نماز شب اول قبر چگونه خوانده می شود؟

نماز لَیلَةُ الدّفن یا نماز شب اول قبر، از نمازهای مستحبی که در شب اول قبر برای میت خوانده و به او هدیه می‌شود. این نماز، نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، هنگامی که فردی از دنیا می رود خواندن نماز شب اول قبر یا لیلة الدفن در شبی که میّت به خاک سپرده شده است توصیه فراوانی شده است. زیرا آثار و برکات فراوان نماز وحشت هم برای نمازگزار و هم میّت دارد.

نماز شب اول قبر نام های دیگری نیز دارد که برخی از آن ها عبارتند از: نماز هدیه(صلاه الهدیه)، نماز شب دفن(نماز لیله الدفن) و نماز وحشت(صلاه الوحشت).

به این سبب نماز وحشت نامیده شده که فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. پس در واقع نماز رفع وحشت است نه نماز وحشت.

نماز شب اول قبر چگونه خوانده می شود؟

در خصوص زمان خواندن نماز شب اول قبر بیان شده است که هر زمانی از شب اول قبر میّت می توان خواند ، اما بهتر است هنگامی که فرد برای ادای نماز مغرب و عشا اقدام می کند باید پس از نماز عشا، نماز شب اول قبر را برای میّت بخواند.

به این سبب نماز وحشت نامیده شده که فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. پس در واقع نماز رفع وحشت است نه نماز وحشت

شاید برای برخی از مسلمانان این سوال مطرح شود که اگر دفن کردن میّت به دلایل مختلفی در زمان لازم اتفاق نیفتد و به تأخیر بیفتد چه زمانی باید این نماز را به جای آورد، باید گفت که نمازگزار باید خواندن نماز شب اول قبر را تا هنگام دفن میّت به تأخیر بیندازد و در زمان مقرر بخواند.

کیفیت نماز شب اول قبر

سه روش برای خواندن نماز شب اول قبر:

روش اول برای خواندن نماز شب اول قبر

برای خواندن نماز شب اول قبر باید پس از تکبیره الاحرام در رکعت اول ، سوره فاتحه الکتاب(حمد) و سپس آیت الکرسی را خواند.

برخی از علما گفته اند که آیت الکرسی را باید تا «هو العلی العظیم» خواند زیرا آن ها کافی دانسته اند و پس از آن نیازی به خواندن سوره توحید نیست.

پس از خواندن رکوع و سجده، در رکعت دوم باید سوره فاتحه الکتاب(حمد) را خواند و سپس باید ده مرتبه سوره قدر (انا انزلناه) خوانده شود.

نمازگزار هم باید پس از تمام شدن نماز شب اول قبر بگوید: « اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان » که به جای کلمه فلان، نام میت و پدرش گفته شود.

اگر نمازگزار در نماز شب اول نام پدر میّت را نمی دانست چه تکلیفی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در صورت ندانستن نام پدر میّت، می تواند نام آدم را بیان کند.

روش دوم برای خواندن نماز شب اول قبر

نمازگزار باید پس از تکبیره الاحرام، سوره فاتحه الکتاب(حمد) و سپس آیت الکرسی را تا «فیها خالدون» بخواند که بنابر احتیاط یک بار خوانده شود. امام راحل(ره) فتوی به خواندن آیت الکرسی تا «فیها خالدون» را نداده است.
 

نماز شب اول قبر چگونه خوانده می شود؟


روش سوم برای خواندن نماز شب اول قبر

پیامبر اکرم(ص) در خصوص نماز شب اول قبر(لیله الدفن) فرموده اند: که هیچ ساعتی در نزد میّت سخت تر از شب اول قبر نیست، پس بر مُردگان خود با صدقه دادن رحم کنید و اگر قدرت صدقه دادن وجود ندارد باید برای میّت دو رکعت نماز به جا آورد.

اول، نیت دو رکعت نماز شب اول قبر و سپس در رکعت اول باید سوره فاتحه الکتاب(حمد) خوانده شود و بعد از آن باید دو مرتبه سوره توحید خوانده شود.پس از رکوع و سجده، در رکعت دوم باید پس از حمد، ده مرتبه سوره تکاثر خوانده شود و پس از نماز چنین گوید:«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان ابن فلان (به جای فلان اول نام خود میت و به جای فلان دوم، نام پدرش گفته شود.)».
کد خبر: 1104261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =