که سوالات آزمون کتبی در مرکز طراحی و به طریق مقتضی در اختیار معاون فرهنگی استان قرار می‌گیرد.

همچنین آن دسته از اعضای هیئت علمی که صلاحیت عمومی آنها به تایید رسیده است، نیاز به اخذ مجدد صلاحیت عمومی ندارند. درهرحال مدارک دال بر تایید صلاحیت عمومی متقاضیان باید در پرونده آنان درج شود.

در مرحله پنجم، اوراق توسط مدیران گروه‌های معارف تصحیح و سپس نتایج به مرکز، ۲۰ روز پس از برگزاری آزمون ارسال خواهد شد.

در مرحله آخر، جلسه آزمون شفاهی در مرکز طبق جدول زمانبندی در ماه‌های خرداد، تیر، آذر و دی تشکیل خواهد شد و پس از آن نتیجه نهایی در سایت مرکز اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =