کرونا گردشگری را به یک صنعت ورشکسته تبدیل کرد / تا چند دهه آینده نمی‌توان آینده روشنی برای صنعت سفر متصور بود

کارشناس صنعت گردشگری معتقد است که ضریب اشغال هتل‌های ما در کشور به زیر 30 درصد رسیده و عملا صنعت گردشگری یک صنعت ورشکسته به حساب می‌آید.

سید فرخ میرشاهزاده، کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت حوزه گردشگری در ایام کرونا اظهار کرد: متاسفانه عواقب برنامه‌ریزی‌های ضعیف همواره مشهود می‌شود و یکی از مواردی که ما با این عواقب مواجه شدیم حوزه گردشگری است زیرا در حالی به پیک ششم می‌رسیم که همچنان برنامه‌ای برای گردشگری نداریم و مشاهده می‌کنیم کرونا صنعت گردشگری ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: ضریب اشغال هتل‌های ما به زیر 30 درصد رسیده و عملا صنعت گردشگری یک صنعت ورشکسته به حساب می‌آید.

کارشناس گردشگری تشریح کرد: کلیه آژانس‌های مسافرتی تعطیل شده و خدمات گردشگری نیز از بین رفته است، چرا که دو معضل اصلی داشتیم، ابتدا اینکه ورود به ایران واقعا کار سخت و دشواری است و کمتر کسی ریسک ورود به ایران را می‌پذیرد و مایل به سفر به ایران است، علی رغم اینکه سفر به ایران به خاطر بی ارزش بودن پول ملی ما، سفر ارزانی برای اتباع خارجی به حساب می‌آید.

میرشاهزاده ادامه داد: از طرفی هم این بی ارزشی سبب شده گردشگر داخلی ما هم توان سفر نداشته باشد، زیرا قیمت گذاری‌هایی که در خدمات گردشگری انجام شده بیشتر با دید خدمت رسانی به اتباع خارجی یا به نوعی با نرخ دلاری در نظر گرفته شده، به عنوان مثال هتل چهار ستاره ما که کیفیت هتل دو ستاره را هم ندارد با قیمت حدود شبی 800 هزار تومان به طور حتم از سبد خانوار حذف خواهد شد، زیرا عملا مبلغ سنگینی را به سبد مصرفی خانواده تحمیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که ما هیچ گاه اعتقادی به توسعه حوزه گردشگری نداشته‌ایم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم که داستان‌هایی که در کتاب‌ها نوشته که گردشگری صنعت حساس و متزلزلی است و زود تحت تاثیر قرار می‌گیرد، واقعیت داشته باشد، تا زمانی که کرونا وارد کشور شد و دیدیم که این حساسیت بسیار شدید است.

کارشناس صنعت گردشگری با بیان این مطلب که سعی زیادی شد که گردشگری پا برجا بماند، اما در عوض از طرفی هم سعی شد از سفر کردن مردم ممانعت شود، ادامه داد: در حال حاضر شما به محض اینکه رادیو و تلویزیون را روشن می‌کنید اولین موضوعی که مطرح می‌شود این است که در خانه بمانید و سفر نروید و این موارد تهدیداتی است که صنعت سفر را مورد هجمه قرار داده است.

وی افزود: از همه بدتر این است که صنعت سفر هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرید برای کنترل هزینه‌های خود دست به راهکارهای غلطی می‎زند و بدترین راهکاری که انتخاب شد هم حذف نیروهای انسانی در این مسیر بود که عملا برای کاهش هزینه‌ها، تمام نیروهای انسانی اخراج شدند.

کارشناس گردشگری تشریح کرد: در حال حاضر اگر قرار باشد بازگشتی دوباره به صنعت گردشگری داشته باشیم در درجه اول نیروی انسانی که گردشگری را یک صنعت متزلزل ارزیابی کرده و از آن منفک شده دیگر حاضر به بازگشت به اشتغال در حوزه گردشگری نیست و در درجه دوم اگر نیروی جدیدی هم جذب شود توان کیفی لازم برای ارائه خدمات به گردشگران ندارد و عملا تا چند دهه آینده نمیتوان آینده روشنی را برای گردشگری متصور بود.

میرشاهزاده در پایان تاکید کرد: سیاستگذاری‌های غلط، مشکل آفرین خواهد بود زیرا ما رویکردهای غیر متعارفی را گاهی اوقات اتخاذ می‌کنیم که موجب خسارت است و باید در آن تجدید نظر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قاسم IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      3 0
      متاسفانه تصمیم جدی هم برای رونق گردشگری وجود ندارد، وقتی شخصی که وزیر گردشگری است به این معتقد است که روی زمین طلا هویج کاشته شود چه امیدی می توان به رونق گردشگری داشت.