رد پای برخی سودجویان در مصوبه افزایش مناطق آزاد مجمع تشخیص/ انقلابی‌ها اعلام موضع کنند

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل گفت: افرادی در مجمع تشخیص فکر می‌کنند توسعه مناطق آزاد به نفع خودشان، مردم و نماینده‌های مردم آن منطقه در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند روز پیش خبری مبنی بر تصویب هفت منطقه آزاد جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تیتر رسانه‌های کشور تبدیل شد. مسئله‌ای که در همان ابتدای امر مورد انتقاد جدی برخی  کارشناسان سیاسی و اقتصادی قرار گرفت و بحث‌های فراوانی پیرامون آن مطرح شد. منتقدان اعتقاد دارند که توسعه بیش اندازه مناطق آزاد، موجب آسیب به اقتصاد کشور و افزایش واردات بی رویه می‌شود.

در همین ارتباط، سعید تواناراد دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره آسیب‌های توسعه بیش از اندازه مناطق آزاد در کشور اظهارکرد: مناطق آزاد و توسعه آن‌ها در کشور، با هدف گسترش صادرات و افزایش تولید شکل گرفت؛ درواقع اولین مناطق آزاد با این هدف راه‌اندازی شدند و مورد تایید مراجع رسمی نظام قرار گرفتند.

وی افزود: اما پس از مدتی به ویژه در چندسال گذشته، آمار قاچاق و وضعیت فعلی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهیم، در عمل شاهد هستیم که زمین‌‎های مناطق آزاد با افزایش قیمت، به محلی برای کالاهای مصرفی وارداتی تبدیل شده‌اند. به بیان دیگر در شرایط فعلی، مناطق آزاد به دروازه‌ای برای واردات تبدیل شده‌اند و برعکس هدف اصلی خودشان عمل می‌کنند.

ترویج مصرف گرایی و زندگی لاکچری

تواناراد ادامه داد: به طور کلی مناطق آزاد به شاخص‌های اقتصادی کشور مانند تولید، ضربه اساسی وارد کرده‌اند. درحال حاضر در مناطق آزاد، شاهد ارائه نوعی سبک زندگی لاکچری مصرف گرا و ترویج فرهنگ فروش نفت برای خرید کالاهای لوکس هستیم. البته در این بین برخی توجیه می‌کنند که تبدیل مناطق محروم کشور به مناطق آزاد، به افزایش اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری در این منطقه کمک خواهد کرد.

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل تصریح کرد: در جواب این افراد باید گفت که وقتی منطقه‌ای به سمت تبدیل شدن به منطقه آزاد حرکت می‌کند، سودجویان فعالیت خود را آغاز می‌کنند و زمین‌ها را در بی ارزش‌ترین حالت ممکن از ساکنان این مناطق خریداری می‌کنند. این سودجویان در مراحل بعدی، مال‌سازی و واردات کالاهای لوکس را در دستور کار قرار می‌دهند تا این منطقه را به زیست بومی غیر بومی تبدیل کنند و در نتیجه، شرایط طبیعی زندگی مردم بهم بریزد.

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از ساکنان بومی جزایری مانند کیش و قشم، کشاورزی، دامداری و مشاغلی که پیش از تبدیل شدن به منطقه آزاد داشتند را به طور کامل از دست ‌داده‌اند و بیشتر آن‌ها در شغل‌های فصلی و خدماتی و بسیار سطح پایین مشغول به کار هستند. درواقع سود تبدیل شدن منطقه زندگی آن‌ها به منطقه آزاد، به هیچ وجه به خودشان نرسیده است بلکه صرفا عده‌ای سودجو و رانتخوار منفعت اقتصادی برده‌اند.

تواناراد فرار مالیاتی گسترده را از دیگر آسیب‌های افزایش بی رویه مناطق آزاد دانست و گفت: در این مناطق شرکت‌هایی مستقر می‌شوند که با راه‌اندازی دفتری، معافیت مالیاتی می‌گیرند؛ درحالی که شاید بتوان گفت بیش از ۹۰ درصد فعالیت آن‌ها هیچ ارتباطی با مناطق آزاد ندارد و هیچ منفعتی به آن منطقه نمی‌رسانند. آن‌ها از این روش برای صفرکردن مالیات خود سوء استفاده می‌کنند تا بتوانند چندین سال بدون هیچ مشکلی فعالیت اقتصادی داشته باشند.

افزایش مناطق آزاد کشور را به آبکش تبدیل می‌کند

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل افزود: باتوجه به اینکه موضوع گمرک در مناطق آزاد تضعیف می‌شود، واردات خودروهای لوکس و دیگر کالاهای لاکچری افزایش پیدا می‌کند و زیست بوم آن منطقه را متفاوت از کل کشور می‌کند و موجب تضیف تولید و کالای ایرانی خواهد شد. باید گفت که افزایش بی رویه مناطق آزاد، کشور را از لحاظ اقتصادی به آبکش تبدیل ‌می‌کند.

وی با انتقاد از تصمیم اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه تاسیس ۷ منطقه آزاد جدید بیان کرد: بنده واقعا از این تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام متاسف شدم. در این شرایط اقتصادی که تحریم‌های سنگینی بر زندگی و معیشتی مردم وارد شده است، افزایش مناطق آزاد به تضعیف اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

تواناراد در پاسخ به این سوال که چه افرادی در مجمع تشخیص به دنبال دامن زدن به این موضوع هستند، گفت: افرادی در مجمع تشخیص فکر می‌کنند توسعه مناطق آزاد به نفع خودشان، مردم و نماینده‌های مردم آن منطقه در مجلس شورای اسلامی است؛ به همین دلیل برداشت من این است که مصوبه اخیر مجمع درباره افزایش مناطق آزاد، با فشار این افراد انجام شده است.

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل تاکید کرد: بسیار تعجب برانگیز است که نخبگان سیاسی کشور و دغدغه‌مندان حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی به دلیل شرایط انتخاباتی کشور، از روند کمک به اعضای مجمع تشخیص جا ماندند. به همین دلیل در کمال ناباوری و بدون اطلاع کافی و روندی غیر شفاف، این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد. این انتظار وجود دارد که حداقل چندین نفر از اعضای انقلابی مجمع نسبت به این مصوبه پاسخگو باشند و موضع خود را روشن کنند. از آنجایی که برخی از این افراد نامزدهای احتمالی انتخابات خواهند بود، اعلام موضع آن درباره این مصوبه از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =