درصد استخراج منابع زیرزمینی در ایران یک سوم دنیا

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: درصد استخراج نفت از منابع زیر زمینی در جهان از ۲۰ تا ۶۵ درصد است، اما میانگین این عدد در ایران ۲۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور انبیا رئیس دانشگاه علم و صنعت در جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت که عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: در قرآن کریم به فناوری و فناور اهمیت داده شده است. شعار دانشگاه علم و صنعت توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی است. خواستگاه و محل توسعه فناوری در صنعت است، انجام این امر با استقامت و روحیه جهادی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی ادامه داد: درصد استخراج نفت از منابع زیر زمینی در جهان از ۲۰ تا ۶۵ درصد است، اما میانگین این عدد در ایران ۲۵ درصد است. نفت درجا در مخزن نفت آبادگان حدود ۲۶ میلیارد بشکه است، اگر به مدد توسعه فناوری تنها یک درصد بر این میزان بیفزاریم، ۲۶۰ میلیون بشکه یا ۲۰ میلیارد دلار  بر هزینه و نفت فعلی افزوده خواهد شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: همه پیشرفت‌ها زمانی درجامعه حاصل می‌شود که توسعه فناوری در آنجا رخ دهد. 

انبیا افزود: یکی از اهداف جلسه گفتمان‌سازی در جایگاه پژوهش و ایفای نقش دانشگاه در پژوهش است. در گفتمان‌سازی باید نقشه راه حرکت را در نقطه کانونی قرار دهیم. تجربه به ما ثابت کرده پژوهش نیاز مبرم جامعه‌ است، رهبر انقلاب بر ضرورت حل مسائل کشور بر پایه علم و پژوهش تاکید کردند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: موتور مولد رشد اقتصادهای توسعه‌یافته نوآوری‌فناورانه است، از طرفی باید در راستای ایجاد زیرنظام‌های آموزش و پژوهش تلاش کنیم.

وی گفت: از جمله رویکرد جدید دانشگاه علم و صنعت می‌توان به توسعه زیرساخت‌ها و نظام‌های پژوهش و فناوری، اکتساب ماموریت‌های کلان و ملی در حوزه پژوهش و فناوری و توسعه اشاره کرد. ما شعار آرمانی سرامدی در علم و فناوری پیشرو در کار و کارآفرینی دانش‌بنیان را پیگیری می‌کنیم. 

انبیا در پایان گفت: مادر پژوهش باید به دنبال مدل‌های بومی‌ باشیم. مدل‌های وارداتی مورد توجه نبوده و به ما صدمه می‌زند.

راه طولانی در تبدیل علم به صنعت

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در ادامه این مراسم گفت: در حوزه پژوهش و تبدیل‌ علم به صنعت، راه ناپیموده بسیار داریم. در موضوع علم در۱۰ سال گذشته اتفاقات مثبتی رخ داد. به نظر روی‌خروجی‌ها مکانیزم تبدیل‌دانش به فناوری باید اقدامات جدی انجام دهیم.

وی‌ افزود: در موضوع ساخت تجهیزات پیشرفت‌های قابل توجهی پس از پیروزی‌ انقلاب داشته ایم. آمایش سرزمین با توجه به استعدادهای ذاتی و منابع کشور راهبردی‌ترین موضوع در امر توسعه به شمار می‌رود. همواره به آمایش توجه شده‌؛ اما ضرورت دارد به این موضوع به صورت علمی و عملی نگریسته شود.

محرابیان ‌بیان کرد: در حوزه آب و برق، ایجاد تعادل به ما کمک میکند که شاهد رضایتمندی مردم و بخش تولید کشور باشیم. باید به یکپارچگی مدیریت پژوهش توجه ویژه‌ای داشت.‌ اگر پژوهش‌های ما تابع سیاست واحدباشند و بتوانیم اولویت‌ها را به درستی شناسایی کنیم بهره‌وری ما افزایش خواهد داشت و پژوهش به اقتصاد پژوهش تبدیل می‌شود.

وی‌ خاطرنشان کرد: ما در صنعت نیروگاه سازی از کشورهای برتر به شمار میرویم. در حکمرانی آب هم توانسته‌ایم مقام‌های قابل توجهی داشته باشیم.

محرابیان خاطر نشان کرد: اگر توجه، اعتبارات و پژوهش‌ها در ۷ حوزه زیر متمرکز شود می‌توان شاهد توسعه در کشور در حوزه آب و برق بود این موارد شامل بهینه سازی مصرف، مدیریت پیک مصرف، افزایش راندمان تولید، روش‌ساخت، خودکفایی در برخی محصولات، افزایش پایداری منابع و رضایتمدی مردم است.

وی‌افزود: در گذشته دانشگاه شهید عباسپور پور دانشگاه وزارت نیرو بود که باتوجه به سیاست دولت‌ها به مجموعه آموزشی پیوسته تبدیل‌شده است. وزارت نیرو دارای پژوهشگاه نیرو است. همچنین در حوزه مرکز تحقیقات آب را داریم. ما آمادگی داریم پروژه تحقیقاتی را با دانشگاه آغاز کنیم. دست نیاز ما به سمت دانشگاه، استادان و پژوهشگران دراز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =