اخبار سفر رئیس جمهور به زنجان / رئیسی: مردم را در تصمیمات اقتصادی غافلگیر نمی‌کنیم

آیت الله رئیسی در بازدید از کارخانه روغن نباتی جهان: اجازه نمی دهیم تولید در کشور دچار وقفه شود، به کسی که این کارخانه را در اختیار دارد بگویید نمی‌تواند فقط به شکل اسمی و با ظاهرسازی کارخانه را اداره کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز با هیئت همراه وارد استان زنجان شد.

رئیس جمهور در مراسم استقبال در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه من باید زودتر از حال حاضر به استان زنجان سفر می‌کردم اما سفر به تعویق افتاد اظهار داشت: استان زنجان پایتخت شور و شعور حسینی است که این صفت بسیار ارزشمندی برای استان زنجان و زنجانی‌ها محسوب می‌شود، با این وجود عشق و علاقه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مردم این استان نیز بی‌نظیر است.

وی گفت: استان زنجان دارای مفاخر بسیاری است و علما، حکما، دانشمندان و فلاسفه بزرگی دارد که نامدارانی هستند که نه تنها در زنجان و ایران اسلامی بلکه در جهان اسلام نامشان همیشه بلند است.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان زنجان، استان سرداران رشید اسلام و سلحشورانی است که نام آن‌ها همچنان در دفاع از وطن همچنان می‌درخشد گفت: استان زنجان ظرفیت‌های بسیاری دارد، استان کشاورزی، صنعتی، معدنی است با این ظرفیت‌های استان به ویژه ظرفیت نیروی انسانی جوان مردمانی که اهل تلاش فعالیت هستند باید کارهای بسیاری در استان زنجان انجام شود.

وی عنوان کرد: با اینکه اقداماتی در استان زنجان به برکت انقلاب اسلامی انجام شده اما نسبت به کارهایی که باید انجام شود فاصله وجود دارد اما امیدواریم در این سفر بخشی از مشکلاتی که بررسی شده را بتوانیم در جلسه شورای اداری استان که با حضور مدیران استان، نماینده ولی‌فقیه، استاندار و نمایندگان مجلس است برطرف کنیم و تصمیمات مفید و خوبی بگیریم. با این وجود برخی موارد نیز جزو مصوبات سفر خواهد بود در این راستا ما ساز و کاری برای پیگیری مصوبات سفر آماده کرده‌ایم که تا حصول نتیجه قطعی دنبال شود.

رئیسی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کرونایی امکان اجتماع آن چنانی نیست بیان کرد: باید به تمام شهرستان‌های استان سر می‌زدم اما عملاً این امر امکان پذیر نیست. با این حال من توفیق دارم هر ساله در ایام سوگواری امام حسین(ع) در استان زنجان حضور یابم و عرض ادب داشته باشم اما امسال این توفیق به دلیل شرایط کرونایی و وضعیت خاص حاصل نشد. 

وی گفت: امیدوارم آنچه که خواست مردم عزیز استان زنجان است محقق شود و مردم در عمل تحقق درخواستان را ببینند.

حضور سرزده رئیسی در منزل شهروند زنجانی

رئیس‌جمهور در جمع اهالی یکی از مناطق حاشیه زنجان: امیدواریم این دیدار منجر به نتیجه شود. تلاش می‌کنیم مشکل بیکاری جوانان تا حد ممکن رفع شود.

 رئیسی: گول این ظاهرسازی‌ها را نمی‌خوریم

گلایه رئیس‌جمهور از رئیس کارخانه به دلیل ظاهرسازی در روز بازدید از کارخانه روغن سازی جهان گفت: جلوی این ظاهرسازی‌ها را خواهیم گرفت و تولید را رونق خواهیم داد. کارخانه روغن‌سازی جهان باید با تمام ظرفیت کار کند.

 رئیسی: از وضعیت غیرفعال واحدهای تولیدی رنج می‌برم

رئیس جمهور در ادامه سفر خود با جمعی از فرهیختگان و اقشار مختلف مردم دیدار کرد. این دیدار در سالن غدیر دانشگاه سراسری زنجان انجام شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این جلسه اظهار داشت: استان زنجان استان مردمانی سلحشور، دانشمند، توانمند، شهیدپرور، شهر و دیار غواصان دریا دل، استان تلاش و کوشش، استان پرورش‌دهنده فرهیختگان و دانشمندان است.

وی در ادامه با بیان اینکه تقسیم امکانات باید بر اساس عدالت و یا آمایش سرزمین باشد گفت: محور بودجه 1401 عدالت است، آنچه که مقام معظم رهبری تاکید دارند اصلاح ساختار بودجه است؛ بنابراین بودجه‌ای که به استان‌ها ابلاغ می‌شود باید عدالت‌محور باشد و تقسیم امکانات نیز بر اساس عدالت انجام شود تا توسعه‌یافتگی عادلانه شکل گیرد. با این حال محور توجه به عدالت سند آمایش سرزمینی است که اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است هر چند ممکن است در بخش‌هایی از آن نواقصی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان زنجان در زمینه کشاورزی، معدن، صنعت پیشرو است اما مشکلات عدیده‌ای دارد گفت: چرا باید 80 معدن این استان غیر فعال باشد؟ باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات رفع شود. با این وجود فعال شدن معادن مورد تاکید دولت است.

وی با اشاره به مسئله حق‌آبه جمهوری اسلامی در شرق و غرب کشور که جزو حقوق ملت ایران است، بیان کرد: این امر قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه سهم اقتصادی ما در منطقه قابل پذیرش نیست و تنها سهم 2 درصدی داریم عنوان کرد: ما به خوبی می‌توانیم سهم 20 میلیارد دلار از تجارت را در منطقه به دو برابر افزایش دهیم و به 40 تا 50 میلیارد دلار برسانیم. چرا که محصولات کشور ما در منطقه بازار خود را یافته است؛ خصوصاً با ارتباط با شانگهای، ما به زیرساخت‌های اقتصادی منطقه آسیایی متصل شده‌ایم و کاملا زمینه صادرات فراهم است و این کشورها طالب صادرات محصولات ایران به کشورهایشان هستند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به مسئله تولید تاکید ویژه دارند بنابراین تولید و رفع موانع آن در تمام تصمیمات باید مورد توجه قرار گیرند در این راستا باید پشتیبانی از تولید به عنوان محور قرار گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بدو ورودم به استان زنجان از چند واحد تولیدی بازدید کردم که وضعیت آن‌ها به لحاظ غیر فعال بودن رنج آور بود، گفت: کارخانه‌ای که می‌تواند با یک هزار نفر فعالیت کند اما به دلیل برخی مسائل اداری غیر فعال است و این اصلا زیبنده کشور و استان نیست، این امر سبب شده تا ظرفیت‌های تولید در استان معطل بماند.

وی با بیان اینکه گاه مشکل ایجاد زیر ساخت برای تولید است اما گاه با وجود زیرساخت‌ها واحد غیر فعال و معطل است عنوان کرد: ما در کشور شاهد این هستیم که 40 درصد ظرفیت‌های تولیدی در کشور معطل است که باید این معطلی پایان پذیرد تا شاهد افزایش اشتغال، تولید در کشور باشیم و این امر عملا امکان پذیر است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه و کریدور ارتباط با دانشگاهیان و نخبگان مورد توجه قرار دارد، خاطرنشان کرد: باید دانشگاه به عنوان اتاق فکر دولت تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید دولت تحول باشد، گفت: باید ببینیم وضعیت ما چیست و چه طور باید باشد، باید وضع موجود را دید و با وضع مطلوب مقایسه کرد و فاصله آن‌ها را به حداقل رساند. باید تلاش کنیم تا تحول ایجاد کنیم، این تحول سند دارد و سند آن نیز بیانیه گام دوم انقلاب است.

 رئیس جمهور ادامه داد: بیانیه گام دوم سند این تحول است، اما برای ایجاد تحول اتاق فکر لازم است و بهترین اتاق فکر نیز دانشگاه است. بنابراین باید دانشگاه‌ها با بخش اقتصاد، صنعت، کشاورزی، معدن، گردشگری، اقتصاد دیجیتال ارتباط برقرار کنند. با این وجود باید دانشگاه در متن قرار گیرد و در راستای فعال شدن اقتصاد تحول آفرینی کند.

وی با بیان اینکه من با روحیه کار و تلاش مردم استان زنجان آشنا هستم و این امر مسئولیت ما مسئولان را خطیرتر می‌کند تا زمینه کار و تلاش بهتر شود، ابراز داشت: این استان ظرفیت‌های بالایی دارد و دانشگاه‌ها باید به بازار، کشاورزی، معدن و سایر امور ورود یابند و بررسی کنند چرا برخی مشکلات ایجاد می‌شود.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید بررسی کنند چرا با وجودی که تمام امکانات از قبیل آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و راه دسترسی در روستاها وجود دارد اما روستاییان تمایلی به ماندن در روستا ندارد؟ این امر دلایلی دارد باید کشاورزی و تولید محصول و قیمت آن قابل پیش‌بینی باشد، باید محصولات دامی و کشاورزی بازار داشته باشند. بنابراین باید دانشگاه تلاش کند کارخانه عظیم به نام روستا را فعال کند.

وی با بیان اینکه به همکاران در دولت بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان تاکید می‌کنم تا پل ارتباطی خود و نخبگان، دانشگاهیان را فعال کنید، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید دارند.

وی با اشاره به درخواستی که فعالان بسیجی داشتند گفت: ما اعلام کرده‌ایم جهاد سازندگی باید احیا شود، ما به دنبال حرکت کار انقباظی هستیم، هرگز هدف توسعه و انبساط در دولت را نداریم اما گروه‌های جهادی باید از طریق دولت حمایت شوند، در این راستا ما ساز و کارها را در وزارت جهاد کشاورزی فعال کرده‌ایم تا از گروه‌های جهادی در قالب ارایه تسهیلات و حقوقی حمایت کنیم و در این خصوص معاون اول رئیس جمهور را نیز مامور کرده‌ایم تا امور را پیگیری نمایند اما کار برای اجرا کاملا آماده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئله حمایت از صنایع و کارگاه‌های خرد باید همانند کارخانه‌های بزرگ انجام شود، تاکید کرد: قطعا این کارگاه‌های کوچک مورد توجه هستند و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه افزود: باید بدانیم مسئولیت را چه کسانی در اختیار ما گذاشته‌اند و ما باید به چه کسانی پاسخگو باشیم زیرا سخن گفتن در مورد آن‌ها آسان است اما باید بدانیم وارث چه نسلی هستیم زیرا شهدا مخلصانه و با از خود گذشتگی درس بزرگی برای همه و مسئولان دادند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند جلساتی که یاد و سخنان شهدا در آن باشد برای همه ما درس‌آموز است گفت: باید بدانیم کجا هستیم، چه می‌کنیم و چه باید انجام دهیم و بدانیم مسئولیت بسیار خطیری بر عهده ما است.

وی به حکم مقام معظم رهبری به شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: پیوست این حکم حاوی نکات بسیار مهم و دارای محورهای مهمی است؛ دولت و دستگاه‌های مسئول نیز وظیفه دارند هدایت، نظارت و حمایت جدی از اهل فرهنگ انجام دهند تا میدان به صورت جدی به آن‌ها داده شود.

وی به واکسیناسیون 100 میلیون دوز در کشور اشاره کرد و گفت‌: واکسیناسیون در واقع صیانت از جان مردم است و من از همه کادر درمان و پزشکان تشکر می‌کنم و باید همچنان این تلاش‌ها ادامه داشته باشد و پرداخت مطالبات و معوقات کادر درمان مورد تاکید دولت قرار گیرد و این کار انجام شود.

آیت‌الله رئیسی به حفظ محیط زیست در استان اشاره کرد و گفت: هرگونه توسعه یافتگی در استان و در کشور همواره باید با حفظ محیط زیست باشد و نباید محیط زیست آلودگی پیدا کند. درست است که پیشرفت صنایع خوب است اما نباید آلایندگی ایجاد کند که مردم را نگران کند و در این زمینه گام‌هایی در استان برداشته شده اما کارهایی نیز باقی مانده است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

اولویت اول ما توجه به پروژه‌های نیمه تمام استان است

وی به پروژه‌های نیمه تمام استان اشاره کرد و گفت: اولویت نخست ما مسئله پروژه‌های نیمه تمام استان است و در استان‌های مختلف هیچ پروژه‌ای را آغاز نمی‌کنیم مگر این که ضرورت داشته باشد زیرا پروژه‌های نیمه تمام مردم را رنج می‌دهد و تکمیل و سر و سامان دادن به آنها جزء اولویت‌های دولت است.

توجه به حقوق زنان

رئیس جمهور به حوزه زنان و حقوق آن‌ها اشاره کرد و گفت: توجه به حوزه و حقوق زنان بسیار لازم و جدی است مخصوصاً توجه به زنان سرپرست خانواده، بدسرپرست یا خانم‌هایی که به دنبال اشتغال خوب و سالم هستند تا هم مایع آرامش خود شده و هم برای کشور مفید و موثر باشند و مراکز تولیدی می‌تواند برای این منظور در استان ایجاد شود زیرا سرمایه زیادی نمی‌خواهد.

وی به تاکید مقام معظم رهبری در پیوستی که به شورای انقلاب فرهنگی فرمودند اشاره کرد و گفت: یکی از بندهای این مسئله حفظ کرامت زنان و توجه به نهاد خانواده است که باید شورای انقلاب فرهنگی با آن توجه کرده و تلاش بانوان در مراکز مختلف همراه با پیوست فرهنگی باشد.

آیت‌الله رئیسی افزود: ایجاد مهدکودک در محل کار بانوان در سازمان‌ها، ادارات و مراکز تولیدی می‌تواند باعث آرامش بانوان باشد که به این موضوع در قانون جمعیت نیز اشاره شده است و دولت هم باید همت لازم در این زمینه را داشته باشند.

وی به فعال شدن فرودگاه زنجان اشاره کرد و گفت: متاسفانه کرونا مانع از فعالیت این فرودگاه شده و طبق وعده‌های استاندار زنجان امیدواریم که این فرودگاه نیز فعال شود.

رئیس جمهور در ادامه به صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: صنایع تبدیلی بسیار مهم در استان زنجان ایجاد شود و تلاش می‌کنیم هم در استان زنجان و استان‌هایی مثل زنجان بتوانیم صنایع تبدیلی را فعال کنیم که جزء برنامه‌های دولت است و کارهای مقدماتی و قراردادهای آن منعقد شده و گام‌هایی برداشته شده و امیدواریم در حوزه اجرا و عمل تاثیرات آن نیز در استان احساس شود.

وی در سخنان پایانی با بیان اینکه در جلسات مختلف اشاره کرده‌ام که زمینه برای گام‌های بلند در کشور کاملا آماده است، گفت: هیچ‌گونه تهدید، تحریم ما را از حرکت سازنده باز نمی‌دارند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: فرزندان ایران، سلحشوران، سرداران و غواصان به ما یاد داده‌اند که "ما می‌توانیم"؛ ما با داشتن فعالیت، تلاش، زیر ساخت، نیروهای جوان متراکم می‌توانیم در حوزه‌های مختلف پیشرفت کنیم و عقب‌ماندگی موجود در برخی بخش‌ها را جبران نماییم.

وی با بیان اینکه بیش از همیشه امیدوار به حرکت کشور برای ارتقا، تعالی و حل گره‌ها و مشکلات کشور و مردم هستم گفت: امیدوارم مسائل و گره‌های مشکلات مردم رفع شود و زندگی تمام اقشار بهبود یابد. با این وجود هرچه بیشتر مشکلات مردم را می‌بینیم کار و تلاش برای حل مشکلات مردم نیز بیشتر می‌شود. مردم امیدوار به رفع مشکلات باشند تا با یاری خداوند و دولت انقلابی مسائل مرتفع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =