قاضی‌زاده هاشمی: در معیشت موضوع اشتغال را هدف‌گذاری می کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در معیشت موضوع اشتغال را هدفگذاری می کنیم می خواهیم نرخ بیکاری که 12، 13 درصد حالا کمتر یا بیشتر اعلام می کنند این را کاهش بدهیم یا قدرت خرید را افزایش بدهیم.

به گزارش گروه خبرگزاری ایسکانیوز، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری امشب در آخرین برنامه تبلیغات انتخاباتی خود در گفتگوی ویژه خبری سیما شرکت کرد و در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه سالهاست تورم بالا داریم و این تورم افزایش پیدا کرده به 40 درصد، 50 درصد و سبب کاهش قدرت خرید و تغییر جمعیت دهک ها شده است. شما در برنامه هایتان اعلام کردید افراد را به سه دسته تقسیم می کنید کسانی که باید مالیات بدهند کسانی که یارانه بگیرند و کسانی که دخل و خرجشان تقریبا برابر است.

وی افزود: آیا مدل تقویم جبران معیشت مردم همین است؟ اظهار کرد: سیاست هایی که ما در مورد آن صحبت می کنیم ابتدا با رای مردم جاری می شود. طبیعتا انتخابات رقابتی پرشور با یک رئیس جمهوری که پشتوانه رای مردمی بالا داشته باشد و با قدرتی که به پشتوانه رای مردم کسب می‌کند، مشکلات موجود را که خیلی عمیق هستند حل و فصل بکند و هم بتواند در عرصه بین المللی بعضی از گره هایی که وجود دارد را باز بکند.

 قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در معیشت موضوع اشتغال را هدفگذاری می کنیم می خواهیم نرخ بیکاری که 12، 13 درصد حالا کمتر یا بیشتر اعلام می کنند این را کاهش بدهیم یا قدرت خرید را افزایش بدهیم یا یک سطح بالاتر تورم که یک مقداری خودش ساختارهای فقرزا را دارد و قدرت خرید را کم می کند، هزینه ها را افزایش می دهد و فاصله طبقاتی و فقر و نابرابری را بیشتر می کند کنترل بکنیم. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: برای همه اینها برنامه داریم. من از یک سطح بالاتری به مسئله نگاه کنم و آن اینکه چرا این امر اینقدر مزمن شده است. ما چه زمانی که تحریم نبودیم و فروش نفتی خوبی داشتیم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، درآمدهای نفتی هنگفتی داشتیم دچار بیماری هلندی می شدیم باز تورم را درست می کردیم چون زمانی که منابع نفتی مان کاهش پیدا کرده بود چه زمانی که دارایی داشتیم برای فروختن چه زمانی نداریم برای فروختن چه زمانی که اوراق می توانستیم بفروشیم کسری بودجه را مثلا تامین بکنیم چه زمانی که حتی توان فروش اوراق هم نداشتیم در تمام این مدت ما تورم را داشتیم. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معلوم می شود که یک مسئله ای داریم که این مسئله مرتب دارد خلق تورم می کند. این یک مسئله نهادی و ساختاری است. یک وقتی باز این ساختار و نهاد را در خود حوزه اقتصاد دنبال می کنیم. می گوییم نظام پولی، بانکی، مالی، وضعیت تولید! وضعیت بهره وری ما در نظام تولید یک بحث بالاتر این هست که ما هزینه های اجتماعیمان چقدر هست؟ 

وی ادامه داد: باید ببینیم هزینه اداره کشور چقدر هست؟ اندازه دولت که ما مجبوریم تامین منابع بکنیم چقدر هست؟ سهم خدمات اجتماعی که داریم به مردم می دهیم و منابع مالی نیاز داریم برای تامین آن چقدر است؟ بعد شکاف طبقاتی چقدر هست؟ چون قدرت خرید را و قیمت گذاری را طبقات بالای جامعه تعیین می کنند. کسی که پول بیشتری دارد قیمت بازار را تعیین می کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت های مختلف زحمات زیادی کشیدند و تلاش کردند، گفت: دولت ها تلاش کردند بعضی از این نقاطی که عرض کردم را به عنوان پروژه حل و فصل بکنند اما این پروژه ها به اتمام نرسیده مسئله و تمام نشده است.

وی با ذکر مثالی درباره مسکن مهر اظهار کرد: پروژه مسکن مهر خیلی پروژه خوبی بود برای اینکه یکی از معضلات معیشتی مردم را که هزینه تامین مسکن هست را حل و فصل بکند. اما این پروژه خوب ممکن است خود این پروژه وقتی که می خواهد واگذار بشود بیاید در اختیار یک گروه های خاص واگذار بشود برای ساخت و ساز و بعد چون باز ما توان خرید مردم را نتوانستیم تنظیم کنیم آن کسی که به او مسکن مهر تعلق می گرفته مجبور است مسکن مهرش را بفروشد و بعد دوباره برود اجاره نشین بشود به خاطر اینکه هزینه های بالایی دارد و ما سایر هزینه هایش را نتوانستیم کنترل بکنیم.

قاضی زاده هاشمی با تصریح اینکه یک نظام جامعی طراحی کردیم که همه شهروندان ایرانی از بلوچستان بندر لنگه بستک تا آذربایجان همه اینها دارای یک شناسنامه بشوند نزد دولت و معلوم بشود که اینها هزینه های واقعیشان چقدر هست؟ گفت: باید مشخص شود توان کسب درآمدشان چقدر هست؟ آن هزینه واقعی که اینها دارند به یک ترتیبی باید جبران بشود. 

وی تصریح کرد: اگر درآمدهایشان بیشتر از هزینه هایشان بود اینها به صورت فزاینده مالیات پرداخت می کنند اگر کمتر بود اینها یارانه دریافت می کنند. بستگی دارد به اینکه در چه وضعیتی باشند. در  همین داستان کرونا که بالاخره یک مسئله جدی ما هم هست و خیلی مشاغل صدمه خوردند بسیاری از مشاغل روزمرد صدمه خوردند خیلی از این رستوران ها که یک زمانی ممکن است درآمدهای خوبی داشتند یا تالارهای عروسی، تالارهای مراسمات، صدمه جدی خوردند خیلی از مشاغلی که کنار دریا بودند حتی دستفروشان و امثال اینها صدمه جدی خوردند اینها اگر یک زمانی می توانستند البته

قاضی‌زاده گفت: از دستفروشان مالیات نمی گرفتند آنهایی که مالیات می گرفتند یک زمانی می توانستند مالیات بدهند ممکن است الان یارانه بگیرند به خاطر اینکه دچار مسئله شدند. یا بر اساس اینکه یک فرزندی به فرزندان اضافه بشود فردی نیاز به نگهداری داشته باشد یا خارج بشود از آن دامنه، بنابراین این باید هوشمند عمل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =