اعتراف بزرگ ظریف درباره برجام + فایل صوتی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولتهای یازدهم و دوازدهم طی اظهاراتی در یک شبکه اجتماعی گفت: من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی "تعلیق" وجود ندارد، اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ی "تعلیق" در برجام وجود دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، شب گذشته ظریف طی اظهاراتی در یک شبکه اجتماعی گفت: من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی "تعلیق" وجود ندارد. اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ی "تعلیق" در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده‌ی ما به من اطلاع نداده بود.

دقیقا ظریف چه گفت؟

ظریف در این گفت و گو در خصوص سوالی در مورد کلمه ساسپند گفت: من در مجلس گفتم کلمه ساسپنشن نیست و این اشتباه از من بود. علتش هم این بود که ما دستور العمل داده بودیم به همه دوستانی که داشتند ضمائم برجام رو مذاکره میکردند که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخر یک ضمیمه برجام داشت مذاکره میشد نماینده اروپا گفته بود ما تحریم های ایران را برمیداریم، لغو میکنیم یا همان لیفت میکنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزای دیگه ای هم است نمیتوانیم لیفت کنیم تا زمانی که کل تحریم ها برداشته بشود یعنی مثلا تحریم های نظامی تحریم های دیگه ای که بر اساس قطعنامه شورای امنیت که تا 5 سال یا 8 سال بعد هم بود لذا ما اینا رو ساسپند میکنیم و بعدن لیفت میکنیم. اینجا بود که به آمریکا هم ربطی نداشت 4 بار یا 3 بار در ضمیمه کلمه ساسپند در ضمیمه آمده بود و مذاکره کننده ما به من اطلاع نداده بود.

ظریف: کسانی که می گویند ما برجام را نخواندیم ظلم بزرگی به کشور کردند

ظریف در ادامه می گوید: برخی به خاطر همین یک ذره به ما می گویند ظریف برجام را نخوانده است و این ظلم بزرگی بود به کشور و هم ظلم بزرگی بود به واقعیت و حقیقت و حتما دروغ گفتند.

صوت گفت و گوی ظریف در کلاب هاوس را ملاحظه بفرمایید:

پیشتر محمد جواد ظریف هنگام تصویب برجام در مجلس گفته بود هیچ جای برجام کلمه تعلیق نیامده است.

اظهارات ظریف در مجلس

انتهای پیام/

کد خبر: 1114015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مردم IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      هم روحانی و هم ظریف به کشور خیانت کردند ...