تحریم‌های متقابل بین آمریکا و چین افزایش خواهد یافت / اقدامات آمریکا تاثیری بر روابط ایران و چین ندارد

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شانگهای تاکید می‌کند، فشار ایالات متحده هرگز در گذشته بر روابط چین و ایران تاثیر نگذاشته و در آینده نیز بر روابط عادی دو کشور تاثیر نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در روزهای اخیر دو اقدام در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد. اول اینکه این کشور تحریم‌هایی علیه چند مقام چینی اعمال کرد که بلافاصله با واکنش چین مواجه شد و آنها نیز چند مقام آمریکا را تحریم کردند. علاوه بر این، دولت آمریکا اعلام کرد که به منظور آماده سازی خود برای رویارویی با احتمال عدم بازگشت تهران به میز مذاکرات، در حال بررسی مسدود کردن راه فروش نفت ایران به چین است. به نظر می‌رسد، دولت بایدن تلاش می‌کند روند تقابل با چین را که از زمان ترامپ آغاز شد، ادامه دهد. البته شیوه بایدن –همانند تاکتیک مرسوم دموکرات‌ها- استفاده از ابزار حقوق بشری و ژست حمایت از دموکراسی است.

خانم دکتر «جیانوی هن» -استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شانگهای و کارشناس مسائل ایران- معتقد است که رقابت بین چین و ایالات متحده وارد مرحله بن‌بست استراتژیک شده و احتمالا به درازا خواهد کشید. از نظر وی، هر بار که ایالات متحده تحریم‌هایی علیه چین اعمال کند، چین نیز تحریم‌های متقابلی علیه آمریکا وضع خواهد کرد. ایشان همچنین معتقد است که سیاست‌های اعمالی آمریکا، تاثیری بر روابط ایران و چین نخواهد داشت.

مشروح مصاحبه با دکتر «جیانوی هن» بدین شرح است:

- اخیرا دو کشور چین و آمریکا تحریم‌هایی علیه مقامات یکدیگر اعمال کرده‌اند که موجب افزایش تنش دو کشور شده است. علت این امر چیست؟

احتمالا در آینده تحریم‌های متقابل بین ایالات متحده و چین رایج‌تر خواهد شد. اول، سیاست مهم ایالات متحده از زمان دولت ترامپ این بوده که از اقتصاد چین جدا شود؛ این سیاست توسط دولت بایدن نیز ادامه یافته است. دوم، بایدن بیشتر بر استفاده از بهانه‌های حقوق بشری برای تحریم چین متمرکز شده است و چین را به عنوان یک کشور اقتدارگرا و خودکامه می‌خواند. به نظر می‌رسد تحریم‌ها از این طریق مشروعیت پیدا می‌کنند. سوم، سیاست چین در قبال ایالات متحده اقدامات متقابل متقابل است، اما دریچه‌ای برای گفتگو باقی می‌گذارد.

هر بار که ایالات متحده تحریم‌هایی علیه چین اعمال کند، چین نیز تحریم‌های متقابلی علیه آمریکا وضع خواهد کرد؛ تا از این طریق از یک سو ایالات متحده را تحت فشار قرار داده و از طرف دیگر ایالات متحده را به جستجوی ابتکار عمل در خصوص مذاکرات سوق دهد. رقابت بین چین و ایالات متحده وارد مرحله بن‌بست استراتژیک شده است که مدت زمان آن طولانی خواهد بود.

- به نظر می‌رسد با روی کار آمدن بایدن، برنامه اصلی آمریکا به آنچه مهار چین خوانده می‌شود، تغییر پیدا کرده است. به نظر شما، مقامات چین هم چنین برداشتی دارند و برای مقابله با اقدامات آمریکایی‌ها چه خواهند کرد؟

قطعا برداشت دولت چین نیز این است که برنامه اصلی ایالات متحده مهار چین است. استراتژی چین این است که با جدیت به اقدامات آمریکا پاسخ دهد؛ اما بی‌دلیل باعث درگیری نشود. از طرف دیگر چین از ادامه مذاکرات با ایالات متحده برای حل مسائل استقبال می‌کند.

- در هفته جاری، خبرگزاری رویترز خبری را مبنی بر تلاش مقامات آمریکا برای مسدود کردن فروش نفت ایران به چین منتشر کرد. از طرفی شاهد هستیم که دو کشور ایران و چین تلاش می‌کنند روابط خود را ارتقاء دهند. به نظر شما آیا سیاست‌های آمریکا می‌تواند بر روابط ایران و چین تاثیرگذار باشد؟

دو کشور چین و ایران دارای سیاست خارجی مستقلی هستند و تابع سیاست‌ کشورهای دیگر نخواهند بود. مقامات آمریکایی گفته‌اند که مانع فروش نفت ایران به چین خواهند شد، اما انجام این کار غیرممکن است. فشار ایالات متحده هرگز در گذشته بر روابط چین و ایران تاثیر نگذاشته و در آینده نیز بر روابط عادی دو کشور تاثیر نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =