شفافیت در ارکان کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است

نماینده اصلاح طلب مجلس دهم معتقد است: شفافیت در ارکان کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است و با تصویب یک طرح در مجلس اتفاق نمی‌افتد.

حمیده زرآبادی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره طرح شفافیت در مجلس اظهار کرد: طرح شفافیت  از همان ابتدا که در مجلس دهم مطرح شد، تحت‌الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفت و کمتر کار کارشناسی و اصولی روی آن انجام شد.

وی قدرت سیاسی این طرح شفافیت آنقدر بالا بود که به عنوان شعار اصلی نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم مطرح شد، افزود: با توجه به یکدست شدن نهادهای حاکمیتی بعد سیاسی طرح شفافیت آرای نمایندگان رنگ باخت، بنابراین بعد کارشناسی و بررسی جنبه‌های گوناگون مسئله مطرح شد و این باعث شد رأی نیاورد.

نماینده اصلاح‌طلب قزوین در مجلس دهم با انتقاد از بررسی طرح‌ شفافیت در جلسات غیرعلنی صحن مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس به صورت هیجانی از این طرح بهره‌برداری سیاسی کردند و اکنون در مسیری قرار گرفته‌اند که کار را برایشان سخت کرده است.

به اعتقاد زرآبادی شفافیت در مجلس شورای اسلامی در مقایسه با دیگر ارکان از سطح بهتری برخوردار است. چون مشروح  مذاکرات مجلس از رسانه ملی پخش می‌شود و حتی در دورترین نقاط کشور هم قابل رصد است. همچنین حضور خبرنگاران در صحن مجلس می‌تواند بخش قابل توجهی از شفافیت را برای مجلس داشته باشد.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: شفافیت مذاکرات مجلس به مراتب از نهادهایی مانند هیئت دولت، صحن مجمع تشخیص مصلحت و جلسات شورای نگهبان بیشتر و اطلاعات آن در دسترس است.

زرآبادی درباره اینکه چرا تصویب طرح شفافیت در مجلس کار سختی شده است، گفت: قانونگذاری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین وظیفه اصلی یک نماینده مجلس است، ولی این فرآیند معیوب شده و نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه به مسائل مختلف حتی در حوزه اجرا ورود پیدا می‌کنند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یادآوری این مسئله که بسیاری از نمایندگان مجلس گذشته فارغ از تفکر سیاسی مدافع طرح شفافیت بودند، اضافه کرد:  در کشورهای دیگر مجلس عوام و مجلس متخصصان جدا از یکدیگر هستند، اما در مجلس شورای اسلامی این دو وظیفه با یکدیگر تلفیق شده‌اند که این کار را سخت  کرده است؛ لذا اگر رأی نمایندگان شفاف شود وضعیت آنان در حوزه انتخابیه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

زرآبادی مطالبات فرهنگیان و معلمان را مد نظر قرار داد و بیان کرد: رتبه‌بندی معلمان را می‌توان مصداقی برای این مسئله عنوان کرد که اگر نماینده‌ای به صورت شفاف مخالف مطالبات این طیف گسترده رأی دهد، کارش سخت می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تصریح اینکه اکنون مسائل سیاسی طرح شفافیت برطرف شده و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد طرح موانع زیادی دارد، خاطرنشان کرد: معتقدم شفافیت در ارکان کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است و نمی‌تواند ناگهانی و با تصویب قانون اتفاق بیفتد، بنابراین آینده طرح را موفق نمی‌بینم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =