استادان هم توانایی کسب درآمد ندارند چه برسد به دانشجو

یک کارشناس حوزه آموزش عالی گفت: دانشجویان به ندرت توان کار عملی پیدا می کنند؛ البته استادان هم این توانایی را ندارندو در محیط واقعی، قادر به کار و کسب درآمد از تخصص خود نیستند.

به گزارش خبرنگار  گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، تسهیل اشتغال و کارآفرینی دانشجویان بهترین راهکار برای مقابله با بیکاری در جامعه است؛ اما این موضوع با موانعی مانند نبود فرهنگ کار در میان دانشجویان و ناتوانی استادان برای ورود به بازار کار روبروست. موانعی که برطرف شدن آن‌ها نیاز به برنامه‌های کلان در سطح دانشگاه و فرهنگسازی دارد. 

حشمت الله سعدی با بیان این که کار کردن دانشجو و کسب درآمد حین تحصیل در سراسر دنیا یک فرهنگ است، اظهار کرد: به همین دلیل، بسیاری از کشورها زمینه را برای کار دانشجویان فراهم می‌کنند. به این معنا که دانشجویان از ابتدای ورود به دانشگاه با فضای کسب و کار آشنا می‌شوند؛ اما متاسفانه این فرهنگ در جامعه دانشجویی ایران وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به این که دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود، برای خودش پرستیژ قائل است و در نتیجه به سراغ کار نمی‌رود، افزود: به عبارت دیگر، کار کردن دانشجو در محیط خارج از دانشگاه شایسته به نظر نمی‌آید و تبدیل به فرهنگ نشده است. در حالی که دانشجویان باید این روحیه را داشته باشند که همزمان با تحصیل، کار کنند. چه مرتبط با رشته تحصیلی‌شان باشد و چه غیرمرتبط.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید شرایطی فراهم کنند تا دانشجویان بیرون از دانشگاه هم به فعالیت بپردازند؛ اما متاسفانه دانشگاه‌های ایران دانشجویان را به دلیل سیستم نمره‌دهی، پشت میزنشین بار می‌آورند. اگر بخواهیم این مشکل را خیلی اصولی و علمی برطرف کنیم، باید نظام دانشگاهی از حالت نظری به عملی تغییر کند.

سعدی با تصریح بر این که امکان چنین تغییری وجود دارد و شرایطش هم مهیاست؛ اما با برنامه‌ریزی و سرفصل‌های فعلی دانشگاه‌ها، دانشجویان به ندرت توان کار عملی پیدا می کنند، گفت: حتی استادان هم این توانایی را ندارند، به این معنا که بسیاری از استادان در محیط واقعی، قادر به کار و کسب درآمد از تخصص خود نیستند. برای مثال اگر یک هکتار زمین کشاورزی را به یکی از استادان کشاورزی بدهیم، در بسیاری از موارد نمی‌تواند بهتر از یک کشاورز حرفه‌ای تولید کند. چون استادان فقط تدریس کرده‌اند و با شرایط واقعی و بازار آشنا نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با تاکید بر این که اشتغال دانشجویان نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد، یادآور شد: در ابتدا باید سرفصل‌ها تغییر کنند و به سمت عملی شدن برود. این مشکل در همه رشته‌ها وجود دارد، بسیاری از رشته ها تعداد زیادی واحد درسی غیرکاربردی و اضافی دارند، بسیاری از واحدهای درسی هیچ استفاده‌ای برای دانشجو ندارند و تنها وقت آن‌ها را به هدر می‌دهد. اگر واحدهای درسی کاربردی و عملی باشند، می‌توان مثلا مقطع کارشناسی را حدود سه سال به اتمام رساند.

وی درباره وظایف دانشجویان برای رسیدن به اشتغال، گفت: نخست این که نباید کار را عار بداند. کار کردن دانشجو هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی مشکلی ندارد و همواره مورد تاکید است. به همین دلیل دانشجویان باید از روز اول تشویق شوند که کار کنند و تلاش و فعالیت داشته باشند. این فعالیت می‌تواند داخل دانشگاه به عنوان کار دانشجویی باشد یا خارج از دانشگاه در رشته مرتبط یا غیرمرتبط. معتقدم دانشجویان باید در همه رشته‌های دانشگاهی واحدی تحت عنوان اقتصاد و کارآفرینی بگذرانند و با کسب درآمد و هزینه آشنا شوند تا بتوانند کاری برای خودشان چه در حوزه رشته‌شان و چه در خارج از آن پیدا کنند.

سعدی با بیان این که ابتدا باید فرهنگ کار را برای دانشجویان ایجاد کنیم، ادامه داد: سپس سرفصل‌های درسی به سمت عملی شدن بروند و نهایتا واحدهای کارآفرینی در دانشگاه‌ها فعال شوند تا دانشجویان مهارت‌هایی عملی متناسب با بازار کار یاد بگیرند. چون یاد گرفتن یک مهارت به مراتب ارزشمندتر از یک مدرک دانشگاهی است. یعنی یک دانشجوی لیسانسه که مهارتی متناسب با بازار کار ایران دارد، خیلی موفق‌تر از یک فارغ‌التحصیل فوق لیسانس است که مهارتی ندارد. البته توجه به این نکته مهم است که تغییر در این مسائل و الگوها، نیاز به آدم‌های شجاع در سطح کلان وزارت علوم دارد دارد. کسانی هستند که از وضع موجود سود می‌برند و به راحتی نمی‌توان این ایده‌ها را جا انداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به این که باید مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها راه بیفتد و دانشجویان تشویق شوند که در کنار رشته تحصیلی‌شان، مهارت یاد بگیرند، تاکید کرد: فرض کنید یک دانشجوی رشته علوم انسانی، بعدازظهرها به مدت دو ماه آموزش فنی برق خودرو را یاد بگیرد. این دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی، به راحتی می‌تواند وارد بازار کار در حوزه برق خودرو شود که فرصت شغلی بیشتری نسبت به رشته اصلی خودش دارد و در واقع متناسب با بازار کار ایران است.

وی افزود: من همیشه به دانشجویان توصیه می‌کنم که در مدت چهار سال کارشناسی، علاوه بر تحصیل در رشته خودشان، یک مهارت عملی و فنی‌وحرفه‌ای که متناسب با شرایط بازار کار کشور است، یاد بگیرید. در این صورت، اگر به هر دلیلی، که متاسفانه الان این دلایل خیلی زیاد هستند، نتوانستند در رشته خودشان کسب‌وکاری داشته باشند، منبع درآمد دیگری داشته باشند.

سعدی در پایان با تصریح بر این که دوره‌های کارآفرینی امروزه در برخی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود؛ اما نمی‌تواند با دانشجو ارتباط برقرار کنند و آنها را برای کارآفرین شدن، تشویق کنند، اظهار کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها همان روند گذشته خود را دارند، غافل از اینکه دیگر بازار کار در حوزه دانشگاهی اشباع شده و نیاز به کسب‌وکارها و مهارت‌های جدید داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112399

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =