آیا روزه‌داری احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

برخی این نگرانی را دارند که نرسیدن آب و غذای کافی به بدن به مدت چند ساعت، موجب تضعیف سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به کرونا خواهد شد. درحالی که برخی کارشناسان علوم تغذیه نظری خلاف این مدعا را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این دومین ماه رمضان است که کشورهای مسلمان با شرایط حاصل از شیوع کرونا ویروس دست و پنجه نرم‌ می‌کنند؛ ماهی که با وجود نعمات و برکات فراوان، امکان دارد نگرانی‌هایی را برخی افراد نسبت به ارتباط روزه داری و افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا ایجاد کند.

 برخی این نگرانی را دارند که نرسیدن آب و غذای کافی به بدن به مدت چند ساعت، موجب کاهش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به کرونا خواهد شد. در مقابل اما برخی کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند به کارگیری رژیم غذایی صحیح در این ایام، سیستم ایمنی بدن را تضعیف نخواهد کرد و جای نگرانی برای روزه داران وجود ندارد.

در همین ارتباط، محمد حسن انتظاری استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره تاثیر روزه داری بر تقویت یا کاهش سیستم ایمنی بدن اظهارکرد: اگر روزه داری به صورت صحیح انجام شود و استفاده از وعده‌های غذایی پروتئین دار و مایعات کافی در وعده‌های افطار و سحر در دستور کار روزه داران قرار بگیرد، هیچ مشکلی برای افراد سالم از لحاظ ابتلا به کرونا ایجاد نخواهد شد. روزه داران باید توجه داشته باشند که استفاده از وعده سحری به ویژه در این ایام، جزء واجبات است و باید منابع غذایی غنی در این وعده استفاده شود.

وی افزود: افرادی که مبتلا یا مشکوک به کرونا هستند، حتما باید روزه داری را مشورت پزشک انجام دهند و ما نمی‌توانیم یک قانون کلی برای تمامی افراد تجویز کنیم. ممکن است برخی افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت باشند که در این صورت باید با پزشک خود مشورت کنند تا با تغییر در سبک زندگی خود و رعایت برخی مسائل بتوانند روزه بگیرند.

استفاده از رنگ‌های مصنوعی ممنوع!

انتظاری ادامه داد: برای این که سیستم ایمنی بدن بتواند به خوبی کار کند، حداقل به 8/. کیلوگرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز داریم؛ دریافت مایعات کافی و آنتی اکسیدان موجود در رنگ میوه‌ها نیز می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. رنگ‌های مصنوعی مورد استفاده در برخی مواد غذایی مانند زولبیا و نوشابه نیز باید به صورت حداقلی مورد استفاده قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که پرخوری زیاد منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن نخواهد شد، تصریح کرد: پرخوری به هیچ عنوان در ایام ماه مبارک رمضان توصیه نمی‌شود بلکه منجر به چاقی خواهد شد؛ به ویژه این که فعالیت افراد در این ایام کاهش پیدا می‌کند و پرخوری می‌تواند منجر به اضافه وزن بعد از ماه مبارک شود. همچنین چاقی ‌می‌تواند ریسک ابتلا به کرونا را در افراد افزایش دهد به همین دلیل باید درست خوری را جایگزین پرخوری در این ایام کنیم.

وی گفت: افراد می‌توانند املاح، کالری و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را در دو وعده افطار و سحر تامین کنند، به همین دلیل حذف دو وعده غذایی در این ایام، تاثیرچندانی بر فرآیند تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن نخواهد داشت. متاسفانه برخی در افراد پس از ماه مبارک به جای کاهش وزن، یک الی دو کیلو افزایش وزن خواهند داشت که می‌تواند به دلیل استفاده از برخی مواد خوراکی مانند زولبیا و بامیه باشد.

ارتباط خشکی گلو و کرونا

انتظاری با اشاره برخی گمانه زنی‌ها درباره خشکی گلو در ساعات روزه داری و احتمال ابتلا به کرونا بیان کرد: این مسائل هیچگونه پشتوانه علمی ندارد و به هیچ وجه صحیح نیست؛ البته به طور کلی کم آبی می‌تواند بدن را در معرض تهدیدهای مختلف قرار دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر از مواد غذایی آبدار، میوه، سالاد و چای کمرنگ استفاده شود تا میزان آب مورد نیاز بدن تامین شود.

این متخصص تغذیه افزود: استفاده از شربت عسل، شربت خاکشیر با مقدار کمی شکر و میوه‌های آبدار در فاصله میان افطار تا سحر برای تامین آب بدن توصیه می‌شود به گونه‌ای که رنگ ادرار تا قبل از اذان صبح، کاملا روشن باشد. آبی که در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد مانند آب برف است و به تدریج در بدن آزاد می‌شود اما آب خالی، چایی و نوشابه، مانند آب باران در بدن عمل می‌کند و به سرعت از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل نمی‌تواند کم آبی بدن را به طور کامل جبران کند.

وی با اشاره به استفاده از قرص‌های ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: اگر فردی دچار کمبود ویتامین در بدن نباشد، استفاده از قرص‌های ویتامین توصیه نمی‌شود زیرا استفاده از این قرص‌ها نه تنها برای بیماری کرونا، بلکه برای هیچ بیماری دیگری مفید نیست. این قرص‌ها وقتی مفید هستند که فردی براساس آزمایش و مستندات پزشکی، دارای کمبود مواد مورد نیاز بدن باشد. استفاده بیش از اندازه از قرص‌های ویتامین، می‌تواند در طولانی مدت منجر به برهم خوردن تعادل بین مواد معدنی بدن شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =