پشت پرده ابقای مدیران ایران خودرو و سایپا

در شرایطی که نقدهای بسیاری به عملکرد مدیران ایران خودرو و سایپا مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد که برخی فشارهای پشت پرده باعث شده تا دولت سیزدهم در تغییر این مدیران تعلل کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، وضعیت فعلی شرکت‌های خودروسازی به گونه‌ای است که برای اثبات زیانده بودن آن خیلی به عدد و رقم نیاز نیست. با این حال، زیان ۱۴۵ درصدی خودروسازان داخلی به خوبی نشان می‌دهد که چقدر وضعیت فعلی این صنعت با مشکل روبروست.

دولت سیزدهم از همان ابتدا تلاش خود را برای ساماندهی این بازار انجام داد. هرچند که رفت و برگشت‌های تصمیم دولتی‌ها برای گران کردن خودرو قدری باعث برهم زدن تاثیرگذاری این تصمیمات شد اما به هرحال، از مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم ساماندهی بازار خودروست.

آنچه که برخی منتقدان در این فضا بیان می‌کنند این است که چرا مدیران قبلی که از بانیان وضعیت موجود بازار خودرو هستند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند؟ برای مشخص شدن پاسخ این سوال بد نیست به تماسی اشاره کنیم که مدتی قبل از سوی رئیس دفتر سابق رئیس دولت دوازدهم صورت گرفته بود. واعظی در تماسی با وزیر صمت دولت سیزدهم از او خواسته بود که مدیران قبلی خودرویی را ابقا کند. البته این تماس هیچ وقت به صورت رسمی تایید نشد اما طبق کسب اطلاع ایسکانیوز از برخی مقامات آگاه خودرویی نشان می‌دهد که کسی تماس واعظی با فاطمی امین را تکذیب هم نکرده و به نظر می‌رسد که چنین تماسی انجام شده است.

البته ناگفته پیداست که اگر چنین تماسی هم صورت نگرفته بود، بازهم تعلل وزیر صمت برای تغییر مدیران خودرویی، این لابی‌های پشت پرده را تایید می‌کرد. شاهد آن هم خبرهایی است که نشان می‌داد مدیران خودروساز قرار بود در شهریور ماه تغییر کنند. اما انگار به یکباره این تصمیم وزیر صمت با تغییر روبرو و مدیران قبلی ایران خودرو و سایپا ابقا شدند.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که برخی از این مدیرانی از دولت قبل بر سرکار هستند که با سیاست‌های کلی دولت سیزدهم در حوزه خودرو مخالف‌اند. هرچند که این مخالفت هیچ وقت به صورت عیان مطرح نشده است. به عنوان مثال سعید لیلاز که از سال‌های قبل به استخدام ایران خودرو درآمده و حالا هم به عنوان معاون ایران خودرو دیزل کارش را ادامه می‌دهد. هرچند که نکته اصلی مساله طیف باورهای سیاسی نیست چرا که بخش خودرو به اندازه کافی جای نقد در عملکرد دارد که کار به نقد سیاسی نکشد.

برخی از کارشناسان معتقدند که فشارهای واردشده به دولت سیزدهم و به خصوص وزیر صمت باعث شده تا مدیران خودرویی هنوز هم به کار خود ادامه دهند. با این حال،

این نکته هم جای تامل بسیاری دارد که خودروسازان داخلی در ماه‌های تغییر دولت تلاش کردند با مثبت کردن تراز تجاری خود، عملکرد بهتری برای خود نشان دهند. کما اینکه ایران خودرو در مردادماه اقدام به یک پیش‌فروش ۱۰ هزار دستگاهی کرد که با زیان انباشته ۴۷ هزار میلیارد تومانی این خودروساز، در تناقض بود. به همین خاطر است که زمزمه‌های فشار بر وزیر صمت دولت سیزدهم چندان دور از ذهن نیست چرا که هم تماس واعظی از سوی مدیران خودرویی تکذیب نشده و هم عملکرد خودروسازان بزرگ در ماه‌های انتقال دولت‌ها، نشان از تلاش آنها برای مثبت جلوه دادن فعالیت‌هایشان دارد.

کد خبر: 1122062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =