پیشنهاد تشکیل کارگروه سه جانبه بین چین، ایران و پاکستان

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان گفت: تحکیم روابط دیپلماسی پارلمانی میان ایران، چین و پاکستان زمینه ساز سرمایه گذاری و رشد اقتصادی سه کشور و مشارکت جمعی برای رفاه مردم منطقه خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز احمد امیرآبادی فراهانی که در راس هیئتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در اسلام آباد به سر می‌برد با اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در این دیدار با تبریک ایام فرخنده ربیع الاول و هفته وحدت به مردم و دولت پاکستان، گفت: «امید است در سایه همدلی و پیروی از منویات پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمد مصطفی (ص) بتوانیم شاهد انسجام و وفاق کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر باشیم.».

وی همچنین با ابلاغ سلام گرم رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای پاکستانی خود، افزود: «گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و از جمله گروه‌های فعالی است که بیشترین نمایندگان در هر دو مجالس عضو آن هستند».

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با تاکید بر لزوم هم افزایی میان مجالس ایران و پاکستان، پیشنهاد نشست مشترک گروه‌های دوستی دو کشور همراه با چین را مطرح کرد و از آمادگی مجلس ایران برای میزبانی در اولین جلسه گروه‌های دوستی ایران، پاکستان و چین خبر داد.

وی در این راستا تاکید کرد: «تحکیم روابط دیپلماسی پارلمانی میان ایران، چین و پاکستان زمینه ساز سرمایه گذاری و رشد اقتصادی سه کشور و مشارکت جمعی برای رفاه مردم منطقه خواهد بود».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم همراهی مجلس پاکستان برای اجرای توافقات میان دو همسایه به ویژه در حوزه‌های مرزی، حقوقی و امور زندانیان تاکید کرد و خواستار حمایت رئیس مجلس پاکستان برای رفع موانع احتمالی با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه شد.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به تحولات افغانستان و رایزنی‌هایی که هیات گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در طول این سفر با مقامات سیاسی و پارلمانی در اسلام آباد داشت، گفت: «دیدگاه جمهوری اسلامی ایران تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت تمام گروه‌ها و قومیت‌ها در افغانستان است».

وی همچنین افزود: «به رغم اینکه ایران و پاکستان از چند دهه میزبان پناهجویان افغان بوده اند، اما از دولت جدید این کشور می‌خواهیم که با ایجاد دولت فراگیر از سرازیر شدن موج جدید آوارگان به سمت مرزهای ایران و پاکستان گرفته شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همچنین تصریح کرد: «ضرورت دارد تا دولت کنونی افغانستان، با مبارزه با قاچاق موادمخدر اجازه ندهد تا عناصر تروریستی از مرزهای افغانستان علیه همسایگان فعالیتی داشته باشند».
 
اسد قیصر: تشکیل کارگروه سه جانبه بین چین ایران و پاکستان حائزاهمیت است

در ادامه این دیدار اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان نیز ایران را کشور دوست و برادر دینی و دیرینه خواند و گفت: «تبادل هیات‌های دولتی و پارلمانی میان دو کشور نشان از روابط حسنه و رو به رشد بین اسلام آباد و تهران است».

وی با ابراز خرسندی از پیشنهاد تشکیل جلسه مشترک گروه‌های دوستی ایران، چین و پاکستان خاطر نشان کرد: «پاکستان از هر طرح و پیشنهاد که به بهبود شرایط منطقه و رفاه مردم منجر شود حمایت می‌کند و تشکیل کارگروه سه جانبه بین چین، ایران و پاکستان حائزاهمیت است».

رییس مجلس ملی پاکستان در همین راستا به مسوولان دبیرخانه مجلس ملی پاکستان دستور داد تا گام‌های عملی برای هماهنگی درخصوص دیپلماسی سه جانبه پارلمانی و پیشبرد ابتکار ایران برای شکل گیری این مشارکت میان سه کشور مهم برداشته شود.

اسد قیصر از ایده ایجاد بازارچه‌های مرزی برای افزایش تجارت دوجانبه و بهبود معیشت مردم در مناطق مرزی قدردانی کرد و گفت: «دولت فعلی پاکستان بر توسعه ظرفیت‌های اقتصادی و ارتباطات برای توسعه و رفاه منطقه متمرکز و همواره خواستار افزایش تجارت و ارتباط مردم با مردم است».

وی با اشاره به تغییر حکومت در افغانستان نیز افزود: «اسلام‌آباد همواره از روند صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان حمایت می‌کند».

اسد قیصر همچنین از حمایت ایران از مسلمانان کشمیر در مجامع منطقه‌ای و بین المللی تشکر و خاطرنشان کرد: «کمک‌های بشردوستانه تهران به مردم افغانستان به ویژه تامین نیازهای آنان به سوخت تحسین برانگیز است».

در این دیدار علاوه بر سیدمحمد علی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، آقایان ملک فاضلی نماینده مردم سراوان، اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش، محسن پیرهادی نماینده مردم تهران و خانم الهام آزاد نماینده مردم نایین نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =