دلیل مخالفت‌ها با انتخاب فیاضی برای آموزش و پرورش چیست؟

آیت‌الله رئیسی چندی پیش مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرد اما این انتخاب با انتقادهای بسیاری رو به رو شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آموزش و پرورش دستگاهی عریض و طویل است که هر تغییر کوچک در آن بر زندگی جمعیت بسیاری از معلمان، دانش‌آموزان و خانواده آنان تاثیر می‌گذارد پس انتخاب وزیری کارآمد برای این دستگاه یکی از سخت‌ترین انتخاب‌های رئیسی برای کابینه خود است. یکی از مشکلاتی که در این سال‌ها نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در دیگر عرصه‌ها هم با آن مواجه هستیم، ضعف در اجرا است. قوانین خوبی که سال‌هاست خاک می‌خورند اما کسی همتی برای اجرای آن‌ها ندارد یا اگر هم اجرا می‌شوند، کج‌دار و مریض پیش می‌روند و هیچ نهاد نظارتی از اجرا کننده یا کنندگان نمی‌پرسد که چرا یک قانون خوب و کارشناسی شده را در اجرا الکن کردی؟ طرح‌ها و قوانینی نظیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رتبه‌بندی معلمان که سال‌هاست از سوی مردم و معلمان مطالبه می‌شوند اما در مرحله اجرا متوقف شده‌اند. در همین راستا وزیری که روی کار می‌آید باید توان مدیریتی کافی برای حل مشکلات این وزارت خانه را داشته باشد. هفته گذشته رئیس جمهوری مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرد اما این انتخاب با واکنش‌های بسیاری از سوی کارشناسان مواجه شد و انتقادات زیادی را مطرح کردند، در این گزارش نگاهی داریم به دلایل مخالفان که در ادامه می‌خوانید.

فیاضی سابقه چندانی در آموزش و پرورش ندارد

یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که در خصوص این انتخاب مطرح می‌شود، این است که فیاضی سابقه چندانی در آموزش و پرورش ندارد. مسعود فیاضی کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران دانشگاه فنی تهران گذراند، و بعد از آن و با گذشت ۲۵سال، به مقام استادیاری در رشته فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی رسید و از جمله فعالیت‌های او در آموزش و پرورش می‌توان مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر مسئول مجلات رشد وزارت آموزش و پرورش، مسئول کلان بنیاد آی سی دی ال، رئیس هیات مدیره انتشارات مدرسه اشاره کرد و سابقه چندانی در حوزه مدیریتی و تربیتی در سوابق او دیده نمی‌شود.

جعفر راستی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز دراین خصوص گفت: ما اعلام کردیم که پشتیبان وزیری خواهیم بود که از بدنه آموزش و پرورش بوده و توان کافی برای این کار را داشته باشد اما آقای فیاضی سابقه چندانی در آموزش و پرورش ندارد. وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که توان مدیریتی کافی برای اداره کردن وزارت‌خانه عریض و طویلی مانند آموزش و پرورش را داشته باشد.

راستی عنوان کرد: انتقاد دیگری که مطرح است، تحصیلات غیرمرتبط آقای فیاضی و نداشتن سابقه معلمی است‌. آقای رئیسی باید کسی را معرفی کند که یا از  خانواده آموزش و پرورش بوده یا حداقل سابقه مدیریت در حوزه‌های تربیتی را داشته باشد.

نگاه ایدئولوژیکی فیاضی با کارکرد حرفه‌ای آموزش و پرورش سازگار نیست

محمد داوری؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش و سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز هم رشته غیرمرتبط و سوابق مدیریتی کم فیاضی در حوزه آموزش و پرورش را دلیلی بر مناسب نبودن این گزینه به عنوان وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: فیاضی برای این جایگاه مناسب نیست و حتی در مقایسه با گزینه پسشنهادی قبلی ضعف‌هایی هم دارد. او عمران خوانده که رشته‌ای غیرمرتبط به این حوزه است. در انتقاد به این انتخاب بحث نگرش‌ها و دیدگاه‌ها مطرح است؛ دستگاه آموزش و پرورش وظایفی درخصوص پاسخگویی به حقوق دانش‌آموزان برعهده دارد اما نگرش فیاضی مبتنی بر حق حاکمیت و دولت است و نه درنظر گرفتن حق دانش‌آموز و معلم.

داوری توضیح داد: نگاه ایدئولوژیکی بر او حاکم است حتی زمانی که مسئولیت مجله رشد را برعهده داشت هم رویکرد او همین گونه بود درحالی که این نگاه با کارکرد حرفه‌ای آموزش و پرورش سازگار نیست. علاوه بر این تجربیاتی که او در حوزه آموزش و پرورش مثل مجله رشد داشته توسط کارشناسان موفق ارزیابی نمی‌شود. تحصیلات او عمران است و این رشته از رشته‌های اولویت‌دار انتخاب وزیر آموزش و پرورش نیست. تحصیلات حوزوی او هم مناسب حوزه است نه آموزش و پرورش. در نتیجه آقای فیاضی تجربه کافی برای این سمت ندارد.

نسبت فامیلی آقای وزیر و شهردار تهران

جنجال دیگری که بعد از انتخاب فیاضی به راه افتاد برسر نسبت فامیلی او با زاکانی شهردار تهران بود البته مخالفان می‌گویند که این موضوع در انتقادهای آن‌ها جایی ندارد و بحث ضعف در سوابق برایشان پررنگ‌تر است. داوری در این باره توضیح داد: وضوع ارتباط فامیلی وزیر و شهردار اصلا مهم نیست زیرا اصل شایسته سالاری اهمیت دارد و عدم تناسب شایستگی‌ها و توانمندی‌های ایشان برای این سمت دلیل انتقادات ما است. هرچند در شبکه‌های اجتماعی این مسائل بیشتر دیده می‌شود اما آنچه از نظر کارشناسی مطرح است شایستگی و تناسب او با سمت خود است.

کلیات برنامه فیاضی جنبه عملیاتی ندارد

برخی کارشناسان هم این موضوع را مطرح می‌کنند که برنامه ارائه شده توسط فیاضی جنبه عملیاتی ندارد و صرفا کلی گویی‌های سند تحول بنیادین تکرار شده است. حجت‌الله بنیادی؛ پژوهشگر، استاد دانشگاه فرهنگیان و کارشناس آموزش و پرورش  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ارائه شده توسط مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عملیاتی است یا خیر، گفت: ادبیاتی در کشور جاری شده که وزرا و مدیران در تدوین برنامه‌های خود عبارت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تکرار می‌کنند؛ بخشی از برنامه‌ای که آقای فیاضی ارائه داده هم همان کلی‌گویی‌های سند تحول است البته نسبت برنامه‌های قبلی وجه تمایزهایی هم وجود دارد؛ برای مثال در بحث تامین هیات علمی دانشگاه فرهنگیان نگاه مثبتی به ظرفیت معلمان دارای مدرک دکتری داشتند که نگاهی عملیاتی و خوب است. در برخی از دیگر زمینه‌ها هم شاهد این نگاه عملیاتی هستیم اما کلیت برنامه آقای فیاضی شبیه به برنامه‌های گذشته است و نمی‌توان گفت کاملا متفاوت از برنامه‌های دیگر وزرای قبلی است که بعد از سند تحول برنامه ارائه داده‌اند.

این کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: سرانه‌ای که به هر دانش‌آموز در بودجه ۱۴۰۰  داده شده، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است و سرانه‌ای که برای دانش‌آموز مدارس خارج از کشور پرداخت می‌کنیم تا ۵۷ میلیون تومان هم می‌رسد و این یعنی ما عدالت را رعایت نکرده‌ایم  و برای رعایت عدالت باید مشخص شود که شاخص‌های تخصیص بودجه به چه صورت باید اصلاح شوند. ما در هر برنامه‌ای که می‌نویسیم بحث ارتقای کیفیت را مطرح می‌کنیم اما عدالت و ارتقای کیفیت دو راهبرد حاکم بر تمام اجزای برنامه است و به تنهایی یک برنامه مستقل نیستند اما در برنامه‌هایی که تاکنون ارائه شده کمتر به این مسائل توجه شده است.

گلایه از رئیسی

برخی منتقدان هم از رئیس جمهوری برای این انتخاب گلایه می‌کنند. محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی  یکی از این افراد بود که در این باره به ایسکانیوز گفت: انتظار می‌رود جدی‌ترین و قدرتمندترین وزیر کشور برای آموزش و پرورش تعیین شود و اینکه بیشترین توجه در دولت سیزدهم باید به وزارت آموزش و پرورش می‌شد اما مشاهده می‌کنیم که ضعیف‌ترین گزینه‌ها برای این وزارتخانه انتخاب می‌شوند و حتی گزینه‌ای هم که اخیرا معرفی شده گزینه قابل قبولی نیست. افراد معرفی شده افراد محترمی هستند اما برای وزارت آموزش و پرورش اصلا مناسب نیستند و این بی اعتنایی و سهل‌انگاری پذیرفتنی نیست.

او ضمن بیان این مطلب که افراد موجهی در بدنه آموزش و پرورش وجود دارند که مناسب این منصب هستند که سابقه مدیرتی دارند، گفت: چرا دولت ازاین دسته افراد استفاده نمی‌کند، این تعلل‌ها، شل جنبیدن‌ها و بی دقتی‌ها نکات آزاردهنده‌ای است که در این صد روز نمایان شده و انتظار می‌رود که این مشکلات بسیار زود برطرف شوند.

رئیسی: فیاضی را از بین ۲۰ نفر انتخاب کردیم

آیت‌الله رئیسی امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از گزینه پیشنهادی خود گفت:  در فرآیند انتخاب وزرا محور کار شایستگی است و رابطه رفاقت و قرابت و فشارهای رسانه‌ای باعث معرفی کسی نمی‌شود، این روش به عدالت نزدیک‌تر است و در انتخاب و معرفی وزیر آموزش و پرورش نیز همین روند طی شده است. کارگروه‌های کارشناسی با ۲۰ نفر از افرادی که در مظان مسؤولیت بوده‌اند مصاحبه کرده‌اند و این به دلیل حساسیت و اهمیت بالای وزارت آموزش و پرورش بوده است.

رئیس‌ جمهور ادامه داد: شرایط کلی شامل روحیه انقلابی، فسادستیزی،‌ کارآمدی و روحیه تحولی که برای همه وزرا مطرح بوده و این شرایط باید مستمراً ارزیابی شود، در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مطرح بوده است و با بررسی‌های انجام شده در کارگروه‌های تخصصی، آقای دکتر فیاضی در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شده است.

در مقابل بیشتر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مخالفت خود را با این انتخاب اعلام کردند و باید دید که در پایان جلسه امروز با وجود مخالفت‌های بسیار فیاضی رای اعتماد کسب خواهد کرد یا آموزش و پرورش همچنان در انتظار وزیر خواهد ماند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1118611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =