پژوهشگران جهان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

پژوهشگران در جهان با مشکلاتی مانند فشار کاری برای رسیدن به نتایج مثبت و آشفتگی آزمایشگاه‌ها روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، علم حوزه‌ای رقابتی در جهان است. به همین دلیل، دانشمندان برای رسیدن به نتایج معنادار و مثبت، فشار زیادی را تحمل می‌کنند. بررسی مقایسه مقالات منتشر شده در سال ۱۹۹۰ و امروز نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مقالات منتشر شده در سال ۱۹۹۰ شامل نتایج منفی بود؛ اما این مقالات امروز به ۱۴ درصد کاهش یافته‌اند.

یکی دیگر از مشکلات دانشمندان امروز فشار کاری ناشی از انجام و انتشار تحقیقات جدید و پیشگامانه است. به این معنا که دیگر انجام مطالعات برای تکرار نتایج قبلی ارزشمند نیست. دغدغه نشریات هم منحصر به فرد بودن و انتشار نتایج چشمگیری است که نشان‌دهنده پیشرفت‌های بزرگ است.

البته توجه به این نکته ضروری است که تکرار مطالعات، بخش مهمی از علم است که به تایید یافته‌ها و حذف کلاهبرداری علمی کمک می‌کند.

تحقیقات علمی، قربانی بی‌نظمی‌های آزمایشگاهی می‌شوند

بی‌نظمی و در مواردی آشفتگی آزمایشگاه‌ها یکی دیگر از مشکلات پژوهشگران است. پژوهشگران در موارد بسیاری با این مشکل مواجه می‌شوند که نمونه‌ها و مواد شیمیایی برچسب اشتباه دارند. وال استریت ژورنال این موضوع را پس از اخراج یک پژوهشگر سرطان سر و گردن به دلیل بررسی نمونه‌ اشتباه، بررسی کرد.

این پژوهشگر که در مجله آنکولوژی دهان (Oral Oncology) الزویر مشغول به کار بود، به جای سلول‌های سرطانی سر و گردن، به صورت اشتباهی مشغول بررسی سلول‌های سرطانی دهانه رحم بود.

وال استریت ژورنال مطرح کرد که یک سوم تا یک پنجم سلول‌های سرطانی مورد آزمایش به اشتباه شناسایی شده‌اند. این اشتباهات نه تنها پیشرفت‌ها در درمان سرطان را کند کرده، بلکه زمان و پول زیادی را هم هدر داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اشتباهات آزمایشگاهی، گسترده‌تر از حد تصور است. به طوری که مخازن سلولی در آمریکا، انگلستان، آلمان و ژاپن تخمین زده‌اند که ۱۸ تا ۳۶ درصد از رده‌های سلولی سرطانی به اشتباه شناسایی شده‌اند.

فشار بر پژوهشگران عامل بروز تقلب علمی است

فشارهای وارد شده به پژوهشگران برای تولید تحقیقات معتبر باعث شده است که تعدادی از دانشمندان به سراغ نتایج جعلی یا سرقت علمی از سایر محققان بروند. مطالعات نشان می‌دهد ۴۳ درصد سلب اعتبار مقالات به دلیل تقلب علمی است.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1110792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =