گردشگری ایران / قلعه دولت آباد دامغان

قلعه دولت آباد دامغان از آثار تاریخی و جاهای دیدنی دامغان است و قدمت آن به اواخر دوره صفوی - اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، موقعیت جغرافیایی ایران و قرارگیری آن بین شرق و غرب که چون شاهراهی برای این مناطق به شمار می‌آمد، سبب رفت و آمدهای بسیاری می‌شد. همین امر دلیلی بود تا ایران مورد حمله و هجوم بسیاری قرار بگیرد. ساخت قلعه‌ها برای دوری از گزند مهاجمان، ایده خلاقانه‌ای بود که معماران ایرانی به دستور حاکمان در پیش گرفتند تا شهر و مردمانشان در آسایش و رفاه زندگی را گذران کنند.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / کاخ چهل‌ستون قزوین

در سراسر ایران قلعه‌هایی تاریخی و باستانی بسیاری از دوران کهن برایمان به یادگار مانده است. با علاءالدین تراول همراه باشید تا یکی از قلعه‌های تاریخی استان سمنان را ببینید.

قلعه دولت آباد دامغان

دامغان عنوان یکی از شهرهای تاریخی استان سمنان را به خود اختصاص می‌دهد و آثار تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. روستای دولت آباد در مجاورت جاده تهران به سمنان و در 18 کیلومتری غرب دامغان قرار دارد. قدمت قلعه دولت آباد دامغان به اواخر دوره صفوی – اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد. برخی از بخش‌های قلعه دولت آباد دامغان شامل خانه‌های خشتی، شاه‌نشین، بادگیر و برج دیدبانی می‌شود که قسمت‌های زیادی از آن‌ها بر اثر مرور زمان از بین رفته‌اند.

قلعه دولت آباد دامغان

در قسمت غربی روستا قلعه‌ای به نام دولت آباد از روزگاران گذشته به یادگار مانده است که به دوران پیش از قاجار و یا حتی قرون اولیه اسلامی تعلق دارد. ورودی قلعه دولت آباد با درب چوبی بزرگ و با عظمتی که دارد چشمان شما را مجذوب اُبهت خود می‌کند. به درون قلعه می‌روید. قلعه دولت آباد از دو بخش دیوارهای بیرونی و داخلی تشکیل شده که در حال حاضر قسمت‌های زیادی از قلعه در اثر ناملایمات طبیعت و حوادث از بین رفته است.

قسمت داخلی شامل خانه‌های خشتی و شاه‌نشین می‌شود که ویژگی مشترک همه‌ی خانه‌ها دو طبقه بودن آن‌هاست. به دلیل کویری بودن منطقه برای قلعه، بادگیری نیز در نظر گرفته بودند که آثار آن و برج‌های دیده‌بانی به خوبی مشهود است.

قلعه دولت آباد دامغان

به قسمت جنوبی قلعه می‌روید و با منظره‌ای از خانه‌های خشتی روبرو می‌شوید که در ورای آن‌ها کوه‌های البرز سر به فلک کشیده‌اند. در اطراف قلعه سبزی باغات پسته و مزارع کشاورزی بر زیبایی منطقه می‌افزاید. در سفر به دامغان خرید پسته‌های خندان را فراموش نکنید و خاطرات شاد سفر را در وبلاگ علاءالدین تراول با دیگران به اشتراک بگذارید.

با توجه به ارزش تاریخی، قلعه دولت آباد دامغان در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، با شماره ثبت ۱۹۳۲۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عماد IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      چرا باز سازی نمی شود و بعد تبدیل به یک هتل بشود