کارگردانی درخت گردو به مهدویان آماتور بیشتر شباهت دارد

کیوان امجدیان بر این باور است که نفس پرداختن به ماجرا در فیلم درخت گردو خوب است، اما سطح این فیلم از کارهای قبلی مهدویان پائین‌تر بوده و مواردی را در این فیلم تجربه کرده بود که به مهدویان آماتور بیشتر شباهت داشت، تا مهدویان حرفه‌ای که تا کنون دیدیم.

کیوان امجدیان، منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص فیلم‌هایی که در سینما در حال اکران هستند اظهار کرد: خوشبختانه در اکران سینماها ترکیب مناسبی وجود دارد؛ در بین این فیلم‌ها یک کمدی به نام دینامیت به چشم می‌خورد، یک فیلم اجتماعی تلخ به نام درخت گردو و همچنین فیلم دیگر پوست است که فضای وحشت‌زا دارد و البته قهرمان هم فضای خاص‌تری برای افرادی که فیلم‌های اصغر فرهادی را به صورت ویژه‌تر و به تعبیری هنری‌تر دنبال می‌کنند، وجود دارد.

وی افزود: در این روال چینش فیلم‌ها، هر کسی می‌تواند بر اساس نوع سلیقه خودش فیلم‌ مورد نظرش را انتخاب کرده و ببیند.

پرفروش‌ها در راهند

امجدیان با ذکر این مطلب که طبق شنیده‌ها قرار است فیلم‌های دیگری هم برای بهتر شدن فضا به صف اکران سینماها اضافه شوند، تشریح کرد: گشت ارشاد 3 که به طور حتم مخاطبان خاص خودش را دارد و پرفروش خواهد شد، فیلم بی همه چیز هم پرتماشاگر می‌شود و این ترکیبی که شاید تاکنون در اکران فیلم‌ها نداشتیم،بسیار مقبول است زیرا خیلی اوقات تمام فیلم‌ها کمدی یا ژانر تلخ اجتماعی می‌شدند.

نویسنده ادامه داد: البته امیدوارم این چینش مقطعی نبوده بلکه ترکیب کنداکتور پخش ادامه دارد باشد و در هر فصل اکران شاهد ترکیبی این چنین باشیم.

کارگردانی درخت گردو به مهدویان آماتور بیشتر شباهت دارد

راوی درخت گردو نقش سرعت‌گیر را دارد

وی در خصوص فیلم درخت گردو اذعان کرد: با وجودی که در جشنواره فیلم فجر انتقادهایی از این فیلم صورت گرفت اما به نظر من فیلم بدی نبود و اتفاق تلخ بمباران شیمیایی سردشت را که در ذاتش نیز واقعا تلخ و دردآوری است که کمتر دیده شده بود را به نمایش درآورد.

امجدیان تاکید کرد: نفس پرداختن به این ماجرا خوب است، اما سطح این فیلم از کارهای قبلی مهدویان پائین‌تر بود و مواردی را دراین فیلم تجربه کرده بود که به مهدویان آماتور بیشتر شباهت داشت تا مهدویان حرفه‌ای که تا کنون دیدیم، زیرا کارگردان حرفه‌ای هیچوقت نمی‌آید یک راوی در فیلمش قرار دهد که مانند یک سرعت گیر عمل کند و تا شما بخواهید جلو بروید، سرعت شما را بگیرد و اجازه ندهد هیجان کار شکل گرفته و به شخصیت‌ها درست پرداخته شود. راوی با نریشن‌هایی که در واقع توضیح واضحات است باعث شده که انگار شما یک صحنه را می‌بینید و سپس آن را برای شما توضیح می‌دهد.

منتقد سینما ادامه داد: احتمالا مهدویان خواسته فرم روایتی را تجربه کند، زیرا او تجربه گراست اما متاسفانه نوع در کلیات روایت شکست خورده است. البته با حذف این مورد درخت گردو فیلم بسیار خوش ساختی است و داستان خوب جلو می‌رود و شخصیت‌های فیلم هم مناسب هستند، البته به جز مهران مدیری که در همان جشنواره هم بسیاری اذعان کردند با وجودی که تلاش کرده باور پذیر شود، اما نقشش درنیامده است.

وی با ذکر این موضوع که روایت درخت گردو بسیار خوب است، بیان کرد: لحظاتی در فیلم وجود دارد که به حدی منظم است و همه موارد شامل موزیک، روایت، دیالوگ‌ها و شخصیت وجود دارد که شما اگر یک فیلم بین حرفه‌ای باشید که به سادگی حس شما تحریک نشود، اما این فیلم می‌تواند کاملا شما را برانگیخته و ناراحت کرده و حتی به گریه بیندازد و این موضوع در واقع قدرت و تسلط کارگردان را نشان می‌دهد.

کارگردانی درخت گردو به مهدویان آماتور بیشتر شباهت دارد

پوست تکلیفش با خودش مشخص نیست

منتقد سینما در خصوص فیلم پوست اذعان کرد: فیلم تجربه گرایی است که براساس افسانه‌های محلی و بومی ساخته شده اما واقعا فضای چرکی دارد که به  دل من ننشست، زیرا نه شخصیت‌ها خوب درآمدند و نه تکلیفش با خودش مشخص است و در جایی می‌خواهد بومی باشد اما در جای دیگر ملی است.

وی ادامه داد: حتی اینقدر معلق بودن و روشن نبودن تکلیف فیلم پوست نمایان است که ترس را هم نتوانست خوب در دل مخاطب جا بیندازد، به عنوان مثال شما وقتی فیلم کلبه وحشت را می‌بینید از ابتدای جریان تکلیف فیلم مشخص است که شما با دیدن این فیلم خواهید ترسید، اما اگر فیلم بخواهد رنگ بومی یا هنری بودن به خود بگیرد آن وحشت درنمی‌آید. 

امجدیان افزود: پوست فیلم سرگردانی است، درست مثل آشپزی که بهترین موارد را انتخاب کرده اما چون مراحل را خوب پیش نرفته، نتوانسته ترکیب درستی دربیاورد و در نتیجه خوب درنیامده است.

کارگردانی درخت گردو به مهدویان آماتور بیشتر شباهت دارد

دینامیت توانست مخاطبان را بخنداند

منتقد سینما ادامه داد: دینامیت فیلم بدی نبوده و خوش ساخت است و می‌تواند از مخاطبش خنده بگیرد و البته تکلیفش با خودش روشن است و ادعایی مبنی بر یک فیلم شسته و روفته بودن ندارد، بلکه آمده تا بخنداند.

وی در خصوص آمار فروش فیلم‌ها گفت: در حال حاضر آمار خیلی واقعی نیست و هنوز سینما یکی از انتهایی‌ترین مکان‌هایی است که قرار است بعد کرونا به حیات طبیعی خودش ادامه دهد، اما امیدوارم مدیریت جدید بتواند موفق عمل کند. 

امجدیان در پایان تاکید کرد: فروش سینما معمولی است و نتوانسته به شکلی برسد که ما بگوئیم فیلم‌ها وارد چرخه حیات شدند و همچنان فیلم‌ها با تنفس مصنوعی جلو می‌روند، اما به نظر من اوضاع با چیدن ترکیب‌ها و اینکه فیلم‌های گل را رو می‌کنند باعث می‌شود که مردم وارد سینما شوند و فیلم ببینند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =