چینی‌ها چه تجهیزاتی را به ایستگاه فضایی خود بردند

چین اواخر هفته گذشته نخستین فضانوردان را راهی ایستگاه فضایی خود کرد و با این کار بعد از روسیه و آمریکا به سومین کشوری تبدیل شد که با استفاده از وسایل نقلیه پرتاب خود فضانورد به فضا می‌فرستد. اما به نظر شما فضانوردان قرار است در این ایستگاه به چه کارهایی بپردازند و چه تجهیزاتی را نصب کنند؟

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ چین چندین سال است که فعالیت‌های فضایی خود را به شدت توسعه و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در این زمینه اختصاص داده‌ است. حتی چند سال پیش پیشنهاد همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی یا ISS را داد، ولی با مخالفت آمریکا روبرو شد و همین دلیلی شد تا چین برنامه ساخت ایستگاه فضایی خود را در دستور کار خود قرار دهد و تاکنون در این زمینه به خوبی عمل کرده و با پیشرفت‌های عظیمی نیز همراه بوده است؛ چنانچه چند روز پیش نخستین فضانوردان خود را راهی این ایستگاه فضایی کرد.

در واقع این سه فضانورد چینی در آستانه جشن ۱۰۰ سالگی حزب کمونیست جمهوری خلق چین، پنجشنبه گذشته با موفقیت به ایستگاه فضایی تیان‌گونگ (به معنای کاخ آسمانی) در ارتفاع ۳۸۰ کیلومتر از سطح زمین رسیدند. این سه فضانورد ۵۶، ۵۴ و ۴۵ ساله قرار است سه ماه در این ایستگاه فضایی بمانند و به تحقیق و آزمایش بپردازند. این طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین با حضور خدمه است. چین آخرین بار نزدیک به پنج سال پیش انسانی را راهی ماموریتی فضایی کرده بود.

این کشور در 6 ماه گذشته در دو ماموریت پیچیده و سخت نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه را به زمین منتقل کرده و یک روبات 6 چرخه را برای اکتشافات علمی بر سطح مریخ فرود آورده است. ماموریت اصلی این فضانوردان در این سفر فعال کردن ماژول 22/5 تنی این ایستگاه فضایی است که اولین و اصلی‌ترین جزء آن به حساب می‌آید و قرار است این ایستگاه به زودی با اضافه شدن ماژول‌های دیگر به ۷۰ تن برسد که این قطعات حاوی یک سکونتگاه، آزمایشگاه‌های علمی و حتی تلسکوپی در کلاس هابل برای رصد کیهان خواهد بود. اجزای مختلف ایستگاه در دو تا سه سال آینده به تدریج به فضا پرتاب خواهد شد.

چین با پرتاب روز پنجشنبه، از زمان دستیابی به این موفقیت در سال 2003 تاکنون 14 فضانورد را به فضا فرستاده و سومین کشور پس از روسیه و آمریکا است که با استفاده از وسایل نقلیه پرتاب خود این کار را انجام می‌دهد.

تجهیزات

آذوقه، سوخت و تجهیزاتی که این سه فضانورد در جریان اقامت در فضا به آن نیاز دارند ماه پیش توسط یک باربر روباتیک به تیانهی، اولین ماژول تیان‌گونگ و محل زندگی اولیه ایستگاه جدید چین، منتقل شد.

با این حال، ‌ گزارش‌ها نشان می‌دهد که فضانوردان یک روز بعد از رسیدن به مقصد، با نصب جدیدترین فناوری‌های مخابراتی در این ایستگاه، آن را با شبکه مخابراتی چین وصل کردند و از این پس می‌توانند از طریق اینترنت با مردم روی کره زمین و اعضای خانواده خود ارتباط صوتی و تصویری داشته باشند. علاوه براین، تجهیزات لازم و مدرن دیداری و شنیداری ارتباطی نیز در این ایستگاه فضایی فراهم شده است.

به گفته مدیران این پروژه فضایی، فضانوردان به مدت سه تا ۶ ماه در این ایستگاه خواهند ماند و علاوه بر انجام فعالیت‌هی پژوهشی روزانه، می‌توانند در اوقات فراغت موسیقی گوش کنند، بازی کنند، فیلم و به صورت زنده تلویزیون تماشا کنند.

تافته جدا بافته

چینی‌ها با ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی‌شان چنان افتخار کرده‌اند که از واژه‌ای به غیر از واژه‌های مرسوم به عنوان فضانورد برای مسافران فضایی خود استفاده کردند. آنها به جای استفاده از واژه‌هایی مثل Astronaut  و cosmonaut که در کل دنیا برای فضانوردان به کار می‌روند، واژه «taikonaut»را به کار برده‌اند که برگرفته از دو کلمه taikong، معادل کلمه فضا در زبان ماندارین و همچنین naut است که پسوندی رایج برای فرد مسافر به شمار می‌آید. این کلمه در سال ۱۹۹۸ ساخته شد.

کد خبر: 1100251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =