مسکو در به رسمیت شناختن دولت جدید کابل عجله نخواهد کرد / روسیه و ایران در یک کشتی قرار دارند

دکتر کورتونوف ضمن تاکید بر بازنگه داشتن کانال‌های ارتباطی روسیه با طالبان، معتقد است روسیه در به رسمیت شناختن دولت جدید در کابل عجله نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از سقوط دولت افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، نام روسیه در کنار برخی دیگر از کشورها از جمله چین به عنوان بازیگران تاثیرگذار در تحولات افغانستان مطرح شد؛ تا جایی که به اعتقاد برخی تحلیلگران، روسیه و چین تلاش خواهند کرد با استفاده از این فرصت اهرم فشار خود را علیه ایالات متحده آمریکا تقویت نمایند.

از طرف دیگر، با توجه به تغییر دولت در ایران و موضوع قدیمی «احیای برجام»، همکاری‌های ایران با متحدان خود از جمله روسیه همواره به عنوان عامل مهمی در ایجاد موازنه با قدرت‌های غربی مورد توجه بوده است. به منظور بررسی مواضع کشور روسیه به عنوان یک قدرت جهانی و بازیگر مهم در تحولات منطقه‌ای، مصاحبه‌ای با «دکتر آندره کورتونوف» -دیپلمات برجسته روسی و مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه- انجام شد.

این دیپلمات و تحلیلگر برجسته روسی در خصوص موضع دولت روسیه در قبال تحولات افغانستان احتمال به رسمیت شناختن طالبان توسط روسیه معتقد است که روسیه کانال‌های ارتباطی خود با طالبان را باز نگه می‌دارد اما در به رسمیت شناختن دولت جدید در کابل عجله نخواهد کرد. به گفته ایشان، طالبان هنوز در لیست سیاه روسیه است و کرملین منتظر خواهد بود تا ببیند که طالبان می‌تواند به تعهدات اعلام شده خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان برای برنامه ریزی حملات تروریستی به کشورهای همسایه عمل کند.

در بخش دیگری از مصاحبه که به بی‌عملی آمریکایی‌ها در ارتباط با برجام علیرغم ادعای بایدن در خصوص تلاش برای احیای برجام اختصاص داشت، دکتر کورتونوف اظهار کرد: «هنوز می‌توان برجام را نجات داد اما زمان به سرعت در حال سپری شدن است. به نظر من دولت بایدن اوایل امسال باید مانند کاری که برای «پیمان استارت نو» انجام شد، در مورد برجام نیز زودتر و قاطعتر عمل می‌کرد. اکنون و به ویژه پس از سقوط افغانستان، از نظر سیاسی برای بایدن مشکل است که این قرارداد را در خانه بفروشد».

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال همراهی و حمایت روسیه از ایران در صورت تداوم تحریم‌های ظالمانه و غیرقابل قبول آمریکا علیه ایران گفت: «در حال حاضر روسیه و ایران در یک کشتی قرار دارند و با تحریم‌های جدید آمریکا و متحدانش روبرو هستند. من پیش‌بینی می‌کنم که هماهنگی بیشتری بین مسکو و تهران در مورد این موضوع در آینده شکل خواهد گرفت و شاید کشور ثالثی مثل چین نیز در آن مشارکت کند. متأسفانه وضعیت تحریم‌ها احتمالا قبل از بهتر شدن، بدتر خواهد شد».

انتهای پیام/

کد خبر: 1111138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =