گره رتبه بندی معلمان کجاست؟

لایحه رتبه بندی معلمان که در چند سال اخیر بسیار پر سر و صدا بود متاسفانه به دلیل تامین بودجه در مجلس متوقف شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، در سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش خبر از اجرای مرحله اول این طرح را داد و با تایید دولت اولین گام برداشته شد اما این طرح پس از آن و در سال های بعد ابتر باقی ماند و وارد مراحل بعدی اجرا نشد، در سال های مختلف همواره فقدان ردیف بودجه برای اجرای رتبه بندی معلمان به چالش جدی دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

رتبه بندی معلمان و طرح جدید مجلس

رتبه‌ بندی معلمان در مجلس بازنگری می شود

مجلس با دولت درباره رتبه‌ بندی معلمان رایزنی کرد

در این میان دولت و وزارت آموزش و پرورش اجرای مرحله اول طرح رتبه بندی با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ را در کارنامه فعالیت خود دارند، البته زمزمه اجرای رتبه بندی پس از استعفای سید محمد بطحایی در خردادماه ۹۸ و اعلام خبر اجرای این طرح توسط علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی جانی دوباره گرفت و پس از آن محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم هم در وعده‌ها و برنامه‌های خود در جلسه رای اعتماد که ۱۲ شهریور ۹۸ برگزار شد، رتبه بندی معلمان را یکی از اولویت های خود در دوره سکانداری این وزارتخانه بیان کرد.

برخی مشکل اصلی اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان را عدم تامین اعتبار لازم می‌دانند اما از طرفی جزئیات طرح هم کامل اعلام نشده و گمانه‌زنی‌ها در مورد آن بسیار است. طرحی که قشر بزرگ فرهنگیان کشور را شامل می‌شود باید جامع و کامل باشد و ابهامی در جزئیاتت آن وجود نداشته باشد. 

مسئله ضمن خدمت‌ها، تالیفات و ملاک‌های لازم برای  سنجش سطح کیفی معلمان پیچیدگی‌های خاص این طرح است که به آسیب‌شناسی و بررسی همه جوانب نیاز دارد اما لزوم تسریع در روند رسیدگی و اتحاد نهادهای ذی‌ربط برای رسیدن به نتیجه و اجرای هرچه  سریع ‌تر بیش از پیش احساس می‌شود. 

اگر به دنبال گره ده ساله رتبه‌بندی معلمان بگردیم به موانع مالی می‌رسیم. از همان سال ۹۴ که قرار شد گام اول اجرا شود، بن‌بست مالی سد راه طرح رتبه‌بندی شد. پس از آن اگر از اصلاحیه‌هایی که مجلس در این سال‌ها برروی طرح اعمال کرده بگذریم دعوای همیشگی برسر تامین اعتبار بوده و هست. 

گفتنی است که طرح رتبه‌بندی معلمان قرار است در صورت اجرا معلمان را به لحاظ کیفیت، مهارت و علم بسنجد و اگر حقوق معلمان ۲۵درصد بیشتر از حقوق متوسط کارکنان دولت که الان حدود شش و نیم میلیون تومان است، باشد، حقوق معلمان یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش یابد و اگر ۵۰ درصد اعمال شود، سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد و درواقع برای معلمان حدود سه تا پنج میلیون تومان افزایش حقوق رقم بزند، پیشنهاد این است که معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم کارآمد و استاد معلم داشته باشیم که استاد معلم بالاترین افزایش حقوق را خواهد داشت. 

کد خبر: 1111477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      باش تا صبح دولتت بدمد 10 سال معلم بیچاره به وعده و وعید دل خوش کرده