صادرات ۵ میلیارد دلاری صنایع غذایی/رشد تولید و صادرات لوازم خانگی

وزیر صمت گفت: در حوزه صنایع غذایی پیشرفتهای خوبی به دست آمده است و صادرات ۵ میلیارد دلاری در این حوزه داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از وزارت صمت؛ علیرضا رزم‌حسینی در برنامه انتهای الوند شبکه دو با اشاره به پیشرفت‌های صنعتی، معدنی و تجاری پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بیان کرد: در حوزه تولید مس در اول انقلاب ظرفیتی نداشتیم اما اکنون به ۵۱۲ هزار تن ظرفیت تولید در این حوزه رسیده‌ایم و رتبه دهم دنیا را داریم.

وی همچنین اضافه کرد: طرح‌های توسعه در حوزه مس در حال اجرا است و حدود ۱.۵ میلیارد دلار صادرات در انواع محصولات مس به صورت سالیانه داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه فولاد از ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار تن در اوایل انقلاب به ۵۶ میلیون تن ظرفیت تولید در حال حاضر رسیدیم، تا ۱۵ سال پیش وارد کننده فولاد بودیم اما اکنون به یک صادرکننده مهم در این حوزه تبدیل شده‌ایم.

رزم حسینی گفت: ظرفیت تولید خودرو از ۱۶۰ هزار دستگاه سالیانه در اول انقلاب به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است، البته ارتقا کیفیت خودروها حائز اهمیت است و در دستور کار است.

به ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تنی سیمان رسیده ایم

وی همچنین تصریح کرد: از ظرفیت تولید ۷ میلیون تنی سیمان در اول انقلاب هم اکنون به ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تن رسیده ایم و در حوزه سیمان اکنون یک صادر کننده می‌باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص حوزه لوازم خانگی نیز بیان کرد: قبل از انقلاب تنها دو برند (ارج و آزمایش) در این حوزه فعال بودند اما اکنون با وجود همه تحریم‌های ظالمانه و خروج شرکت‌های خارجی تولید لوازم خانگی ازکشورمان، ۵ شرکت داخلی با برندهای معروف در این حوزه فعال هستند که صادرات نیز انجام می‌دهند.

رزم حسینی همچنین ادامه داد: با تمام این شرایط سخت اما کارخانجات لوازم خانگی سه شیفته کار می‌کنند، صادرات به کشورهای آسیایی (عراق و سوریه) انجام می‌دهند و حتی با خرید بعضی برندهای خارجی صادرات به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا دارند.

صادرات ۵ میلیارد دلاری صنایع غذایی کشور

وی با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در بخش‌های دیگر اضافه کرد: در حوزه پتروشیمی قبل از انقلاب ظرفیتی نداشتیم اما اکنون به ۷۷ میلیون تن ظرفیت تولید رسیدیم و در این حوزه صادر کننده هستیم. همچنین در حوزه صنایع غذایی پیشرفتهای خوبی به دست آمده است و صادرات ۵ میلیارد دلاری در این حوزه داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به صادرات شیرینی و شکلات ایران به ۵۸ کشور دنیا اشاره کرد و گفت: در این حوزه پیشرفت‌های خوبی به دست آمده است و به عنوان نمونه فقط یک شرکت تولید آشامیدنی در خراسان رضوی به بیش از ۶۰ کشور دنیا محصولات خود را صادر می‌کند.

حجم تجارت خارجی به ۵۴ میلیارد دلار رسیده است

رزم حسینی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه قبل از انقلاب صادرات کشور ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، بیان کرد: اکنون در همین ۱۰ ماهه امسال ۲۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم و ۵۴ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشورمان بوده است.

۵ میلیارد تن معادن کشف شده در حوزه‌های مختلف داریم

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های توسعه کشور، تاکید کرد: کشور ما فقط نفت خیز نیست، بلکه کشوری معدن خیز نیز است، ۵ میلیارد تن معادن کشف شده در حوزه‌های مختلف داریم که باید از این ظرفیت استفاده بهینه بیشتری برای توسعه شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه‌های معدنی از جمله سنگ آهن، مس، سرب و روی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته ایم، اضافه کرد: در حال راه اندازی هلدینگ استخراج طلا و فرآوری آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تعامل و هماهنگی بخش خصوصی هستیم.

بزرگترین معدن مولیبدن جهان در کهنوج استان کرمان قرار دارد

رزم حسینی با بیان اینکه بزرگترین معدن مولیبدن جهان در کهنوج استان کرمان است، ادامه داد: در حوزه اکتشافات باید کارهای بیشتری انجام بشود و به دنبال این هستیم که دامنه اکتشافات را در قلمرو کشور، توسعه و گسترش دهیم.

وی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به طرح ملی و استراتژیک انتقال آب خلیج فارس به استان‌های به فلات مرکزی و شرق کشور، گفت: انتقال آب و شیرین سازی آن از هرمزگان به طول ۸۲۰ کیلومتر شروع شده است و به زودی به اردکان خواهد رسید و عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم این پروژه مهم نیز به زودی شروع می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این آب برای صنعت و معدن کشور بسیار حائز اهمیت است، اگر می‌خواهیم تولید افزایش یابد و طرح‌های توسعه‌ای در حوزه صنایع و معادن شکل بگیرد باید آب به محل واحدهای معدنی و صنعتی بیاید.

رزم حسینی با اعلام اینکه عملیات اجرای این طرح استراتژیک در دولتهای یازدهم و دوازدهم انجام شد، اضافه کرد: آبان ماه امسال این آب به سیرجان رسید و معادن بزرگ و شرکت‌های منطقه از جمله گل‌گهر از این آب استفاده کردند و تا سرچشمه (کرمان) و چادرملو (یزد) پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه به دستور رئیس جمهور مطالعات خط دوم و سوم این طرح استراتژیک را در چند ماه گذشته انجام داده ایم، افزود: عملیات اجرایی خط انتقال آب هرمزگان به خراسان جنوبی و رضوی (مشهد مقدس) به زودی انجام می‌شود، طول این خط ۱۵۵۰ کیلومتر است و هدف آن آبرسانی به معادن بزرگ سنگان و خواف است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خط سوم نیز برای انتقال آب از هرمزگان به کرمان و سرانجام اصفهان به به طول ۹۲۰ کیلومتر می‌باشد که شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن در اصفهان و همچنین در طول مسیر واحدها صنعتی و معدنی می‌توانند از این آب استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =