هنرمندان در فقر می‌میرند / بازنگری مالیات هنرمندان باید به نفع طبقه ضعیف آنها باشد

بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با بیان اینکه همیشه می‌شنویم که هنرمندان در فقر می‌میرند، گفت: فقط هنر خودم را نمی‌گویم منظورم همه‌ هنرمندان است.

امیر حسین صدیق بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره طرح بازنگری مالیات هنرمندان اظهار کرد: در رابطه با موضوع بازنگری مالیات هنرمندان نمی‌دانم چه مباحثی را می‌خواهند مطرح کنند؛ اما در سراسر دنیا کسانی که کار فرهنگی می‌کنند از پرداخت مالیات معافند. حتی کسانی که کار اقتصادی انجام می‌دهند و در زمینه‌های فرهنگی و هنری هزینه می‌کنند هم از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر که ما در شرایط اقتصادی خوبی نیستیم و شرایط حساس است؛ بیان و تاکید بر مسائلی که سبب دلخوری و ناراحتی می‌شود؛ کمی برای من مشکوک است. برای مثال اتفاقاتی از قبیل قانون صیانت از مردم در مقابل حیوانات یا قضایای دیگری که رخ می دهد؛ به نظر من مشکوک است. مشکل اصلی مملکت این چیزها نیست.

این بازیگر سینما و تلوزیون با اشاره به اینکه سال گذشته به خاطر نبود واکسن کارها تعطیل شده بود، گفت: کارها کم‌کم دارند شروع می شوند و این در حالی است که سال گذشته ما تعدادی از هنرمندان‌ را سر فیلمبرداری از دست دادیم.  بنده بازیگر هستم؛ ما خطاط، نقاش، شاعر و خواننده هم داریم. یعنی هنر فقط منحصر به شخص بازیگر نمی شود و دارای زیر مجموعه ای بزرگ و مفهوم گسترده تر است.

صدیق با تاکید بر اینکه ما در کشور نیازمند حمایت همیشگی از هنرمندان هستیم عنوان کرد: این مسئله مختص قرن حاضر نیست و در قرن های قبل هم این گونه بوده است؛ ما همیشه این موضوع را می‌شنویم که هنرمندان در فقر می‌میرند. فقط هنر خودم را نمی‌گویم؛ منظورم همه‌ هنرمندان است. هنر دامنه بسیار وسیعی دارد برای مثال با شیوع کرونا، کنسرت ها تعطیل شد و خواننده‌ها، آهنگسازها و موزیسین‌ها منبع درآمدشان را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مواضع هیچ وقت به نفع قشر ضعیف نبوده است؛ اضافه کرد: امیدوارم این تصمیم بازنگری در مالیات هنرمندان سبب نفع رساندن به طبقه ضعیف هنرمندان شود. به نظر من دولت باید تصمیمی اتخاذ کند و از آن‌هایی که درآمدشان بیشتر است مالیات بگیرد. در حرفه‌ بازیگری شاید تعداد این افراد به اندازه تعداد انگشتان یک یا دو دست هم نرسد. ضمن اینکه بعید می‌دانم که با وجود سیاست های کنونی، این پولی که از همکاران پردرآمد دریافت می‌شود به طبقه محروم برسد یا حداقل به شیوه محترمانه‌ای به دستشان برسد.

صدیق با تاکید بر اینکه فقر اجتماعی و فقر اقتصادی، فرهنگ و هنر را از سبد خانوار کنار می‌گذارد، گفت: این اصلی است که در همه دنیا اتفاق می‌افتد. در شرایط فعلی که مردم به شدت تحت فشار هستند اولین چیزی که از سبد خانوارشان حذف خواهد شد، فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر مسئولان دولتی می‌خواهند کمکی کنند؛ ابتدا اوضاع اقتصادی مردم را سر و سامان دهند. منظور از مردم همه اقشار جامعه است. این مردم به قدری فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌پرور هستند که بعد از برطرف شدن مشکلات اقتصادی به سراغ بسته‌های فرهنگی بروند. بعضا از هنرپیشه‌هایی گفته می‌شود که دستمزدهای میلیاردی دارند؛ اما مسئله‌ این است که این دستمزد را در چه مدت و برای چند وقت دریافت می‌کنند و در طول یک سال چند کار به این صورت انجام می‌دهند.

صدیق با تاکید بر اینکه من جزو آن دسته از بازیگران با دستمزد میلیاردی نیستم، بیان کرد: وقتی اسمی را بیان می‌کنیم و می‌گوییم که این بازیگر در فلان کار دستمزد زیادی دریافت کرده است؛ این سوال پیش می‌آید که آیا سال بعد هم این بازیگر کار کرده است یا نه؟ یا در چند کار حضور داشته است؟ این‌ها چیزهایی است که در شغل ما تاثیرگذار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است مدیران و مسئولان به جای حاشیه‌سازی و پرداختن به مواردی که لزومی ندارد؛ به وضع اقتصادی و سلامت اقتصادی کشور و اقشار فقیر جامعه رسیدگی کنند. چرا باید یک دفعه همچین مسئله زردی را که هنرمندان دستمزد زیادی می‌گیرند و گرفتن مالیات از آن‌ها مطرح شود. این مالیات به جیب چه کسانی می رود؟ البته در همه ی عرصه‌های حکومتی این اتفاق رخ می دهد و متاسفانه اعتماد مردم نسبت به برادر بزرگ تر خود یعنی دولت خدشه دار شده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ موضوع عدم دریافت مالیات از اهالی فرهنگ و هنر در یکسال گذشته حاشیه‌های زیادی داشته است‌. برخی معتقدند که این معافیت مالیاتی نباید شامل هنرمندان پردرآمد باشد و برخی نیز معتقدند درآمدهای هنگفت فقط برای عده معدودی از هنرمندان است که آن هم همیشگی نیست. 

اخیرا محمد خزاعی رئیس سازمان با حضور در مجلس شورای اسلامی درباره قانون مالیاتی هنرمندان گفته است: قوانین مالیاتی نباید به شکلی باشد که معیشت اکثریت قریب به اتفاق سینماگران که درآمد خوبی ندارند را تضعیف کند زیرا آسیب بیشتری به این گروه وارد خواهد شد. پیشنهاد می‌دهم کمک کنید تا قانون اخذ مالیات از هنرمندان بازنگری و اصلاح شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: عطیه بهزادمقدم

کد خبر: 1119491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =