دانشگاه آزاد اسلامی به فضای آزاداندیشی و نقدپذیری وارد شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روزگاری دلیل واحدهای دانشگاهی در یک مسیر عبوری طراحی می‌شدند. در چنین فضایی، ادبیات نقد و مناظره و کانون‌های بحث و نقد در دانشگاه وجود نداشت، بلکه ادبیات یک‌جانبه و متکلم‌الوحده از سوی مدیریت دانشگاه به واحدها و رؤسای واحدها به اساتید و دانشجویان بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سفر یک روزه خود به استان خراسان رضوی، عصر روز سه شنبه (11 خردادماه) با کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی دیدار و گفتگو کرد.

دکتر طهرانچی در این نشست صمیمانه، با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال گذار به گام دوم خود است، گفت: گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاصی است. این دانشگاه از یک فضای بسته بین استاد و دانشجو اکنون وارد فضایی شده که دانشگاه محل بیان اندیشه و نظر است.

امروز دانشگاه آزاد اسلامی از فضای بسته به فضای آزاداندیشی و نقدپذیری وارد شده است

دکتر طهرانچی ادامه داد: روزگاری دلیل واحدهای دانشگاهی در یک مسیر عبوری طراحی می‌شدند. در چنین فضایی، ادبیات نقد و مناظره و کانون‌های بحث و نقد در دانشگاه وجود نداشت، بلکه ادبیات یک‌جانبه و متکلم‌الوحده از سوی مدیریت دانشگاه به واحدها و رؤسای واحدها به اساتید و دانشجویان بود. تشکل‌های رسمی دانشجویی نیز شور و هیجان لازم را نداشتند، اما امروز دانشگاه آزاد اسلامی از آن فضای بسته به فضای آزاداندیشی و نقدپذیری وارد شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در چنین فضایی مدیران دانشگاهی باید تحمل خود را افزایش دهند، اظهار داشت: مدیران دانشگاهی باید نقدپذیرتر شده و به کرسی‌های آزاداندیشی اساتید و دانشجویان بیش از پیش بها دهند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت معیشتی اعضای هیأت علمی و کارکنان این دانشگاه در پی افزایش تورم در کشور، گفت: سال 1397 با دوره‌ای مواجه شدیم که وضعیت اقتصادی کشور بر اثر مجموعه اقدامات غیرمدبرانه زمامداران دولت، متحمل تورم عجیب شد و پس از آن نیز شیوع ویروس کرونا، اوضاع اقتصادی کشور را آشفته‌تر کرد. در این شرایط دولت اقدام به افزایش حقوق کارمندان خود کرد، اما به فکر بخش‌های غیردولتی و سایر مردم نبود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: در این شرایط، اقتصاد کشور به یکباره فروریخت و معیشت تبدیل به دغدغه اصلی جامعه ایران شد که دانشگاه آزاد اسلامی هم از آن مستثنی نیست. مسبب اصلی این وضعیت، بی‌تدبیری زمامداران دولت است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن نیروهای خردمند و خردورز، برای خروج از این وضعیت، برنامه‌های جدی ازجمله تبدیل سرمایه راکد به فعال و سرمایه‌‎گذاری‌های دانش بنیان را آغاز کرده که نویدبخش افق روشنی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه متکی بر خِرد خود و اقتضائات اجتماعی است، گفت: از این رو باید برای بهبود وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی چاره‌اندیشی می‌کردیم. به همین دلیل از همان آغاز کار مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، ادبیات جدیدی خلق و اعلام کردیم که این دانشگاه به گونه ای برنامه‎ریزی و حرکت می‌کند که سال 1404 تبدیل به انتخاب اول داوطلبان تحصیلات دانشگاهی شود و همچنان پای تحقق این شعار ایستاده‌ایم.

دکتر طهرانچی اعطای تسهیلات بانکی به کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و اختصاص صد متر زمین مسکونی که مجوز آن برای اولین بار از سوی هیأت امنای دانشگاه اخذ شده را از جمله اقدامات اخیر این دانشگاه در راستای توجه به بهبود وضعیت معیشتی کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه برشمرد.

وی همچنین به تقسیم‌بندی اعضای هیأت علمی به گروه‌های «الف» و «ب» اشاره کرد و افزود: اساتیدی که تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان شغل دوم آنهاست و در گذشته به دلیل اشتغال دوم از عضویت هیأت علمی اخراج می‌شدند، به جای آنکه از عنوان «اساتید پاره‌وقت» برای آنان استفاده کنیم، جایگاه آنها را ارتقا داده و به عنوان «عضو هیأت علمی تمام‌وقت نوع ب» نامگذاری شده‌اند، چرا که عادلانه نیست این گروه از اساتید با اعضای هیأت علمی که همه وقت و توان خود را صرف دانشگاه آزاد اسلامی می‌کنند، برابر باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست دوساعته به سؤالات و موارد مطرح‌شده از سوی کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی پاسخ داد. 

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1097893

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =