از استقرار سامانه دادرس تا معاضدت حقوقی رایگان به مددجویان بهزیستی

مدیرکل امور حقوقی سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح اقدامات سال ۹۹ از استقرار سامانه دادرس، معاضدت حقوقی و رایگان کردن تعرفه‌های خدمات قضایی به مددجویان تحت‌پوشش بهزیستی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ صلاح‌الدین فاطمی‌نژاد مدیرکل امور حقوقی سازمان بهزیستی کشور از استقرار سامانه دادرس در سال گذشته خبر داد و گفت: این سامانه تمامی اطلاعات املاک و مستغلات، دعاوی و قراردادهای سازمان بهزیستی کشور را با تمام جزئیات شامل می‌شود.

مدیرکل امور حقوقی سازمان بهزیستی کشور یکی از مهمترین ویژگی های سامانه دادرس را اتصال به سامانه شفافیت برشمرد و گفت: عموم مردم می‌توانند اطلاعات فوق‌الذکر را مشاهده کنند که این مهم برای اولین‌بار محقق شده است.

وی معاضدت حقوقی رایگان به مددجویان تحت‌پوشش را از دیگر اقدامات بهزیستی در سال ۹۹ عنوان کرد و افزود: این اقدام با همکاری دو مجموعه حقوقی کانون وکلا دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضائیه صورت پذیرفت.

فاطمی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار معاضدت حقوقی رایگان صورت پذیرفته است، گفت: ارزش ریالی این مهم بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان جلب مشارکت وکلا بوده است.

مدیرکل امور حقوقی سازمان بهزیستی کشور رایگان کردن تعرفه‌های خدمات قضایی را از دیگر اقدامات سال گذشته برشمرد و گفت: در راستای تفاهم با دفاتر الکترونیک خدمات قضایی بالغ بر یک میلیارد تومان سرانه تخصیص پیدا کرد به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد تا به مددجویانی که توان مالی پرداخت تعرفه نداشتند، کمک شود.

همچنین دکتر شهبازی در خصوص ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه گفت: این خدمات در سال گذشته به بیش از ۴۸۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و همچنین به بیش از ۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در مناطق شهری کمتر برخوردار، خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری ارائه شده است.

وی افزود: همچنین در سال گذشته بیش از ۲۷۰ صندوق تامین مالی خرد با عضویت ۴ هزار نفر از افراد دارای معلولیت واجد شرایط تشکیل و راه اندازی شده است.

شهبازی همچنین به مناسب سازی ۱۷ هزار و ۳۴۰ منزل مسکونی و بیش از ۲ هزار دستگاه خودروی افراد دارای معلولیت نیز اشاره کرد.

مدیر کل توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی در خصوص حمایت های مادی و مالی از دانشجویان تحت پوشش نیز گفت: این موضوع از طریق پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویی به بیش از ۱۳ هزار و ۶۶۰ دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه های غیردولتی و همچنین کمک هزینه های تشویقی به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های دولتی، به صورت ترمی، انجام شده است. همچنین ارزیابی و اقدامات لازم برای بهره مندی بیش از ۱۰ هزار نفر از آزمون های سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی، انجام گرفته است.

شهبازی افزود: همچنین ۷۸ هزار نفر از دانش آموزان دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی نیز از کمک هزینه های تحصیلی برخوردار شده اند.

وی گفت: در حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در سال گذشته، توسط کمیسیون های پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت، ارزیابی شدند و میزان و شدت معلولیت آنها تایید شد و اقدامات لازم برای دریافت پلاک ویژه افراد دارای معلولیت برای یک هزار و ۶۷۴ نفر انجام شد و در حال حاضر بیش از ۲۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت پلاک ویژه دریافت کرده اند. همچنین برای ۹۸۹ نفر متقاضی طرح ترافیک در شهر تهران بیش از ۵۵ هزار روز بر طرح ترافیک تأمین و ارائه شد.

شهبازی به حمایت از تردد افراد دارای معلولیت نیز اشاره کرد و گفت: در بخش پرداخت کمک هزینه های تردد برای تردد شغلی، آموزشی، درمانی، ورزشی و اوقات فراغت نیز بیش از ۶۷ هزار نفر مورد حمایت های مالی قرار گرفتند.

وی گفت: ۱۲۰ نفر از افراد متقاضی بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت نیز مورد ارزیابی و اقدامات لازم برای بهره مندی از این امتیاز قرار گرفتند. همچنین اقدامات لازم برای بهره مندی از معافیت سربازی برای بیش از ۴ هزار نفر از افراد دارای معلولیت، در کمیسیون های معافیت پزشکی سازمان بهزیستی (که با همکاری ناجا انجام می شود) صورت گرفت.

مدیر کل توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه پیگیری استخدام ۳ درصد و اجرایی شدن سهمیه استخدام افراد دارای معلولیت به صورت مستمر انجام شده است؛ گفت: در سال گذشته ۱۳۰۶ مورد مجوز برای استخدام افراد دارای معلولیت وجود داشت که اقدامات لازم برای شرکت این افراد در آزمون های استخدامی انجام شد.

وی همچنین اقدام بسیار موثر سال گذشته را انعقاد تفاهم نامه بهزیستی با سازمان بیمه سلامت برای بهره مندی بیش از یک میلیون و ۶۷ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان که دارای دفترچه بیمه سلامت هستند از خدمات نه گانه تعریف شده ستاره دار توانبخشی دانست و تاکید کرد که ادامه این رویه در سال ۱۴۰۰؛ می تواند بسیاری از مشکلات درمانی افراد دارای معلولیت را رفع کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میلاد گشتیل IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      0 0
      سلام من هم مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستم. برای دفاع از مالکیت فکری خودم فرم معاضدت گرفتم و مراجعه کردم به مرکز معاضدت شیراز. همکارا به هم تماس گرفتن و گفتن من که نمیتونم.خلاصه اینکه هیچکس منو قبول نکرد تا اینکه خانم وکیلی گفتن من 3 تومن میگیرم و پرونده رو قبول میکنم که الان هم پروندم در اداره ثبت در کمیسیون هست. کدوم معاضدت؟؟؟ وکلا برای کسب مال و ثروت قسم خوردن نه برای حفظ کرامت انسانی. در کانون معاضدت وکلا گفتن که کار که بدون هزینه نمیشه و جیب خالی نباید بیای اینجا! مستنداتم موجود هست. آواز دهل از دور خوش است