واشنگتن تمایلی به لغو تحریم‌ها ندارد / چین در موضوع برجام از آمریکا تبعیت نمی‌کند

جیانوی هن معتقد است، علیرغم اصرار ایران بر لغو تمام تحریم‌ها واشنگتن تمایلی به این کار ندارد و حتی اگر آنها برخی از تحریم‌ها را لغو کنند، شرایط جدیدی به ایران تحمیل خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای اخباری مبنی بر تلاش آمریکایی‌ها به منظور هماهنگی مواضع دو کشور چین و آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران منتشر شد. بر این اساس، جو باید در آخرین تماس تلفنی خود با «شی جین پینگ» -رییس جمهور چین- ظرفیت‌های خود را برای همراه کردن چین با سیاست‌های آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته است. با این حال چینی‌ها همواره بر موضع خود مبنی بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام و «لغو همه تحریم‌های غیرقانونی» تاکید کرده‌اند. گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز با هدف بررسی مواضع چین در خصوص دور جدید مذاکرات و احتمال تغییر در آن به خواست آمریکا، مصاحبه‌ای با خانم دکتر «جیانوی هن» -استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شانگهای و کارشناس مسائل ایران- انجام داد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- گفته می‌شود که اخیر جو بایدن در تماسی تلفنی با «شی جین پینگ» -رییس جمهور چین- مواضع خود را در خصوص توافق هسته‌ای هماهنگ کرده‌اند. به نظر جنابعالی این احتمال وجو دارد که چین در دور جدید مذاکرات مواضع خود را تغییر داده و با ایالات متحده آمریکا همراهی کند؟

چین سیاست خارجی مستقلی را در مورد موضوع هسته‌ای ایران دنبال می‌کند و تحت تأثیر آمریکا قرار نخواهد گرفت که به راحتی موضع خود را تغییر دهد. آمریکا امیدوار است که چین به منافع این کشور در موضوع هسته‌ای ایران را تامین کند؛ اما این بدان معنا نیست که چین اصول خود را مطابق با قصد آمریکا تغییر خواهد داد. چین همواره از لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران حمایت کرده و خواستار بازگشت آمریکا به برجام بوده است. موضع چین مبتنی بر عدالت است و منافع ایران را نادیده نخواهد گرفت.

- به عنوان یک استاد روابط بین الملل چقدر به مذاکرات امیدوار هستید و فکر می‌کنید احتمال دستیابی به توافق وجود دارد؟

شخصا امیدوارم که مذاکرات وین نتایج مثبتی همراه داشته باشد اما واقعیت حس بدبینانه‌ای به من می‌دهد. هیچ کدام از دو خواسته ایران برای آمریکا قابل قبول نیست. ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌های دوران ترامپ است که واشنگتن تمایلی به انجام آن ندارد و حتی اگر برخی از آنها برداشته شود، شرایط جدیدی به ایران تحمیل خواهند کرد. همچنین خواسته دیگر ایران از دولت بایدن این است که قول دهد ایالات متحده دیگر از توافق خارج نخواهد شد. هر چند که برجام هرگز در ایالات متحده به تصویب کنگره نرسید و فقط یک فرمان اجرایی بود که توسط پرزیدنت اوباما امضا شد. رئیس جمهور بعدی آمریکا این قدرت را خواهد داشت که آن را ادامه دهد و یا لغو کند. حتی اگر بایدن به توافق بازگردد، هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی دوباره آن را لغو نکند.

با این حال، من شخصا معتقدم که حتی اگر دولت بعدی مخالف توافق باشد، بازگشت دولت فعلی ایالات متحده به برجام همچنان بسیار حائز اهمیت است. اگر بایدن به توافق بازگردد، منافع عملی برای ایران به وجود خواهد آمد.

- علیرغم اظهار نظر رهبران دو کشور آمریکا و چین در مورد همزیستی مسالمت آمیز، به نظر می‌رسد اختلافات جدی بین دو کشور وجود دارد. فکر می‌کنید آینده روابط دو کشور به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

رقابت بین چین و آمریکا وارد بن بست شده و برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. لازم است دو کشور به دنبال تنش زدایی در روابط تیره خود باشند و اطمینان حاصل کنند که رقابت به درگیری تبدیل نخواهد شد. با این حال، با توجه به برداشت منفی از چین در ایالات متحده و احساس تهدید فزاینده ناشی از ظهور چین، ایالات متحده نمی‌تواند رشد بیشتر کشوری متفاوت از  نظام دموکراتیک و ارزش‌های خود را تحمل کند. از این منظر، رقابت چین و آمریکا در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =