کشف یک مومیایی با پوششی غیرعادی

دانشمندان یک مومیایی غیرعادی از مصر کشف کرده‌اند. آنها متوجه شدند که این مومیایی برعکس همه مومیایی‌های دیگر توسط یک پوشش اضافی به غیر پارچه‌های کتان محصور شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان با سی‌تی اسکن یک مومیایی مصری به یک پوشش غیرعادی در آن برخوردند. آنها متوجه شدند که در زیر پارچه‌های کتان مخصوص مومیایی این فرد با یک پوشش گلی پوشیده شده است. این امر دانشمندان را به فکر واداشته تا در مورد چگونگی حفظ بدن مردگان در مصر باستان بازنگری کنند؛ حداقل  در مورد اجسادی که مربوط به افراد عالی رتبه این دوره بوده است.

گروهی از باستان‌شناسان دانشگاه سیدنی در استرالیا انجام فرآیند سی‌تی اسکن مومیایی‌های مربوط به ۱۲۰۰ قبل از میلاد را به عهده گرفتند و در این اثنا متوجه شدند که بدن یکی از این مومیایی‌ها در یک پوشش گلی پوشیده شده است. این در حالی است که تاکنون چنین موردی در مومیایی‌های مصری دیده نشده بود.

ضخامت این پوشش گلی در بخش‌های مختلف بدن این مومیایی متفاوت است. به طور مثال، در بخش پاهای مومیایی به ۲/۵ سانتی‌متر و در بخش‌های دیگر ۱/۵ میلی‌متر می‌رسد. تجزیه و تحلیل شیمیایی مواد این پوشش از اطراف سر مومیایی نشان می‌دهد که گل و لای این قسمت با یک رنگدانه سفید و سپس توسط یک رنگ معدنی قرمز پوشانده شده است. دانشمندان معتقدند که این ماده سفید از سنگ آهک ساخته شده است.

بدن مومیایی تا حدودی آسیب دیده است و حتی در قسمت پا دچار شکستگی‌هایی شده است. دانشمندان حدس می‌زنند که افراد آن دوره زمانی که یک مومیایی توسط دزدان مقبره مورد آسیب قرار می‌گرفته از لجن گلی برای بازیابی شکل بدن آن استفاده می‌کردند. آنها اصرار زیادی به حفظ ظاهر و شکل بدن متوفی داشتند، زیرا تصور می‌کردند که پس از مرگ نیز با همان هیبت به حیات خود ادامه خواهند داد.

معمولا یک رزین گرانبها و ارزشمند مومیایی‌های افراد سلطنتی و عالی رتبه مصر باستان را پوشش می‌دهد. دانشمندان دانشگاه سیدنی می‌گویند که پوسته گل تازه کشف شده ممکن است نسخه ضعیف همین رزین باشد.

آنها می‌گویند: وضعیت افراد در جامعه مصر تا حد زیادی به نزدیکی به پادشاه بستگی داشت. بنابراین تقلید از اقدامات مربوط به تشییع جنازه ممکن است نمادی از وضعیت و جایگاه فرد در جامعه باشد.

با این حال هویت و جایگاه این مومیایی تازه کشف شده همچنان یک راز باقی مانده است، اما تیم تحقیقاتی استرالیایی تلاش دارند کشف کنند که سایر عوام مصر باستان چطور مومیایی می‌شدند. نتیجه این تحقیق به آنها نشان خواهد داد که آیا پوشش‌های گلی امری معمول در مومیایی کردن بوده یا خیر و اینکه چه کسانی از این روش استفاده می‌کردند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1090173

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =