گزارشات ضد و نقیض در مورد افکار عمومی آمریکا در خصوص احیای برجام

بر اساس گزارش اندیشکده «امریکن انترپرایز»، پاسخ‌ جمهوری‌خواهان به سوال دانشگاه کوینیپیاک حاکی از مخالفت 88 درصد آنها با شروع مجدد توافق بود. 64 درصد دموکرات‌ها حامی مذاکره در خصوص توافق هستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اندیشکده «امریکن انترپرایز» در تحلیلی به قلم «کارلین بومن» ضمن اشاره به نتایج چند نظرسنجی در خصوص افکار عمومی آمریکا در مورد احیای توافق هسته‌ای با ایران، به بررسی علل کاهش گرایش آمریکایی‌ها به مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. در این گزارش که دلایل متقنی نیز در آن برای مدعای خود ارائه نشده، صرفا به نتیجه یک نظرسنجی نه چندان معتبر اشاره شده است؛ حتی خود این تحلیلگر آمریکایی نیز اذعان کرده که با توجه به طرح فقط یک سوال در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، نتایج آن چندان فابل استناد نیست.

وی در ادامه با اشاره به دلایلی که هیچ ارتباطی با نظرسنجی ندارد و به نظر می‌رسد صرفا نظر خود نگارنده و اندیشکده «امریکن انترپرایز» باشد، پیشنهاد می‌کند که دولت آمریکا با سرعت کندتری در جهت احیای برجام گام بردارد. این در حالی است که در همین گزارش تصریح شده که در اکثر نظرسنجی‌ها، مردم آمریکا خواهان مذاکره با ایران برای حل موضوع هسته‌ای هستند. بررسی‌ها و گزارشات متعدد دیگری در خصوص موافقت اکثریت آمریکایی‌ها با احیای برجام وجود دارد.

متن کامل این تحلیل به شرح ذیل است:

هر چند وقت یک بار سر و کله یک نظرسنجی پیدا می‌شود که قابل تامل است. نظرسنجی جدید «دانشگاه  کوینیپیاک» که در اواسط ماه «می» انجام شد شامل چنین سوالی است: «با تلاش دولت بایدن برای احیای توافقنامه تسلیحات هسته‌ای دوران اوباما با ایران موافق هستید یا خیر؟». 46 درصد اظهار کردند که با انجام این کار توسط دولت موافق نیستند، در حالی که 39 درصد گفتند که با این موافق هستند. چهارده درصد هم نظری نداشتند. اگرچه این فقط یک سوال بوده، اما در بیشتر نظرسنجی‌های اخیر، نتیجه‌ای به این شکل ندیده‌ایم. آمریکایی‌ها تقریبا همیشه می‌خواهند درباره اختلافات با دشمنان مذاکره کنند. آمریکایی‌ها در اوج جنگ سرد نیز به طور منظم در پاسخ به نظرسنجی‌ها می‌گفتند که نشستن و مذاکره با شوروی مهم است. لذا این ایده که آمریکایی‌ها تمایلی به شروع مجدد مذاکرات توافقنامه تسلیحات هسته‌ای ندارند، می‌تواند قابل تامل باشد.

در اواخر فوریه/ اوایل مارس نظرسنجی آنلاین اکونومیست / «یوگاو»[1]، 63 درصد از مذاکرات مستقیم با ایران برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای این کشور حمایت کردند. نوزده درصد مخالف بودند. در ماه مارس، شورای شیکاگو، گزارش یک نظرسنجی را که این سازمان در ژانویه تا فوریه انجام داده بود، منتشر کرد؛ بر اساس این گزارش، اکثریت قاطع (57 درصد) آمریکایی‌ها از مشارکت ایالات متحده در توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند. هر چند که بر طبق گزارش این شورا، حمایت از مشارکت ایالات متحده «در پایین‌ترین سطح از سال 2016 قرار دارد».

مدتهاست که آمریکایی‌ها در اهداف ایران شک دارند و بیشتر آنها نظام «ایران» را بسیار منفی می‌دانند. جمهوری خواهان و دموکرات‌ها نظریات در این خصوص نظرات مشابه دارند. پاسخ‌ جمهوری‌خواهان به سوال دانشگاه کوینیپیاک حاکی از مخالفت 88 درصد آنها با شروع مجدد توافق بود. 64 درصد دموکرات‌ها حامی مذاکره در خصوص توافق هستند. اما ممکن است آمریکایی‌ها به این درک رسیده باشند که با توجه به اهداف هسته‌ای ایران، خصومت عمیق این کشور با ایالات متحده و جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی آن، ممکن است بهتر باشد که آمریکا حداقل گام‌های خود را با سرعت کمتری بردارد.

انتهای پیام/

 

[1] YouGov

کد خبر: 1098542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =