در چه صورت بازی سه بر صفر می‌شود؟

بحث حضور بازیکن گابنی گل‌گهر در مقابل استقلال همچنان داغ است و مشخص نیست حضور او قانونی بوده است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، ششمین هفته لیگ برتر با حاشیه جنجالی دیدار گل گهر – استقلال در سیرجان همراه بود. جایی که در فاصله چند ساعت مانده به شروع بازی خبر آمد آبی های تهرانی حق استفاده از دو بازیکن خارجی خود را ندارند و علیرغم تلاش‌های زیاد کادر فنی و مدیریتی این باشگاه در نهایت فرهاد مجیدی با ایجاد تغییر در ترکیب و بدون ژستد و یامگا تیمش را روانه میدان کرد و در نهایت به تساوی بدون گل رضایت داد.

صدور مجوز جنجالی پس از دو هفته

پس از آنکه استقلال در سیرجان دو امتیاز از دست داد و در رسیدن به صدر جدول فرصت سوزی کرد، خبرهایی مبنی بر غیرقانونی بودن حضور اریک بوکوم، بازیکن گابنی گل‌گهر مطرح شد. این خبر به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و به دلیل حساسیتی که داشت با ورود رسانه های رسمی به این ماجرا همراه گردید.

بوکوم که دو هفته از آغاز حضورش در ایران می‌گذشت و از همان ابتدا ابهاماتی در خصوص حضورش در لیگ برتر ایران وجود داشت، بالاخره برای هفته ششم و بازی مقابل استقلال مجوز گرفت. مجوزی که پس از این بازی بیش از پیش زیر سوال رفت.

نامه نگاری؛ اولی مبهم، دومی منتشر نشد!

بر اساس قوانین حال حاضر فوتبال باشگاهی کشور، چنانچه بازیکنی از کشوری مانند گابن بخواهد در لیگ برتر بازی کند باید در دو سال منتهی به حضورش در ایران حداقل در چهار بازی رسمی یا دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان کشورش به میدان رفته باشد. نکته ای بسیار مهم که با جستجوی اینترنتی برای اریک بوکوم یافت نمی‌شود.

بلافاصله باشگاه گل گهر در پاسخ به این ابهام نامه دبیرکل فدراسیون فوتبال گابن را منتشر نمود که در آن نوشته شده بود اریک بوکوم از سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون در چهار بازی ملی دوستانه برای تیمش به میدان رفته است. در این نامه نه تنها اشاره‌ای به ذکر دیدارهای مورد ادعا نشد بلکه بررسی‌ها نشان داد در بازه زمانی مذکور تیم ملی گابن فقط یک دیدار دوستانه انجام داده تا ابهامات ماجرا بیشتر و بیشتر شود.

مسئولان باشگاه سیرجانی در اقدام بعدی و به منظور شفاف سازی استعلام چهار بازی دوستانه را گرفتند که این مرتبه دبیرکل فدراسیون فوتبال گابن در نامه‌ای جداگانه تمام چهار بازی دوستانه تیم ملی گابن که اریک بوکوم در آنها به میدان رفته بود را اعلام کرد. البته گل گهری‌ها این نامه را منتشر نکردند که چرایی این تصمیمشان مشخص نیست.

در چه صورت استقلال برنده هفته ششم می‌شود؟

با توجه به عدم انتشار نامه دوم که عدم شفاف سازی در این خصوص را در پی داشته، سراغ رسول باختر کارشناس مسائل حقوقی بین الملل فوتبال و وکیل ورزشی رفتیم تا ابعاد مختلف ماجرا را در قوانین موجود بررسی کنیم. وی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طبق قوانین اگر این بازیکن در چهار بازی ملی حضور داشته و برای تیمش بازی کرده طبیعتا خطری متوجه باشگاه گل گهر نیست. باید دقت کنیم که به میدان رفتن برای تیم ملی مهم است. در این خصوص نامه‌ای منتشر شده که صحت آن هنوز اعلام نشده اما اگر بنا را بر درستی آن بگذاریم باید بگویم که در متن آمده «این بازیکن در چهار دیدار ملی حضور داشته» اینجا تصریح نشده که این حضور به معنای بازی کردن است یا نیمکت نشینی. و دقیقا محل اختلاف ماجرا در همین نقطه است.

باختر همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین فوتبال کشورمان باشگاه‌ها باید نهایتا تا 24 ساعت بعد از پایان مسابقه طرح دعوای خود را به کمیته انضباطی ببرند و پس از آن کمیته انضباطی به ماجرا ورود می‌کند. در خصوص اتفاق بازی گل‌گهر – استقلال اگر شرایط "ماده 2" دستورالعمل در مستندات باشگاه سیرجانی احراز شود نتیجه بازی تغییری نمی‌کند و در غیر اینصورت طبق بند "د" ماده 66 مقررات انصباطی فوتبال باشگاهی ایران بازیکن گابنی غیرمجاز معرفی خواهد شد و نتیجه سه بر صفر به سود استقلال می‌شود.

فعلا کسی پاسخگو نیست

گفتنی است در تمام این مدت مسئولان سازمان لیگ و اعضای کمیته تعیین وضعیت پاسخگوی تماس خبرنگاران نبوده اند که این موضوع نشان دهنده آن است که این نهادها نیز هنوز به نتیجه لازم نرسیده‌اند و باید دید گل‌گهری‌ها که از ساعت 15 امروز دوشنبه 8 آذر به مصاف پیکان می‌روند باز هم از اریک بوکوم استفاده خواهند کرد یا خیر.

گزارش از هادی شاه‌مرادی

کد خبر: 1120094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =