آموزش مجازی نباید مانع فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همه کانون‌های فرهنگی باید در دوران آموزش مجازی هم فعالیت خود را همچون گذشته حفظ کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، غلامرضا غفاری در دوازدهمین نشست سالانه دبیران شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور، با بیان اینکه کارکرد کانون‌های فرهنگی در جامعه بسیار تاثیرگذار است، گفت: با توجه به فضای جدیدی که در آموزش مجازی با آن مواجه هستیم باید همه کانون‌های فرهنگی فعالیت خود را همچون گذشته حفظ کنند.

در این نشست که چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹ در دانشگاه خوارزمی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اقتضای این گونه جلسات این است که در فضای عمومی با حضور گرم و موثر همه فعالان دانشجویی برگزار شود، اظهار کرد: تعامل، ارتباط، گفتار و شنیدارهایی که با حضور اعضای کانون ها در این نشست ها اتفاق می‌افتد حس اثرگذاری را فراهم می‌سازد ولی متاسفانه با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا این امکان فراهم نشد و در عین حال هر چند از راه دور ولی دل ها به هم نزدیک است.

وی با بیان اینکه جلسات کانون‌های فرهنگی ارتباط و حس تعامل را بین دانشجویان و دانشگاه‌ها افزایش می‌دهد، گفت: در دوره و عصری قرار گرفته‌ایم که افراد بر مبنای کنشگری، فعالیت و حضوری که از خود نشان می‌دهند هم هویت کسب می‌کنند و هم خودشان را در معرض دید دیگران قرار می‌دهند.در این راستا کانون‌های فرهنگی و اجتماعی هر کدام دارای یک ظرفیت هستند که برای خودشان و برای مجموعه اثرآفرین هستند.

غفاری تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی به مثابه ظرفیت و دارایی دانشگاه‌ها می باشند، دارایی‌هایی که سرمایه‌آفرین هم هستند چرا که فعالیتی که صورت می‌گیرد فعالیتی ارادی و داوطلبانه و مبتنی بر خرد، دانش و احساس مسئولیت است.

وی افزود: اگر دانشگاه را به عنوان نهاد اثرگذار تعریف می‌کنیم به خاطر تاثیر در رفتار افراد جامعه است و طبیعتاً اثر خود را بر جامعه دارد. این کانون‌ها با توجه به تنوعی که در قالب نگاه‌های مختلف دارندبه خوبی در فضای دانشگاه نمود پیدا می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تنوع فعالیت کانون های دانشجویی گفت: در کنار ماموریت‌های اصلی و کلیدی که به لحاظ آموزش و پژوهش متوجه دانشگاه است در حوزه کانون‌های دانشجویی فعالیت‌های متنوعی انجام می‌شود. آرمان‌ها و اهدافی که در این مجموعه‌ها دنبال می‌شود و آنچه که به عنوان مطالبه، انتظار و مایه‌های ذهنی در ذهن این کنشگران نقش می‌بندد؛ همه این‌ها حکایت از این دارد که ما با چه فضا و چه مجموعه ای مواجه هستیم.

به گفته غفاری، در این کانون‌ها کلیه تعاملات و کنش‌ها تبدیل به یک خردجمعی می‌شود و امکان گفت‌وگو و تبادل نظر را فراهم می‌کند که پیامد و حاصل آن بینش، بصیرت و نگاه اعتقادی و عمیق‌تری است که برای دانشجویان و برای مجموعه دانشگاه حاصل می‌شود و آنچه به عنوان نگاه ذهنی در کانون ها بیان می‌شود، جامعه را از بی‌تفاوتی و بی‌خبری خارج می‌کند و نهاد دانشگاه را زنده نگه داشته و جان تازه می بخشد.

غفاری خاطرنشان کرد: امروز نزدیک به ۷ هزار کانون در دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند و این مجموعه را به عنوان یک دارایی می‌دانیم و امیدواریم شاهد پیشرفت و گسترش فعالیت‌های فرهنگی باشیم چرا که کارکرد کانون‌های فرهنگی در جامعه هم تاثیرگذار بوده و با توجه به فضای جدیدی که در آموزش مجازی با آن مواجه هستیم، همه کانون‌ها باید فعالیت خود را همچون گذشته حفظ کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: امروز پیشرفت یک جامعه بستگی به وسعت نظری دارد که در برقراری ارتباط و گفتن و شنیدن به‌وجود می‌آید و امروز پیشرفت هر جامعه ای منوط به این است که اعضا و شهروندان جامعه چه وسعت نظری داشته باشند. وسعت نظر، حافظه قوی و توانایی گفتگو و مهارت برقراری ارتباط موارد بسیار ارزشمند و مهمی است که نتیجه یک خرد جمعی در کانون های فرهنگی است.

فعالیت فرهنگی؛ فرآیندی تاثیرگذار در هویت فرهنگی دانشگاه

در ادامه این نشست حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه اکنون در قرن ۲۱ به سر می‌بریم و سیر تحولات و تغییرات اجتماعی بسیار زیاد است، اظهار کرد: در جهان کنونی هر روز تغییرات و اتفاقات مبارک و فناوری های جدیدی با سرعت و شتاب اعجاب آوری ایجاد می‌شود.

وی افزود: درگذشته تغییرات به این اندازه با سرعت و شتاب نبود ولی انسان به واسطه روح بلند و فطرتی که دارد، موجودی دو بعدی است؛ یکی بعد مادی و دیگری بعد معنوی و خداوند متعال از روح خود در انسان دمیده است و هرکدام از ابعاد وجودی انسان نیازمند تغذیه سالم است.

رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در زندگی فردی به بهداشت و تغذیه جسمی خود توجه می‌کنیم اما نیازمند این هستیم که در بعد معنوی نیز روح وفکر خود را تقویت نماییم، افزود: حرکت دانشجویان در عرصه فعالیت‌های فرهنگی پاسخ‌گویی به بخشی از نیازهای ما در بعد روح، فکر و عقل است.

حبیبی افزود: به تناسب نوع مسئولیتی که دوستان در کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها دارند، باید بدانند کار بسیار ارزشمند و سختی پیش رو دارند؛ کار فکری و فرهنگی کار بسیار ارزشمند و جهاد اکبر است. بخصوص در این شرایط کرونایی، فعالیت فرهنگی قطعاً یک فرایند تاثیرگذار در هویت فرهنگی دانشگاه است به عنوان اینکه تربیت نسل آینده را به عهده دارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد این نشست به اهداف مورد نظر خود به خوبی دست پیدا کند تا انشاالله چراغ راهی برای مدیران و مسئولان فرهنگی در دانشگاه‌ها باشد.

سپس عسگری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن قدردانی از همه افرادی که مقدمات این نشست فاخر رو فراهم کردند اظهار کرد: امیدوارم این نشست بتواند میثاق مشترکی باشد تا در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان بخش مدنی نهاد علم که در ذیل مسئولیت اجتماعی دانشگاه باید کنشگری فعال داشته باشد، در راستای ماموریت‌های ترسیم شده گام‌های موثری بردارد.

در ادامه نشست غفاری و عسگری به سوالات مطرح شده از سوی دانشجویانی که در سالن حضور داشتند و همچنین دانشجویانی که از طریق فضای مجازی این مراسم را دنبال می‌کردند پاسخ دادند.

گفتنی است در پایان این نشست از پوستر نهمین جشنواره ملی رویش که سال آینده در دانشگاه علامه برگزار می‌شود، رونمایی شد و تندیس اختتامیه جشنواره های دانشجویی رویش، تیتر و حرکت دانشگاه خوارزمی به معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اهدا گردید. همچنین از امروز بخش رسمی کانون‌ها در سامانه باشگاه دانشجویان ایران شروع به فعالیت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =