کرسی‌های آزاداندیشی در دولت یازدهم و دوازدهم دچار رکود شده‌اند

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: در هشت سال گذشته شاهد رکود در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بوده‌ایم.

کلانتر مهرجردی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها اظهارکرد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نزدیک به دو دهه است که یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری محسوب می‌شود. طبیعی است که دستگاه‌های سیاست‌گذاری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دو دهه، مجموعه فعالیت‌هایی برای تحقق این مطالبه در دستور کار قرار داده‌اند.

وی افزود: کمیته فرهنگی و تربیتی، یکی از کمیته‌های مهم سند دانشگاه اسلامی است. در مقطع ابتدایی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یعنی در دهه اول، از نحوه برگزاری این کرسی‌ها آسیب شناسی دقیقی انجام شد. پس از این آسیب شناسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسید که آیین‌نامه مرتبط با کرسی‌های آزاداندیشی در کمیته فرهنگی و هنری، مقداری سنگین است. به همین دلیل این آیین‌نامه با حضور مدیران برگزار کننده کرسی‌ها اصلاح شد.

مهرجردی ادامه داد: به دنبال اصلاح این آیین‌نامه در دولت دهم، به دلیل تغییر و تحولات گسترده در دولت‌های بعدی شاهد مقداری رکود در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بودیم. اما دانشگاه آزاد اسلامی در یکساله گذشته توانسته است ابتکار عمل را در برگزاری کرسی‌ها در دست بگیرد و آن را به خوبی اجرا کند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: علت اینکه مقام معظم رهبری به دفعات متعدد بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرده‌اند، تحقق دو مطالبه اصلی است. اول اینکه توسعه این کرسی‌ها می‌تواند مجموعه مولفه‌های فرهنگی را در نظام آموزش عالی کشور ارتقا دهد به گونه‌ای که اصحاب دانشگاه با دخیل شدن در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، در مولفه‌هایی چون خودباوری، مشارکت جمعی و آموزش مباحثه در فضای اجتماعی ارتقا پیدا کنند.

وی اضافه کرد: دوم اینکه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند پنجره دانشگاه را به مسائل اجتماعی بازکند؛ به عبارت دیگر، برگزاری کرسی‌ها می‌تواند اصحاب دانشگاه را به مسائل و اتفاقات برون دانشگاهی نیز معطوف کند تا آن‌ها را منظر علمی مورد توجه قرار دهند. درواقع شرکت در کرسی‌ها می‌تواند توجه دانشجویان را به مسائل جامعه براساس روش‌های علمی معطوف کند.

مهرجردی با اشاره به آسیب‌شناسی کرسی‌های آزاداندیشی گفت: اجرای کرسی‌های آزاداندیشی دارای ابعاد گسترده‌ای است که باید بتوانیم آن را تقسیم بندی و الگوها و قالب‌های مدنظر آن را شناسایی کنیم. درواقع باید مجموعه کرسی‌ها در قالب‌های متنوع تقسیم بندی کنیم تا دانشجویان کارشناسی و ارشد، در قالب‌های جداگانه با یکدیگر به رقابت بپردازند.

وی اضافه کرد: نبود تمایز مناسب بین کرسی‌های آزاداندیشی و کرسی‌های مناظره، از دیگر چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود. کرسی‌های مناظره دارای قالب‌های خاص و ویژه‌ای است اما امروز کرسی‌های آزاداندیشی به سمت کرسی‌های مناظره درحال حرکت هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کرسی‌های آزاداندیشی باید به سمتی بروند که ارتباط دانشگاه را با فضای اجتماعی جامعه تقویت کند. به عنوان مثال در زمینه مسائل سیاسی بحث‌های مختلفی در فضای عمومی جامعه مطرح  می‌شود؛ اما دانشجو باید بتوانند با نگاهی علمی و کارشناسی به این مسائل بپردازد و با بصیرت سیاسی وارد این حوزه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =