آغاز واکسیناسیون دانشجویان دکتری‌ خوابگاهی از هفته آینده

رئیس دانشگاه تهران گفت: واکسیناسیون دانشجویان دکتری‌ مستقر در خوابگاه‌های دانشگاه تهران از هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی در دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. برخورد جامعه و انعکاس جریانات جامعه از طریق خبرنگاران به دانشگاه منتقل می‌شود. ما برای مردم جامعه و رفاه و رضایت آنان می‌کوشیم و سعی می‌کنیم نظر دانشجویان و عالمان را جلب کنیم. ما از نقد خبرنگاران نیز استفاده می‌کنیم و مطمئنیم این نقدها به ارتقای کارهای دانشگاه تهران منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط ویژه‌ای‌ بر اثر شیوع‌ ویروس کرونا درنظام آموزش عالی حاکم است. بسیاری از دوستان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست دادیم. حوزه اقتصاد و غیره نیز دچار مشکل شد، اما دانشگاه تهران کوشید چالش بزرگ را برای‌دانشگاه تهران به فرصت تبدیل کند. تلاش کردیم اثرات منفی این پدیده را به حداقل‌برسانیم در این راستا دانشگاه تهران تلاش کرد با تشکیل کارگروه مشترک از حوزه تخصصی خود با دانشگاه‌های علوم پزشکی‌و سایز دانشگاه ها به حوزه درمان و تشخیص ورود کند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: ما در کشور به صورت هماهنگ می‌توانستیم از نظر علمی مبارزه این ویروس را دنبال کنیم. بر این باوریم حوزه‌هایی از دانشگاه کمتر مورد استفاده گرفت مه میتوانست اثرات این ویروس را کاهش دهد. کارگروه‌های علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه تلاش کردند به بررسی موضوعات و ابعاد مختلف بپردازند و نظرات خود را به مسئولان منتقل کردند.

وی بیان کرد: در حوزه آموزش از لحاظ کیفیت و کمیت عقب افتادگی نداریم، اما با نظرخواهی و ‌صحبت‌هایی که با دانشجویان داشتیم برنامه‌های آموزشی دانشگاه تهران نیازهای آنان را پاسخ داد. امروز کارمندان به فناوری دیجیتال در آموزش مسلط هستند و تمامی برنامه‌های آموزشی بر اساس برنامه‌ پیش می‌رود. 

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با ضعف آموزش حضوری در یادگیری دانشجویان مواجهیم و بسیار دلتنگ حضور دانشجویان در دانشگاه هستیم. از آغاز می‌کوشیدیم دانشجویانی را بر اساس پروتکل‌های بهداشتی پذیرا باشیم. بیش از ۳ هزار دانشجوی دانشگاه درخوابگاه‌ها مستقر هستند دانشجویان ارشد و دکتری که باید آموزش‌های تجربی دریافت می‌کردند، در دانشگاه حضور دارند و برخی از دانشجویان که امکان پژوهش از راه دور برایشان فراهم بود، آموزش‌ها را به صورت آنلاین دریافت می‌کردند.

نیلی احمدآبادی افزود: واکسیانسیون دانشجویان دکتری‌مستقر در خوابگاه‌های دانشگاه تهران از هفته آینده آغاز می‌شود. دانشجویان کارشناسی منتظر میمانیم که ‌اکسیناسیون آنان هم صورت گیرد، واکسیناسیون حضور دانشجویان دردانشگاه را تضمین نمی‌کند. با این حال می‌کوشیم شرایط حضور دانشجویان در تا حدامکان و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی فراهم کنیم.اولویت حضور با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویانی است که نیازمند به حضور در آزمایشگاه‌ها هستند.

وی بیان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری هم سعی شده عقب افتادگی نداشته باشیم. دانشگاه تهران در راستای ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضاهای خوابگاهی دانشگاه تهران در سطح شهر بازسازی شدند. در چند روز گذشته شاهد افتتاح خوابگاه با ظرفیت ۱۷۰ تخت با کمک خیرین بودیم. یک خوابگاه ۶ هزار مترمربعی با ظرفیت ۲۹۵ تخت در چند روز آینده افتتاح خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: درایام پاندمی کرونا علیرغم صدماتی که کشور در حوزه‌های مختلف متحمل شد، دانشگاه تهران تلاش کرد وظایف خود را در جنبه‌های مختلف انجام دهد و امیدوارم با واکسیناسیون دانشجویان به روزهای عادی بازگردیم، به طوری که تجربه‌های آموزش الکترونیک این روزها سرمایه‌ای برای آینده دانشگاه تهران باشد.

وی افزود: واکسیناسیون طبق دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می‌شود، این واکسیناسیون از سنین مجاز در هیئت علمی آغاز خواهد شد و تلاش می‌کنیم هرچه سریعتر واکسیناسیون آنان به پایان برسد. گفتنی است دانشجویان شهرستانی در شهرستان خود واکسینه خواهند شد. عمده واکسن‌های دانشجویان سینوفارم، برکت و آسترزنکا بوده است.

نیلی احمد آبادی گفت: ما دوست داریم که نو دانشجویان نیز دانشگاه را تجربه کنند. هر ساله یک سال تحصیلی با شکوه در دانشگاه تهران برگزار می‌شد ولی احتمالا امسال موفق به برگزاری این برنامه برای امسال نشویم. اگر بتوانیم به شکل نمادین تعدادی از دانشجویان را برای شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی به دانشگاه دعوت می‌کنیم. بر اساس ارزیابی روند واکسیناسیون، می‌توان گفت سال تحصیلی حضوری برای دانشجویان کارشناسی دیرتر از مهر شروع می‌شود.

وی با اشاره به نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور در زمینه ویروس کرونا ارسال کرده، خاطرنشان کرد: من نامه‌ای به اسحاق جهانگیری نوشتم و گفتم که مبارزه با ویروس کرونا یک پایه علمی می‌خواهد اما با پیگیری وی، دستگاه‌ها حاضر به تشکیل یک ستاد علمی فناوری برای مقابله با کرونا نشدند. در حال حاضر از ۷ واکسن رونمایی شده؛ این درحالی است که منابع مالی و تخصصی در هیچ جای دنیا امکان چنین سرمایه گذاری را نخواهد داد. به طور مثال چین با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون جمعیت فقط ۲ واکسن برای کرونا تولید کرده اما این رویه در کشور ما اصطلاحا حیف شدن منابع است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: شیوع کرونا جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد و ما بارها این موضوع را گوشزد کردیم. اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند نشان می‌دهد که با مردم از مسیر درست سخن گفته نشده و متخصصان با مردم به خوبی صحبت نکردند. در صورتی که افراد متخصص در جای خود باشند، بخش زیادی از مشکلات ما حل خواهد شد؛ اما متاسفانه بخشی از مشکلات به دلیل خروج نخبگان از کشور و بخشی دیگر به این دلیل است که متخصصان در جای خود نیستند.

نیلی احمدآبادی  در زمینه ممنوعیت تحصیل در رشته غیرمرتبط ارشد گفت: یک برنامه دو وجهی برای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در نظر گرفته شده است، بر این اساس دانشجو می‌تواند ۲۰ واحد از رشته‌های دیگر اخذ کند. به‌عنوان دانشگاه تهران این انتظار را داریم که به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد این فرصت را بدهیم که در رشته‌های غیر از دوره کارشناسی ادامه تحصیل دهند، شاید این امر در برخی رشته‌ها پزشکی و مهندسی برای دانشجویان دشوار باشد اما معتقدیم که در رشته‌های علوم انسانی باید این فرصت در اختیار دانشجویان قرار گیرد، امیدواریم که در این زمینه بررسی‌های لازم انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =