افزایش ظرفیت پزشکی در چین هم شکست خورد/ افت شاخص‌های سلامت با افزایش ظرفیت

دبیر شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حدود ۲۵ سال پیش افزایش ظرفیت پزشکی با هدف ارتقای سلامت و بهبود مردم چین اتفاق افتاد، اما مسئولان این کشور ۱۰ سال بعد از آغاز اصلاحات در این حوزه، اعلام کردند افزایش ظرفیت‌های پزشکی با شکست مواجه و شاخص‌های سلامت این کشور با افت شدیدی مواجه شد.

مهدی تیزرو دبیر شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح افزایش ظرفیت‌ پزشکی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: افزایش ظرفیت‌های پزشکی با مخالفت بسیاری از سوی مسئولان مواجه شده است، بسیاری از افرادی که کارشناس این حوزه نیستند، نظرات مختلفی را در راستای این طرح ارائه داده‌اند. 

وی ادامه داد: دلسوزان نظام سلامت از جمله وزیر بهداشت و رییس سازمان نظام  پزشکی با استدلال‌های منطقی، دلایلی مبنی بر صحیح نبودن افزایش ظرفیت‌های پزشکی را مطرح کردند. در حال حاضر کشور ما در نسبت متناسبی از پزشک و بیمار در بین کشورهای خاورمیانه قرار دارد، در چنین شرایطی افزایش ظرفیت‌های پزشکی درست به نظر نمی‌رسد.

دبیر شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس این طرح تا آینده‌ای نه چندان دور، تعداد فارغ‌التحصیلان پزشکی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر با توجه به آماری که توسط معاون آموزشی وزارت بهداشت از سرانه پزشک در ایران مطرح شده، کمبود چندانی در حوزه پزشکی احساس نمی‌شود؛ بلکه مشکل امروزی سلامت کشور، توزیع نامناسب پزشک در مناطق مختلف کشور است. مسئولان باید راهکارهای مختلفی در راستای توزیع پزشک درنظر بگیرند.

۱۲ هزار پزشک از نظام سلامت خارج شدند

وی افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار پزشک عمومی بیکار در کشور وجود دارد که در حیطه تخصصی خود فعالیت نکرده و از نظام سلامت خارج شدند. از طرفی یک متخصص که تازه فارغ التحصیل شده است باید گذراندن دوران طرح به مناطق محروم بروند و ماهیانه ۵ تا ۷ میلیون تومان دریافت کند، طبیعتاً پزشکان در چنین شرایطی دیگر انگیزه‌ای برای کار کردن ندارد. زمانی که بودجه کافی برای تامین حقوق، تجهیزات آموزشی و به‌کارگیری این تعداد پزشک تربیت شده را نداریم، افزایش ظرفیت به چه معناست؟ 

به گفته این فعال دانشجویی؛ در حال حاضر شاهد شیوع بیماری‌های جدیدتری در سطح جهان هستیم، در چنین شرایطی اگر نتوانیم دانشجوی پزشکی ماهری تربیت کنیم که بتواند بیماران را متناسب با علم روز دنیا درمان کند، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

تیزرو با بیان اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور با کمبود تخت بیمارستانی مواجه است خاطرنشان کرد: وقتی تناسب بین تخت بیمارستانی و بیمار وجود نداشته باشد، قطعا شاهد منتظر ماندن بیماران در پشت درهای مطب و بیمارستان‌ها خواهیم بود. از طرفی زیر ساخت‌های لازم برای تربیت دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های کافی وجود ندارد؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت کافی برای اسکان دانشجویان خوابگاهی ندارند، کلاس‌های درس بسیار پر جمعیت بوده و از طرفی دانشجویانی که وارد دوره بالینی می‌شوند به علت تعداد بالای دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌ها نمی‌توانند مباحث آموزش بالینی را به خوبی فرا گیرند.

 افزایش ظرفیت پزشکی در چین با شکست مواجه شد

وی اضافه کرد: حدود ۲۵ سال پیش افزایش ظرفیت پزشکی با هدف ارتقای سلامت و بهبود مردم چین اتفاق افتاد، اما مسئولان این کشور ۱۰ سال بعد از آغاز اصلاحات در این حوزه، اعلام کردند افزایش ظرفیت‌ها با شکست مواجه و شاخص‌های سلامت این کشور با افت شدیدی مواجه شد. اجرای چنین طرحی در ایران، دردی از مشکلات سلامت مردم را درمان نمی‌کند. از طرفی آموزش ناکافی، کمبود زیر ساخت دانشگاهی و خوابگاهی، عدم پرداختی‌های مناسب پزشکان و غیره باعث کاهش سلامت جامعه شده و  جان مردم را به خظر خواهند انداخت.

دبیر شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: افزایش ظرفیت پزشکی بازی با جان مردم است، مدافعان سلامت کشور اجازه نخواهند داد سلامت مردم دستمایه نظرات و تصمیمات غیرکارشناسی شود.

گفتنی است افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید. منصور کبگانیان در این جلسه از تصویب افزایش حداقلی پذیرش ۳ هزار دانشجوی پزشکی تا ۵ سال آینده خبر داد. افزایش ظرفیت‎‌ها با مخالفت‌های بسیاری از سوی مسئولان مخصوصا مسئولان وزارت بهداشت همراه بود و هنوز سرانجام این طرح مشخص نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121669

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط