ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد کشور از ۲۱۰ کیلو عبور کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان را انقلاب دوم خواند و اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد کشور از ۲۱۰ کیلو عبور کرده و تاکنون نیز ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده است.

به گزارش گروه سیاستی خبرگزاری ایسکانیوز، نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور تحت عنوان نمایشگاه در مسیر پیشرفت عصر روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه با حضور سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، جمعی از نمایندگان مجلس از جمله مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، جمعی از دانشجویان و بسیجیان و نیز با حضور فرزند شهید فخری زاده و فرزند شهید علیمحمدی در مرکز شهید فخری‌زاده مجتمع ۱۳ آبان سازمان بسیج دانشجویی( لانه جاسوسی) افتتاح شد.

*  تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان انقلاب دوم بود

کمالوندی در بخشی از این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و عظمت شهدای اسلام، انقلاب، حرم و شهدای هسته‌ای و در صدر آنها شهید فخری زاده، به تاریخچه‌ای از مبارزات پیش از انقلاب پرداخت و تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان را انقلاب دوم خواند که باعث شکوفایی در کشور شده است.
وی با اشاره به سابقه ۴۰ ساله در حوزه دیپلماتیک بین المللی افزود: سلطه ای که آمریکا به دنبال آن بود، نه تنها امروز کنار رفته است بلکه روز به روز در حال افول است. آمریکا امروز بیش از یک تصویر نیست. مولفه‌های قدرت در این کشور ضعیف‌تر و کشوری انقلابی مثل جمهوری اسلامی در این مولفه‌ها قوی‌تر شده است.

کمالوندی بیان کرد: کشورمان در مولفه‌های قدرت نرم دست برتر را دارد. قدرت کشوری که با انگیزه ایمان در پی اهدافش است قابل مقایسه با کشوری که با هدف مادی کاری را انجام می دهد نیست.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تسخیر لانه جاسوسی حرکتی علیه نظام سلطه بود. این سلطه نمادی بود که باید کنار می‌رفت. امروز نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور نمونه‌هایی از تلاش های جوانان باانگیزه جهادی است که در این صنعت گاهی تا سه شیفت کار می‌کنند. ما دستاوردها و توانمندی‌هایی داریم که در کشور دیگری وجود ندارد. متاسفانه غالباً درباره غنی سازی و سانتریفیوژها صحبت شده است، در حالی که در بخش "غیر انرژی" دستاوردهای زیادی داریم.
کمالوندی ادامه داد: دوتره‌ها که قیمت یک میلی گرم برخی از آنها به ده ها هزار دلار می رسد و به ما نمی دادند و اکنون ۱۵۰ نوع دوتره تولید می کنیم، کیت غربالگری نوزادان تازه متولد شده که از طریق آن می توان وجود بیش از ۱۰۰ نوع بیماری را تشخیص داد. رادیوداروهای تشخیصی و درمانی برای بیماری های مختلف از جمله سرطان‌ها که از نظر کیفیت با بهترین های دنیا رقابت می کنند، بهترین آب سنگین دنیا را داریم که در پیشرفته ترین آزمایشگاه آمریکا آن را تایید کردند، در بحث لیزر و کاربردهای آن در بهداشت و درمان، صنعتی و حتی نظامی حرف برای گفتن داریم.

* ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد از ۲۱۰ کیلو عبور کرد/ ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد به ۲۵ کیلو رسیده

وی ادامه داد: باید بگویم پیشرفت‌های این صنعت در چرخه سوخت هسته‌ای از مرحله اکتشاف، استخراج ، تبدیل ، غنی سازی، تولید سوخت تا مدیریت پسماند و همچنین تسلط بر انواع لیزر و فناوری کوانتوم چشمگیر و معجزه‌وار است. این صنعت بالنده و رو به جلو حرکت می‌کند. ما مدتی محدودیت داشتیم، اما خوشبختانه با قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دست و بالمان باز شد. طبق قانون از ما ۱۲۰ کیلو ۲۰ درصد خواستند، در حالی‌که الان از ۲۱۰ کیلو عبور کرده‌ایم. تاکنون ۲۵ کیلو ۶۰ درصد تولید کرده‌ایم که به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هیچ کشوری قادر به تولید آن نیست.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر هسته‌ای به عنوان حوزه اقتدار، گفت: ما هر چه در فناوری‌های پیشرفته مثل هسته ای، نانو و ... دستاورد و توانمندی داریم، مثل سلاح است و بازدارندگی ایجاد می کند. در این صنعت، کیفیت ۲۰ درصد از دیگر صنایع بالاتر است. یعنی باید ۱۲۰ درصد به آن اطمینان داشته باشید. به همین دلیل خواستند آن را از ما بگیرند. اما اعتراف کردند که دیگر نمی‌توانند. در این سازمان هر چه اراده کنیم انجام می دهیم.

کمالوندی گفت: به این جمع بندی می‌رسیم که اگر هر کاری را بخواهیم انجام دهیم، با لطف الهی شدنی است. تا وقتی به منشاء قدرت لایتناهی ایمان داریم، قوی هستیم و کسی حریف ما نمی شود. ما در سخت ترین شرایط جلو می رویم. قطار انقلاب در سلامت در حال پیشرفت و متکی به خون شهدا است. دانشجویان هم همین راه را ادامه می دهند.

در این نمایشگاه بخشی از دستاوردهای مهم و قابل عرضه صنعت هسته ای کشور از جمله در حوزه های کاربرد پرتوها، کشاورزی هسته‌ای، سانتریفیوژهای صنعتی و پزشکی، رادیوداروهای تشخیصی و درمانی، لیزر پزشکی جراحی پروستات، چرخه سوخت هسته ای، تولید آب سنگین و دوتره، تولید کیک زرد، مجتمع سوخت، ژئوفیزیک هوابرد، گداخت هسته ای و نیروگاه اتمی بوشهر به همراه زنجیره ۱۰ تایی سانتریفیوژ IR۱، ماکت آبشار سانتریفیوژ، کیت غربالگری، ماکت واحد تولید استون دوتره، ماکت فناوری کوانتوم و اندازه‌گیرهای هسته‌ای چگالی سنج، سطح سنج و اسکنر برج های تقطیر در صنایع پتروشیمی به نمایش در آمده است. این نمایشگاه تا ۱۹ آبان ماه همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ در معرض دید عموم مردم قرار می گیرد.
در بخشی از مراسم از کتاب و سامانه اسناد لانه جاسوسی رونمایی شد. همچنین از دو تن از کسانی که با موضوع ۱۳ آبان و لانه جاسوسی فعالیت های رسانه ای و تهیه مستند داشتند، تقدیر شد.

* مسئولیت مذاکرات برعهده وزارت امور خارجه است و سازمان انرژی اتمی فقط به موضوعات فنی ورود می‌کند

بهروز کمالوندی، معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز چهارشنبه در حاشیه این مراسم، در مصاحبه با خبرنگاران با تاکید بر اینکه صنعت هسته‌ای صنعت ریشه داری است، اظهار داشت: به خاطر مسائل مذاکراتی برجام به عقب رفتیم اما وقتی اراده شد رو به جلو برویم، دیدید با چه شتابی رو به جلو حرکت کردیم و تکالیفی که قانون مشخص کرده بود را بسیار بالاتر از انتظارات انجام دادیم. صنعت هسته ای صنعت قوی است که مایه اقتدار، افتخار و غرور کشور است. کشورهای استکباری الان اذعان کرده اند که دیگر نمی‌توانند این صنعت را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند.

وی در خصوص اهمیت و سطح صنعت هسته‌ای گفت: این صنعت جلوتر از همه صنایع است و می‌تواند آنها را به حرکت در آورد. کیفیت و استانداردهای آن بسیار بالاتر از دیگر صنایع است. وقتی در این صنعت تسلط دارید، در حقیقت زمینه را برای کیفیت بالای دیگر صنایع فراهم کرده اید. آنها می دانند این صنعت نقطه حساس و کلیدی است، لذا تلاش می کنند جمهوری اسلامی را از یک مولفه مهم قدرت، این چنین محروم کنند. موضوع هسته ای را سیاسی کرده‌اند و اتهام می زنند که دنبال سلاح هستیم، در حالی که خودشان سلاح دارند و استفاده کرده‌اند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای گفت: مسئولیت مذاکرات برعهده وزارت امور خارجه است و سازمان انرژی اتمی فقط به موضوعات فنی ورود می کند. به زودی مذاکرات آغاز می شود اما تاکنون تاریخ قطعی آن مشخص نشده است.
وی تصریح کرد: آمریکایی ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به دنبال برگرداندن سلطه خودشان بوده اند. چون در اینجا بر همه شئونات کشورمان مسلط بود و این شرایط را از دست داد. ایران کشور بسیار مهمی است. الحمدلله تلاش هایشان به نتیجه ای نرسیده است. انواع و اقسام توطئه، کودتا، جنگ تحمیلی و فشارهای ترکیبی اقتصادی و سیاسی را بر علیه کشورمان پیاده کرده اند. تلاش کرده‌اند اگر نمی توانند ایران را تحت سلطه قرار دهند، آن را همیشه ضعیف نگهدارند. این در حالی است که آمریکا هم اکنون در سراشیبی افول است و هیچوقت بخصوص در منطقه این قدر ضعیف نبوده است. ایران روز بروز قوی تر می‌شود و انشاء الله می تواند به آرمان های انقلابی خود تحقق ببخشد.

* صنعت هسته‌ای ما قابل مقایسه با دیگر صنایع هسته‌ای در دنیا نیست
کمالوندی در خصوص مناسبت برگزاری نمایشگاه صنعت هسته ای در ایام بزرگداشت مبارزه با استکبار جهانی، گفت: روز گرامیداشت مبارزه با استکبار جهانی به عنوان رویدادی سیاسی، عبادی روز خوبی است که این صنعت نمایش داده می شود چون بیشترین فشار روی این صنعت از ناحیه استکبار بوده است. از طرف دیگر بهترین نتایج را داده است. اگر بخواهیم این پیام را به جوانان بدهیم که می شود مقاومت کرد و بدون کمک قدرت های خارجی بخصوص قدرت های بزرگ که علم و صنعت دارند، پیروز شد، این مناسبت خوبی است.
وی تاکید کرد: ما یکی از بهترین های دنیا در این صنعت هستیم. ما در بخش های مختلف انرژی، پزشکی و بهداشت، کشاورزی و شیلات فعال هستیم. فقط در حوزه پزشکی بیش از یک میلیون نفر از هموطنان از رادیوداروهای این صنعت استفاده می کنند. تولید برق هسته ای را داریم. برای تولید برق هسته ای و تولید رادیوداروها در راکتورها، سوخت هسته ای نیاز داریم که چرخه آن را از اکتشاف و استخراج و غنی سازی گرفته تا پسمانداری که طی آن باید سوخت مصرف شده به نحو مناسبی نگهداری شود. ما امروز در گداخت، لیزر، تولید دوتره ها و آب سنگین و کوانتوم پیشرفت های بسیار زیادی داریم. صنعت هسته ای صنعت بسیار گسترده ای است. صنعت هسته ای ما قابل مقایسه با دیگر صنایع هسته ای در دنیا نیست. شاید کشورهای دیگر یک یا دو بخش را داشته باشند، اما ما در همه بخش ها بدون کمک خارجی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم.
وی در پایان گفت: این نمایشگاه یک هفته به روی مردم باز است و می خواهیم کمک کنیم و این صنعت را بطور کامل به مردم بشناسانیم. چون اغلب مردم فقط غنی سازی را می شناسند. در واقع این نمایشگاه مثل یک کلاس آموزشی است که نشان می دهد صنعت هسته ای علیرغم همه فشارها در همه حوزه ها رشد خوبی داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =