خبری از تعویق کنکور نیست!

اظهار نظر برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که فعلا خبری از تعویق آزمون سراسری نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در روزهای اخیر هشتگ«تعویق کنکورسراسری۱۴۰۰»  به یکی از ترندهای اول توییتر فارسی تبدیل شده است. براساس آخرین آمار، کاربران فضای مجازی در مجموع حدود ۴۰ هزار توییت و ریتوییت برای این موضوع منتشر کرده‌اند که به دلیل شرایط خاص کشور از لحاظ شیوع کرونا، خواهان تعویق آزمون سراسری سال۱۴۰۰ شده‌اند؛ با وجود شکل‌گیری این موج رسانه‌ای، اظهار نظر برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس نشان می‌دهد که فعلا خبری از تعویق آزمون سراسری نیست. آزمونی که قرار است در روزهای ۹ الی ۱۲ تیرماه برگزار شود.

در همین ارتباط، حسین حق وردی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره احتمال ورود کمیسیون آموزش به موضوع تعویق کنکور اظهارکرد: در این زمینه تاکنون هیچ موضوعی در کمیسیون آموزش مطرح نشده است.

وی افزود: مسائل این چنینی در ارتباط با حوزه اجرایی است و کمیسیون نمی‌تواند به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصمیم گیری کند. درباره این موضوع ابتدا باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای گیری شود و مراحل قانونی آن طی شود؛ اما به طور کلی ستاد ملی مبارزه کرونا در این حوزه صاحب نظر است.

اظهار نظر نمایندگان اشتباه بود

حق وردی با اشاره به اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس نسبت به تعویق کنکور سراسری در سال گذشته گفت: مجلس در این زمینه تصمیم گیرنده نیست بلکه برای موضوعی مانند لغو یا تعویق آزمون، باید فرآیندهای قانونی طی شود و بعد از رای گیری در صحن علنی مجلس، تبدیل به قانون شود. اینکه برخی نمایندگان در این حوزه اظهار می‌کنند، امری اشتباه است زیرا مجلس تصمیم گیرنده نیست.

دبیر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درحال حاضر اختیارات فرا قوه‌ای به ستاد ملی کرونا داده شده و مقام معظم رهبری چندین بار تاکید کرده‌اند که همه دستگاه‌ها باید تابع این ستاد باشند. درواقع این ستاد مرجع اصلی برای تصمیم‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: مسائل مرتبط با کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ تا کنون در کمیسیون آموزش مطرح نشده است و هیچ بحثی درباره نحوه برگزاری یا تعویق این آزمون مطرح نیست.

مجلس وظیفه اجرایی ندارد

روح الله متفکرآزاد از دیگر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره احتمال تعویق کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ به خبرنگار ایسکانیوز گفت: درخواست تعویق کنکور سراسری در کمیسیون مطرح و بررسی خواهد شد و اعضا نظر خود در این زمینه ارائه می‌دهند؛ اما به طور کلی مجلس وظیفه اجرایی ندارد و دولت باید ورود پیدا کند و اگر کمیسیون آموزش پیشنهادی در این زمینه داشت، به دولت ارائه می‌دهد.

وی افزود: سال گذشته نیز مسئله تعویق کنکور از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد اما خب دولت معتقد است هر آن چیزی که خودش می‌فهمد درست است. در این شرایط مجلس شورای اسلامی باید مصوبه قانونی ارائه دهد اما در شان حکمرانی پارلمانی نیست برای تاریخ برگزاری کنکور قانون تصویب کند.

متفکرآزاد اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌تواند به دولت توصیه کند و دولت می‌تواند به توصیه‌های مجلس گوش کند یا گوش نکند.

گفتنی است، سال گذشته در بحبه شیوع کرونا وضعیت قرمز کشور، صدای مطالبات داوطلبان برای تعویق این آزمون به گوش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رسید و وی بر لزوم تعویق این آزمون تاکید کرد. احمد نادری نیز یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه به حسن روحانی، خواستار تعویق کلیه آزمون‌ها و کنکور سراسری شد. با وجود اما و اگرهای فراوان ستاد ملی مبارزه با کرونا، کنکور سراسری در همان تاریخ اعلام شده یعنی در مردادماه برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =