فرهادی از یک موضوع ساده یک درام هولناک ایجاد کرده است/ قهرمان به لحاظ اجرا عامدانه ساده است

ایزد مهرآفرین گفت: فیلم قهرمان به لحاظ اجرا عامدانه ساده است، اما در بطن خودش موقعیتی دارد که فرهادی هم در حال حاضر دچار آن شده است.

ایزد مهرآفرین، منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص فیلم‌های سینمایی که در حال حاضر روی پرده اکران می‌شوند اظهار کرد: جریانی که فیلم  قهرمان اصغر فرهادی را دیده‌اند به دو دسته تقسیم شده که یک طرف افرادی هستند که مخالف فیلم هستند و آن را در سطح فیلم‌های متوسط فرهادی می‌بینند وحتی برخی می‌گویند بدترین کار فرهادی است. 

وی ادامه داد: جریان دیگرمی‌گویند درست است که این فیلم به جدایی نادر از سیمین و درباره الی نمی‌رسد، اما به نسبت گذشته و فروشنده فیلم بهتری است و به زعم من قهرمان باکیفیت ترین فیلم فرهادی است، به دلیل اینکه خودنمایی‌ها و جلوه گری‌هایی که در فیلم‌های قبلی فرهادی وجود داشت در اینجا ساده شده و فیلمساز به یک سادگی رسیده که موقعیت و شخصیت برایش بسیار مهمتر است.

مهرآفرین با اشاره به اینکه فرهادی از یک موضوع و موقعیت ساده یک درام هولناک ایجاد کرده، بیان کرد: فیلم در عین اینکه خودش را ساده نشان می‌دهد، به لحاظ اجرای کارگردانی و در نوع فیلمبرداری و دکوپاژها هم آن پیچیدگی که در دیگر فیلم‌های فرهادی وجود داشته، اینجا نمی‌بینیم و از نظر من این سادگی را فیلمساز عامدانه انتخاب کرده تا تمرکزش روی شخصیت و موقعیتی باشد که ایجاد شده است.

کارشناس سینما در خصوص بازی امیر جدیدی در این فیلم اذعان کرد: این بازیگر بازی بسیار درست و باورپذیری داشته و شخصیت فیلم را با آن نوع شکستگی که در بدنش ایجاد کرده بود خوب درک کرده و همچنین نوع آکسان گذاری‌ها و خنده تلخی که همواره همراه اوست،  نجابت و معصومیت همراه با خطا و گناهی که دارد و بازی و نوع ارتباطش با دیگر کاراکترها نشان می‌دهد بسیار خوب توانسته نقش را دربیاورد.

وی افزود: در خصوص نقطه ضعف فیلم که برخی عنوان می‌کنند به یک تله فیلم شباهت دارد، از نظر من فیلم به لحاظ اجرا عامدانه ساده است اما در بطن خودش موقعیتی است که فرهادی هم در حال حاضر دچارش شده، یعنی قضاوت‌هایی که جریان‌های مختلف سیاسی-اجتماعی نسبت به فیلمساز مطرح می‌کنند و شخصیت اصلی هم درگیر همین قضاوت‌هاست و در جامعه‌ ما زمانی کسی را محبوب می‌کند و همان جامعه زمانی درصدد از بین بردن اوست، اما من معتقدم قهرمان کامل‌ترین فیلم فرهادی تا امروز است.

فرهادی از یک موضوع ساده یک درام هولناک ایجاد کرده است/ قهرمان به لحاظ اجرا عامدانه ساده است

درخت گردو شفافیتی بین دوست و دشمن ندارد

کارشناس رسانه در خصوص فیلم درخت گردو نیز عنوان کرد: این فیلم اثری است که در کارنامه مهدویان جایگاه خاصی دارد و یکی از مزیت‌های فیلم اتفاقی است که روی پرده و تماشاگر در سالن سینما می‌افتد و آن هم متاثر شدن مخاطب در حین تماشای فیلم است که مهمترین عنصری که یک فیلم می‌تواند داشته باشد همین است و مهدویان توانسته این اتمسفر را بین فیلم و مخاطب جاری کند.

وی تاکید کرد: درخت گردو فیلم بسیار احساسی و تاثیرگذاری است و مخاطب در حین تماشای فیلم احساساتش غلیان کرده و شاید اشکی هم بریزد که این موضوع حاصل فضاسازی فیلم است. 

کارشناس سینما ادامه داد: درخت گردو به لحاظ اجرا نیز کارگردانی هوشمندانه‌ای دارد و بازی معادی هم یکی از بهترین بازی‌هایی است که شاید در طول بازیگریش انجام داده، اما به هر حال اشکالاتی در محتوا و ساختار فیلم دارد که می‌شود به آن پرداخت.

مهرآفرین در خصوص نقاط ضعف فیلم درخت گردو اظهار کرد: فیلم شفافیتی ندارد یعنی دوست و دشمن و قضاوت‌هایی که می‌خواهد انجام دهد، شفاف نیست و اصولا مشخص نمی‌کند که فیلم جنگی و دفاع مقدسی که راجع به یک حادثه‌ای که در کشور ما رخ داده روایت می‌شود و می‌طلبد که فیلمساز موضعش را نسبت به این مسئله شفاف‌تر عنوان کند، اما در فیلم گویا دشمنی وجود ندارد و یا اگر دشمنی هم هست چندان بد نیست و این مخلوط کردن دوست و دشمن ضعف فیلم است.

وی ادامه داد: ضعف دیگر فیلم بیش از اندازه تمرکز کردن روی احساسات تماشاگر و به گریه انداختن اوست که با توجه به آن سکانس‌ها بیش از اندازه اغراق شده و فیلم می‌توانست منطقی‌تر با این موضوع برخورد کند البته شاید فیلمساز خواسته فیلم احساسی بسازد اما در مجموع کارنامه مهدویان فیلم قابل تامل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =