آشنایی با خواص شگفت انگیز سیر سیاه

سیر سیاه همان سیر سفید تخمیر شده است که 4 تا 5 برابر خواص درمانی بیشتری از سیر معمولی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، شاید اکثر شما تنها با سیر سفید آشنا هستید و برای اولین بار است که نام سیر سیاه را می شنوید، سیر تیره رنگی که مثل سیر سفید خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در این بخش از بهداشت و سلامت نسخه های مختلف سیر را به شما پیشنهاد می کنیم ولی قبل از هرچیز باید بدانید که به دلیل خاصیت انرژی زایی که سیرسیاه دارد خوردن آن قبل از خواب توصیه نمی شود.

سیر سیاه یک محصول تخمیری و بدون بو از سیر خام است که از قدیم به عنوان داروی سنتی در شرق خاورمیانه مورد استفاده قرار می گرفته است و به مرور در تمام دنیا به عنوان یک ماده غذایی مفید شناخته شده است.

سیر سیاه از قدیم در کره به عنوان دارو استفاده می شده است و گاهی اوقات از آن برای تهیه نوشابه های انرژی زا یا شکلات سیر سیاه استفاده می شود. در کشورهای اسیای جنوبی مثل تایلند و کره جنوبی و ژاپن ، قرن هاست که سیر سیاه به عنوان یک خوراکی و داروی سنتی استفاده می شود  و در دهه های اخیر وارد بازار جهانی شده است. سیر سیاه در مقایسه با سیر خام ، طعمی شیرینی دارد، بافت الاسکیک و قابل جویدن دارد و بدون بو است.

تفاوت سیر معمولی و سیر سیاه

سیر تازه تقریباً 63٪ آب ، 28٪ کربوهیدرات (فروکتان ها) ، 2.3٪ ترکیبات گوگردی ، 2٪ پروتئین (آلییناز) ، 1.2٪ اسید آمینه آزاد (آرژنین) و 1.5 درصد فیبر دارد.

سیر سیاه نسبت به سیر خام تازه آن، آلیسین کمتری دارد، اما آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید غلظت بیشتری دارد.

سیر سیاه به طور قابل توجهی فعالیت بیولوژیکی بسیار بالاتری از سیر تازه دارد و اسیدهای آمینه، پلی فنول ها و فلاونوئیدها در آن افزایش می یابد.

سیر سیاه ترکیب بیشتری به نام آلیل سیتئین (S-Allylcysteine) دارد. آلیل سیتئین به بدن در جذب آلیسین کمک می کند.

تولید سیر سیاه در ایران

از سال 1398 تولید سیر سیاه در ایران برای اولین بار از شهر شیراز شروع شد و با گذشت زمان ایران تبدیل به 6 کشور پیشرو در زمینه تولید سیر سیاه شده است.

خواص سیر سیاه:

سرشار از آنتی اکسیدان

سیر سیاه آنتی اکسیدان و قدرت هضم قوی دارد، سیر سیاه حاوی سولفور لینولئیک اسید پلی فنال است و 18 از20 امینو آسید موردنیاز بدن را تامین میکند.

کاهش فشار خون

خواص سیر سیاه 10 برابر بیشتراز سیر تازه است چون از بروز بیماری های قلبی جلوگیری و فشارخون را کاهش می دهد و خون را رقیق می کند. سیر سیاه به خاطر خاصیت چربی زدایی از خون مانع از تنگی عروق و رگ ها شده و از فشار خون و خطر سکته جلوگیری می کند.

کاهش وزن و لاغری

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که خوردن سیر سیاه باعث کاهش وزن، کاهش چربی شکم می شود. مصرف سیر سیاه باعث تنظیم سوخت و ساز چربی و در نتیجه لاغری می شود.

کاهش چربی خون و کلسترول

مصرف سیر سیاه سبب کاهش چربی مضر خون (LDL) و افزایش چربی خوب خون (HDL) و کلسترول خون شده و در نتیجه سطح چربی کل، تری گلیسیرید و کلسترول خون کاهش می یابد.

درمان بیماری کلیوی

تحقیقات نشان داده است که سیر سیاه به علت اینکه دارای پتاسیم است، ادرار آور بسیار خوبی است و برای افرادی که از بیماری های کلیوی و ورم وحفظ اب دربدن رنج می برند، مفید است.

کنترل قند خون

بدن انسان می تواند از طریق عملی به نام هموستاز، میزان قند خون را کنترل می کند. اگر هموستاز به خوبی انجام نشود، قند خون از حد استاندارد افزایش یافته و باعث بیماری دیابت می شود. سیر سیاه از طریق افزایش سطح انسولین یا کاهش مقاومت به انسولین باعث بهبود عمل هموستاز در خون شده و قند خون را کنترل می کند. همچنین سیر سیاه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و پژوهش ها نشان می دهد که خوردن آنتی اکسیدان ها باعث پیشگیری از دیابت و مشکلات مربوط به آن می شود.

درمان مشکلات قلب و عروق

سیر سیاه نیز مانند سیر تازه برای قلب مفید است زیرا هر دو پلاک های چربی درون خون و رگ ها که با رسوب در بدنه رگ ها باعث تنگ شدن رگ ها و عروق شده و باعث کاهش جریان خون و افزایش فشار خون و سکته مغزی و قلبی می شوند، را کاهش می دهد. سیر سیاه به خاطر داشتن ماده هیدروکسی متیل فورفورال (5‐HMF) خواص ضد التهابی داشته و از بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شراعین (گرفتگی رگ ها و عروق) پیشگیری می کند، بنابراین مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی بهتر است سیر مصرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =