خواهش دبیر ستاد نقشه جامع علمی از نمایندگان مجلس

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه سند ساماندهی آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: خواهش بنده این است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به نکات این مصوبه که جزو سیاست های اصلی نظام علم، فناوری و فرهنگی کشور است توجه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ جلسه ۱۴۹ ستاد نقشه جامع علمی کشور امروز سه‌شنبه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

منصور کبگانیان درباره دستور کار این جلسه اظهار کرد: پیش از دستور اصلی تذکری درباره مطالعات اولیه برنامه هفتم توسعه مطرح شد که بحث علم و فناوری آن با هماهنگی ستاد باشد که مورد قبول اعضا قرار گرفت.

وی ادامه داد: بحث دیگری که  پیش از دستور مطرح شد و جمع بندی مثبتی روی آن صورت گرفت؛ مربوط به طرح‌های کلان ملی و فناورانه جهاد دانشگاهی بود که پیشنهاد شد آنها را وارد احکام برنامه هفتم کنیم.

کبگانیان افزود: قرار شد که کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور این طرح ها را بررسی کند و با همکاری و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری این کار را پیش ببرند.

دبیر ستاد نقشه جامع عالی کشور بیان کرد: موضوع اصلی که امروز در دستور کار ستاد بود؛ بحث گزارش طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی بود که در چارچوب مصوبات ستاد قرار دارد. این موضوع توجه جامعه علمی و مجلس شورای اسلامی را به خود جلب کرده است و مخالفین، موافقین و منتقدینی هم دارد.

کبگانیان ادامه داد: سند این طرح مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مربوط به آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است و خواهش بنده این است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به نکات مصوبه که جزو سیاست های اصلی نظام علم و فناوری و فرهنگی کشور هست توجه کنند.

وی عنوان کرد: در ماده ۳ این سند آمده است که وزارت علوم به منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی می تواند؛ موسسات آموزش عالی را تجمیع و  ادغام کند. 

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: سه معیار کلان پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای، کاهش هزینه های سربار و ارتقاء کیفی خدمات در این ماده آمده است؛ چراکه بعضی از این دانشگاه‌ها ما رشته‌هایی دارند که در ارتباط با نیازهای آن منطقه نیست و تاسیس آنها افراط بوده است.

 وی ادامه داد: بعضی دانشگاه‌ها هزینه‌های سربار بالایی دارند و تعداد صندلی‌های خالی برخی هم در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است و البته کیفیت پایینی هم دارند؛ در حالی که ما انتظار داریم دانشگاه‌ها به تدریج ارتقای کیفیت پیدا کنند.

کبگانیان خاطرنشان کرد: سال گذشته کلیت این مصوبه مورد تایید ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت؛ البته شاخص ها و معیارهای این موضوع را طی چند مکاتبه از معاونت آمورشی سابق وزارت علوم درخواست کردیم که متاسفانه پاسخ مناسبی دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: وزیر علوم معاونان خود را مسئول کردند که به این کار به صورت جدی بپردازند و در کمیسیون‌هایی که در ستاد داریم؛ چندین جلسه این موضوع بررسی شد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: از ۱۱۹ موسسه‌ای که بررسی شد؛ ۸۸ موسسه مشمول این طرح قرار گرفته که این ۸۸ موسسه در فازهای بعدی به ۴۰ موسسه تقلیل یافته است.

کبگانیان تصریح کرد: برخی از این موسسات با در نظر گرفتن فاصله شهرها، نیاز منطقه، تعداد اعضای هیأت علمی، نسبت دانشجو به هیئت علمی و شاخص‌های مختلف دیگر، امروز هم به صورت بررسی شدند.

وی با بیان اینکه در مجموع اعضای جلسه حمایت و تشکر خود از کاری که وزارت علوم انجام داده است اعلام کردند، گفت: بسیاری از اصلاحات و ساماندهی‌ها در همین جلسه مورد تایید قرار گرفت اما برای این که کلیت موضوع را به تصویب نهایی برسانیم، مقرر شد؛ دو موضوع را وزارت علوم آماده کند و در جلسه بعد مطرح شود که موضوع اول شاخص‌ها و معیارهای این ساماندهی‌هاست.

کبگانیان بیان کرد: در گزارشی که به ما ارائه شده است؛ انحلال موسسه و دانشگاهی را شاهد نبودیم و فقط الحاق و در برخی جاها ادغام صورت گرفته است؛ یعنی ردیف بودجه حفظ می شود و موسسات به هم الحاق می‌شوند و دانشگاه در محل خود می‌ماند. به طور مثال دانشگاه‌هایی که تک جنسیتی هستند اگرچه امکانات آموزشی شان پایین است اما مقرر شد که در محل خودشان حفظ شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: البته شکایاتی هم به دست ما رسیده است و کسانی که این شکایت را مطرح کرده‌اند؛ بدانند که شکایات آنها دقیق و با وسواس خاصی  در معاونت نظارت ارزیابی در حال بررسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =