روسیه: حضور ایران در تروئیکای افغانستان لازم است

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه که در هند حضور دارد بر مشارکت ایران و هند در تروئیکای افغانستان تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه از لزوم مشارکت ایران و هند در گفت‌وگوهای افغانستان سخن گفت.

 به گزارش خبرگزاری «تاس» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از گفت‌وگو با «سوبرهمانیام جایشانکار» همتای هندی خود و گروه  ۲+۲ گفت که مسکو دلایلی برای پیوستن هند و ایران به فعالیت‌های تروئیکای افغانستان متشکل از روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان می‌بیند.

لاوروف گفت: «ما به همکاران هندی خود گفتیم که تروئیکای افغانستان متشکل از روسیه، چین، ایالات متحده و پاکستان چگونه عمل می‌کند.»

لاوروف خاطرنشان کرد که طرفین همچنین توافق کرده‌اند که فعالیت‌های خود را در آسیای مرکزی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای (SCO) از نظر تحولات در افغانستان از نزدیک هماهنگ کنند.

وی افزود: «در مفهومی گسترده‌تر، در این  عرصه همه کشورهای فوق الذکر و همه همسایگان افغانستان بدون استثناء و همچنین همه شرکا و متحدان آسیای مرکزی ما ر گرد هم می آیند و  این  ساز و کار به کار خود ادامه خواهد داد.»

لاوروف گفت که مسکو و دهلی نو این موضع را دارند که افغانستان به یک دولت جدید فراگیر نیاز دارد. طالبان باید به وعده‌های خود برای تشکیل یک کابینه جدید فراگیر که نماینده همه نیروهای قومی و سیاسی، تضمین حقوق بشر، پایان دادن به تهدیدات تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از سرایت بی‌ثباتی به افغانستان باشد، عمل کنند.

آخرین نشست تروئیکای فغانستان  با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف در اسلام‌آباد آغاز شد.نشست قبلی تروئیکای  افغانستان میان نمایندگان آمریکا، روسیه و پاکستان در شهر مسکو برگزار شد.

مسکو پیش از این نیز میزبان کنفرانس‌هایی درباره افغانستان بوده است و در ماه مارس سال جاری میلادی، کنفرانسی با حضور نمایندگان آمریکا، چین و پاکستان درباره افغانستان برگزار کرد و در بیانیه پایانی این نشست خواهان صلح بین طرف‌های درگیر در افغانستان شدند و بر لزوم توقف خشونت در این کشور تأکید کردند که در نهایت طالبان کنترل قدرت در افغانستان را برعهده گرفتند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1120999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =