شرایط دفاع از رساله دانشجویان دکتری چیست؟

دانشجویان دکتری بر اساس آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی وزارت علوم، پس از تایید استاد راهنما که وابسته به چاپ مقاله، مجاز به دفاع از رساله هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان دکتری بر اساس آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی وزارت علوم، زمانی اجازه دفاع از رساله خود را دارند که مراحل زیر را گذرانده باشند؛ موفقیت در آزمون جامع، تصویب طرح پیشنهادی رساله در گروه آموزشی، تدوین رساله و تایید استاد راهنما. 

تصویب طرح پیشنهادی رساله در گروه آموزشی پس از گذراندن موفقیت ارزیابی جامع، شرط لازم برای اجرای رساله در دوره دکتری است.

رویکردها و سیاست‌های کلان برای جهت‌دهی به محورهای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشجویان در انتخاب موضوع و نگارش رساله از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تعیین و ضوابط و شرایط اختصاصی انجام آن در قالب رساله را شورای آموزشی دانشگاه تصویب می‌کند.

دانشجوی دوره دکتری تخصصی مجاز است علاوه بر استاد راهنمای اصلی، استاد راهنمای دوم هم داشته باشد. استاد راهنما به درخواست دانشجو و از میان اعضای هیئت علمی دارای شرایط دانشگاه محل تحصیل و با مرتبه علمی حداقل استادیاری با تایید گروه آموزشی تعیین می‌شود. انتخاب استاد یا استادان مشاور به پیشنهاد استاد راهنما و تایید گروه آموزشی از میان اعضای هیئت علمی یا افراد دارای صلاحیت با تخصص مرتبط، امکان‌پذیر است.

دانشجو پس از تدوین رساله و مشروط به تایید استاد یا استادان راهنما از حداقل کیفیت دستاورهای علمی یعنی چاپ یک مقاله علمی-پژوهشی معتبر و مستخرج از رساله یا ثبت پتنت خارجی، مجاز است از در حضور هیئت داوران از رساله خود دفاع کند.

محدوده شاخص‌های کفایت دستاورهای علمی توسط معاونت آموزشی یا مشارکت معاونت پژوهش و فناوری تعیین و پس از تصویب در شورای آموزشی دانشگاه قابل اجراست.

نمره رساله در میانگین کل محاسبه نمی‌شود و ارزیابی آن به صورت کیفی و به صورت زیر انجام می‌شود؛ نمره کمتر از ۱۶ به معنای مردودی، نمره ۱۶ تا ۱۷/۹۹ قبولی با درجه خوب، ۱۸ تا ۱۸/۹۹ قبولی با درجه خیلی خوبی و نمره ۱۹ تا ۲۰ قبولی با درجه عالی است.

دانشجویان دکتری در صورت مردودی امکان دفاع مجدد دارند؟

اگر رساله‌ای در ارزشیابی مردود اعلام شود، با تایید هیئت داوران حداکثر یک نیمسال تحصیلی به دانشجو اجازه داده می‌شود تا پس از اعمال نظرات اصلاحی هیئت داوران، یک بار دیگر در جلسه دفاع شرکت و از رساله خود دفاع کند.

دانشجویی که در سنوات مجاز تحصیلی با موفقیت از رساله خود دفاع نکند، با رعایت ضوابط مربوط فقط گواهی گذراندن واحدهای درسی را دریافت کند.

ملاک دانش‌آموختگی دوره دکتری چیست؟

ملاک دانش‌آموختگی مقطع دکتری، گذراندن همه واحدهای دوره، داشتن میانگین کل حداقل ۱۶ و موفقیت در دفاع از رساله است. همچنین تاریخ دانش‌آموختگی، روز دفاع با کسب درجه قبولی از رساله است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =