متن برجام یک‌طرفه بود / روحانی درباره اعتراف ظریف پاسخگو باشد

محمدصادق کوشکی گفت: ظریف و تیم مذاکره‌کننده برجام مجریان خواست روحانی بودند و اگر قرار است شخصی به اتهام دروغگویی و وارد کردن زیان‌های اقتصادی به جامعه محاکمه شود، آن شخص آقای روحانی است و او باید در این زمینه پاسخگو باشد.

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اعترافات اخیر وزیر سابق امور خارجه درباره عدم مطالعه دقیق متن برجام اظهار کرد: واقعیت امر این است که ظریف و تیم مذاکره‌کننده خودشان را در جایگاهی نمی‌دیدند که بخواهند چانه‌زنی کنند یا آنچه را که طرف مقابل یا همان 1 + 5 به آنها دیکته می‌کند نپذیرند، به‌همین دلیل حتی اگر شرایط برجام از چیزی که هست بسیار سخت‌تر هم بود و فشار و مطالبات آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بیشتر بود بازهم می پذیرفتند.

بیشتر بخوانید:

اعتراف ظریف نشانه نا امیدی از بازگشت به صحنه سیاسی کشور / دستگاه قضائی باید ورود کند

وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده تلاش می‌کرد تا در داخل به صورتی وانمود کند که آنها برای مذاکره و چانه‌زنی رفته و زیر بار فشار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌روند و آنچه که پذیرفتند بسیار مفید و سودمند بوده است.

وی با بیان مطلب فوق افزود: در واقع باید بگوییم بازنمایی مذاکرات در داخل یک تصویر کاملا آرایش شده داشت به همین دلیل ظریف و تیم مذاکره‌کننده هیچ‌گاه حاضر نشدند که با منتقدان برجام به گفت‌وگو نشسته و یا اینکه متن برجام را به صورت عمومی منتشر کنند، چرا که می‌ترسیدند جامعه با مشاهده متن برجام متوجه شود همه آنچه که از سوی روحانی، ظریف و تیم مذاکره‌کننده ادعا شده غلط بوده است به همین دلیل اگر در متن برجام صد بار هم واژه تعلیق به کار رفته بود یا شروط و مطالبات خیلی سخت‌تر و جدی‌تر بود بازهم توسط تیم مذاکره‌کننده مورد پذیرش قرار می‌گرفت.

کوشکی گفت: دو هفته قبل از نهایی شدن توافق ژنو که مقدمه برجام بود خانم وندی شرمن یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا همه آنچه که قرار بود ایران انجام دهد را در یک نشست تلویزیونی به صراحت بیان کرد و دو هفته بعد شاهد بودیم که خروجی متن توافق ژنو همانی بود که پیش از این توسط تیم مذاکره‌کننده آمریکایی مطرح شده بود.

وی ادامه داد: یعنی مشخص شد که طرف آمریکایی آمده و هرآنچه که مایل بوده دیکته کرده و طرف ایرانی صرفا آنها را پذیرفته و چاره‌ای جز پذیرش نمی‌دیده چراکه خودش را در جایگاهی نمی‌دیده که به این متن اعتراض کرده و یا آن را تغییر دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این موضوع که ظریف زمانی در مجلس مطرح می‌کند واژه تعلیق در متن برجام وجود ندارد و بعدها می‌گوید که نسبت به این موضوع آگاهی نداشته، در واقع تلاشی است برای خروج از بن بستی که عملکرد وی و تیم مذاکره‌کننده ایجاد کرد، چرا که می‌دانست فردا روزی که جامعه متن برجام را بخواند متوجه خواهد شد که به نام برجام و توافق و حل مسئله چه متن یک‌طرفه‌ای به ایران تحمیل شده، متنی که در آن هیچ منفعتی برای ایران در نظر گرفته نشده است.

کوشکی در پایان با بیان اینکه مقصر این ماجرا تنها شخص وزیر سابق امور خارجه نیست، گفت: ظریف و تیم مذاکره‌کننده مجریان خواست روحانی بودند و اگر قرار است شخصی به اتهام دروغگویی و دادن اطلاعات غلط و اهانت به مردم و همچنین وارد کردن زیان‌های اقتصادی به جامعه محاکمه شود، آن شخص آقای روحانی است و او باید در این زمینه پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =